Rusko nakúpilo v jednej várke 15 000 Lád! AvtoVaz je opäť v tempe

Koronakríza zasiahla aj ruský automobilový priemysle. Štát sa mu rozhodol pomôcť. A urobil to veľmi zvláštnym spôsobom.

25.08.2020 19:00
debata
Až 15 000 nových Lád zamieri do štátnych... Foto: drom.ru
Lada Až 15 000 nových Lád zamieri do štátnych služieb. Takto si v Rusku predstavujú podporu automobilového priemyslu.

Svetová pandémia neminula ani Rusko a jeho autopriemysel. V marci sa z neho síce stala automobilová veľmoc, aspoň štatisticky, pretože v ostatnej Európe už dávno vyčíňal koronavírus a zatváral dílerstvá, ale už v apríli bolo všetko inak. Razom došlo k prepadu predaja áut o vyše 72 % a podobný trend nasledoval v ďalších mesiacoch. Tak ako niektoré západoeurópske krajiny aj Rusko sa preto rozhodlo podporiť po odznení prvej vlny epidémie výrobcov áut. Urobilo to ale veľmi neštandardným spôsobom, ktorý nie je spravodlivý voči automobilkám operujúcim v Rusku a napokon ani k obyvateľom.

Kým totiž Francúzsko alebo Nemecko zaviedli priame dotácie na nákup nových áut, najmä tých nízkoemisných, ruská vláda sa rozhodla pre veľkú zákazku namierenú na jediného výrobcu. Asi neprekvapí, že ide o domáci AvtoVaz. Informuje o tom ruský web drom.ru. Daňoví poplatníci tak zaplatia nákup 15 000 vozidiel značky Lada, ktoré zatiaľ nemajú presné určenie. Ten istý zdroj uvádza, že by mali slúžiť potrebám štátnych úradov. Rusko investuje na takúto zvláštnu sanáciu výpadku spotrebiteľského dopytu celkovo 70 miliárd rubľov, čo je približne 800 miliónov eur.

Okrem 15 000 Lád to bude totiž aj ďalších 18 000 zväčša úžitkových a nákladných áut a tiež autobusov, nepochybne domácich producentov. AvtoVazu to vtrhlo tŕň z päty. Desiateho júna totiž šéf AvtoVAZ-u podpísal plán na zavedenie skráteného 4-dňového pracovného týždňa, a to od 31. augusta, ale už 19. augusta bol tento plán zrušený, teda ešte pred nadobudnutím jeho účinnosti. Vďaka štátnej zákazke bude môcť Lada nielen zachovať päťdňový pracovný týždeň, ale dokonca zaviesť sobotnú výrobu. Občania Ruska, s výnimkou zamestnancov AvtoVazu a úradníkov, ktorí autá dostanú, však nebudú mať zo štátnej podpory žiadne benefity.

Ak by Rusko venovalo spomínanú čiastku formou dotácie na nákup nových vozidiel, napríklad vo výške 3 000 eur, mohlo sa na tamojšie cesty dostať neporovnateľne viac nových áut a to viacerých značiek, aj tých, ktoré vyrábajú priamo v Rusku, ako napríklad česká Škoda. Pri určení rozumného finančného stropu, aby z podpory neťažili solventní zákazníci prémiových modelov, by sa iste ušlo aj na 15 000 Lád ak nie na dvoj či trojnásobok. Nákup štátu od jedného výrobcu je z tohto pohľadu naozaj nesystémovým riešením.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #Lada #AvtoVaz
Články podľa značiek