Favorit bol poslednou autorsky vyvinutou Škodou postavenou výlučne z domácich komponentov. Už nikdy potom sa nič podobné nezopakovalo. Bol to vrcholný výkon socialistického autopriemyslu. A zároveň splneným snom Škody, ktorá roky márne túžila po modernom aute s predným náhonom. Na trh prišiel tesne pred pádom železnej opony a mladoboleslavskú automobilku doslova zachránil pred osudom ďalšieho montážneho závodu koncernu VW. Favorit si užil obrovskú slávu a zákazníci sa oň doslova trhali. Pred predajňami vtedajšej Mototechny sa naň čakalo v noci a záujemcovia si vytvárali vlastné poradovníky.
Napriek tomu nešlo o žiaden technologický zázrak. Favority boli hlučné a trpeli koróziou. A hoci sa o tieto autá, za ktoré dali majitelia často celoživotné úspory, starali, skončila absolútna väčšina z nich nakoniec v šrote. Napokon, je to už dávno. Favorit predstavila Škoda v roku 1987. Navyše, Favorit nebol tým typom auta, ktoré by ktosi šetril, aby sa z neho stal vzácny veterán. Takúto kariéru mu nik nepredpovedal. No jedna výnimka tu je. Na portáli mobile.de sa práve objavil neuveriteľný inzerát. Nemecký vlastník predáva exemplár z roku 1990, teda originál, vyrobený ešte pred vstupom Škody do koncernu Volkswagen a pred modernizáciou, ktorá priniesla slávnych 548 zlepšení.
Kuriózne je, že konkrétny kus má na odometri len 17 600 km! To je naozaj neskutočne málo na to, že má práve 30 rokov. A neuveriteľný je aj jeho stav. Na žltom laku, ktorý bol skôr výnimkou ako pravidlom, nenájdete stopu hrdze. To isté platí o interiéri s dokonalým stavom sedadiel a vôbec všetkých prvkov, vrátane funkčných analógových hodiniek, ktoré v lacnejších verziách nahrádzali otáčkomer. Zdá sa teda, že väčšinu života strávil tento „stroj času“ v klimatizovanej garáži a dokonca s pravidelnou údržbou. Nie je tiež dôvod si myslieť, že by mohol byť problém s jeho celohliníkovým 4-valcom 1,3 OHV (37 kW) či 5-stupňovou prevodovkou.
Jednoducho, máme tu vskutku vzácny exemplár, ktorý by si mohol nájsť nového majiteľa. Možno práve z Čiech alebo Slovenska, kde sa s Favoritom spája nostalgia a nadšenie z jeho príchodu, ktorý prerástol v celonárodný ošiaľ. Lacné to ale nebude. Kým v roku 1989 si Škoda za základný Favorit pýtala 84 600 korún, nemecký majiteľ by zaň rád dostal 7 900 eur. Nie je to ľahké prepočítať, pretože priemerný plat vo vtedajšom Československu predstavoval okolo 3 000 Kčs, takže na jeho kúpu ste potrebovali viac ako 28 platov, ale podľa dnešného kurzu by to bolo viac ako 235 000 korún, takmer trojnásobok. Tak ako, máte záujem?