Zdá sa, že problémy so softvérom, ktoré spôsobili dočasné zastavenie predaja nového Golfu VIII a Octavie štvrtej generácie na prelome mája a júna, majú hlbšie korene, ako len haprujúci systém núdzového volania eCall. Ten by mal už fungovať, a to nielen pri exemplároch vyrobených po odstávke, ale aj na tých predošlých, ktoré navštívili servis v rámci zvolávacej akcie. Lenže tam softvérová anabáza nekončí. Naznačujú to informácie, ktoré priniesol odborársky týždenník Škodovácký odborář. Zamestnanci na výrobných linkách sú vraj totálne frustrovaní z ustavičných problémov so softvérom. Tie výrobu neuveriteľne spomaľujú.
Stovky áut čakajú na dokončenie
„Každý deň sa zvyšuje počet rozpracovaných vozidiel o stovky kusov a nesúvisí to s dodávateľskými firmami, ale so softvérom a s hardvérom vozidiel. Pripravenosť Octavie IV do výroby je vo veľmi žalostnom stave. Jej vývoj sa dokončuje až na montážnych linkách, na tom to stojí i padá zároveň,“ píše sa v odborárskom médiu. A týka sa to aj elektrického Enyaqu, ktorý má byť budúcnosťou Škody. Zamestnanci upozorňujú, že Enyaq nultej sérii nie je schopný pokračovať z montážnej linky v priamom toku na ďalšie stanovištia, ale musí sa odstaviť a až priemerne po troch hodinách úprav softvéru ho môžu posunúť na funkčné skúšky.
Keďže Enyaq ešte nedorazil na trh, má Škoda teoreticky čas, ale pri Octavii ide o neuralgický bod procesu výroby. Kým totiž pri Octavii tretej generácie, s jednoduchou architektúrou riadiacich jednotiek, bolo mazanie chybových pamätí otázkou dvoch až piatich minút, pri štvrtej generácii to podľa zamestnancov trvá pol hodiny, čo spôsobuje zápchy na oddelení testovacích valcov a vo výpravni. „Napríklad sme tu mali repasáka, ktorý mazal chybovú pamäť 3,5 hodiny, kým test dorobil, pretože mal päť opakovaných chýb v riadiacej jednotke,“ píše sa v liste zamestnancov.
Softvér trápi celý koncern
Digitalizácia, ktorá je na novej Octavií najväčšou inováciou, robí teda Škode vážne starosti. A nielen jej. V problémoch sa „topí“ aj materský koncern Volkswagen, pretože rovnaký softvér využíva nový Golf aj Seat Leon. Práve chybovosť, ktorá spôsobila oneskorenie výroby Golfu a rovnako elektrického ID.3, stála miesto Christiana Sengera, šéfa vývoja softvéru. Celý vývoj sa podľa plánov „presťahuje“ z Wolfsburgu do Ingolstadtu, teda pod krídla Audi. Až budúcnosť však ukáže, či takéto zmeny kompetencií pomôžu. Softvér sa totiž ukazuje ako potenciálne najzraniteľnejší článok vývoja moderných áut. A poriadne drahý.
Poradenská firma Deloitte odhaduje, že elektronické systémy vozidla už dnes tvoria 40 % výrobnej ceny áut a do roku 2030 to bude až 45 percent. Len na ilustráciu, softvér v novom Golfe obsahuje 100 miliónov riadkov, približne toľko ako ich má Airbus A320. Ak teda automobilky nezvládnu zaručiť spoľahlivosť elektronickej platformy, môžu mať v budúcnosti obrovské problémy. Dobre si to uvedomuje aj šéf koncernu VW Herbert Diess, ktorý už vlani podľa nemeckého Manager Magazinu zvažoval majetkový vstup do americkej Tesly, ktorá má mať v oblasti elektronických systémov pred konkurenciou náskok.
Problémy Škody sa teraz znesú na stôl nového predsedu predstavenstva Thomasa Schäfera, ktorý 3. augusta vystriedal vo funkcii po nečakanom odchode Bernharda Maiera. Ten sa chce zamerať práve na túto oblasť. Ako uvádza agentúra ČTK, v liste zamestnancom napísal: „V blízkej budúcnosti bude auto elektrické a bude plne prepojené so svojím okolím. Preto mám v úmysle venovať osobitnú pozornosť ďalšej elektrifikácii a digitalizácii. Sú to kľúče k udržaniu atraktivity našej automobilky pre zákazníkov.“ Sám však priznáva, že to bude náročné. „Spoločne začíname novú kapitolu a podnikneme ďalšie kroky v procese transformácie. Prechádzka ružovou záhradou to ale nebude.“