Ghost: Nová limuzína je tichšia, ako Rolls-Royce chcel. Musí simulovať ‘šepot‘!

Už na jeseň sa svetu predstaví nový Rolls-Royce Ghost. A v oblasti akustického komfortu má poraziť nielen vrcholový Phantom, ale aj všetky elektromobily. To napriek tomu, že pod jeho kapotou bude pracovať úžasný motor 6,75 V12.

24.08.2020 12:00
debata
Karoséria nového Ghostu bude obsahovať... Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Ghost - 2021 Karoséria nového Ghostu bude obsahovať neuveriteľných 100 kilogramov tlmiacich hmôt. Okrem toho tu budú dvojité okná s tlmiacou kompozitovou vrstvou.

Rolls-Royce si odjakživa zakladal na dokonalom tichu v kabíne. Platí to aj o jeho najnovších modeloch. Vrcholový Phantom, predstavený v roku 2017, je dodnes najtichším autom planéty. Lenže nový Ghost, ktorý uvidíme už na jeseň, posúva latku akustického komfortu opäť vyššie. Stalo sa dokonca to, čo automobilka z Goodwoodu sama nečakala. Ghost totiž odhlučnila až príliš. Celé to začalo použitím novej celohliníkovej platformy „Architecture of Luxury“, ktorá vďaka zložitejším profilom a samotnému materiálu pohlcuje hluk oveľa lepšie ako oceľová platforma.

To bol však len začiatok. Na izoláciu kabíny od takmer nehlučného 12-valca zvolili konštruktéri priečku s dvojitou stenou. Dutiny v streche, v batožinovom priestore a v podlahe vyplnili viac ako 100 kilogramami materiálov absorbujúcich zvuk. Ďalej boli použité dvojplášťové okná s čírou kompozitnou vrstvou uprostred, ako aj pneumatiky disponujúce akusticko-izolačnou penovou gumou. Potom sa inžinieri zamerali na detaily. Každý jeden komponent bol totiž podrobený skúške akustických vlastností. Kompromisy sa nerobili.

Tie prvky, ktoré vytvárali pre Rolls-Royce neprijateľnú mieru hluku, boli kompletne prepracované alebo nahradené novými. Dokonca aj tvar vzduchových kanálov klimatizácie bol optimalizovaný s ohľadom na ešte lepšiu izoláciu posádky od nežiaduceho ruchu. Lenže po tom, čo sa technikom podarilo kabínu takmer hermeticky izolovať, prišli na to, že odstránenie akéhokoľvek hluku pôsobí pre posádku neprirodzene a dokonca mätúco. Riešením bolo vytvorenie „šepotu“. Rolls-Royce ho charakterizuje ako mäkký hlboký zvuk, ktorý vytvára súvislý jemný tón.

Aby tento princíp „Formula for Serenity“, teda „vzorec pokoja“ fungoval, museli inžinieri pristúpiť k bezprecedentnému kroku. Naladiť na spoločnú frekvenciu všetky prvky kabíny. To predstavovalo napríklad použitie tlmiacich jednotiek na rámoch sedadiel, ako aj vytvorenie niekoľkých „portov“ medzi kabínou a 500-litrovým batožinovým priestorom tak, aby akustika zodpovedala tónu nového Ghostu. Takže ako to zjednodušíme, Rolls-Royce bol nútený trochu „hluku“ v kabíne pridať. Zákazníci si tento akustický zázrak z Goodwoodu vyskúšajú na jar budúceho roka, keď sa Ghost dostane k prvým z nich.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rolls-Royce #Rolls-Royce Ghost
Články podľa značiek