Borgward: Bublina spľasla. Z veľkého sna je totálne fiasko

Kedysi slávna nemecká značka Borgward sa v roku 2015 vrátila na mapu automobilových výrobcov. Veľký sen Christiana Borgwarda, vnuka zakladateľa spoločnosti, o reinkarnácii sa ale začína podobať skôr na totálne fiasko. Predaje trielia smerom nadol. V Európe už dokonca nefingujú ani webové stránky spoločnosti.

27.08.2020 16:00
debata
Borgward BX7 z roku 2015 bol prvým modelom... Foto: Borgward
Borgward BX7 Borgward BX7 z roku 2015 bol prvým modelom značky po jej reinkarnácii. Príliš však nezaujal.

Mal to byť veľký návrat slávnej nemeckej značky Borgward, ktorá v roku 1961 zbankrotovala. Možno si ešte niektorí pamätajú jej modely Borgward Hansa, Goliath, Loyd, luxusný americky ladený sedan P100, no najmä na slávne kupé Isabella. Reinkarnácia bola snom Christiana Borgwarda, vnuka zakladateľa spoločnosti. Ten obnovil značku už v roku 2008 v Lucerne. Vietor do plachiet fúkal projektu čínsky kapitál. Do Borgwardu vstúpila spoločnosť Foton Motor. Plány boli veľkolepé, ak nie megalomanské. Automobilka chcela vyrábať minimálne 800 000 vozidiel ročne a osloviť zákazníkov medzi mainstreamovým a prémiovým segmentom, podobne ako DS.

Prvé sklamanie však prišlo už v roku 2015, keď Borgward na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavil dlhoočakávaný prvý novodobý model – SUV BX7. Novinka pôsobila nevýrazne a navyše mierila na čínsky trh. Až neskôr plánoval Borgward výstavbu závodu v materskom Nemecku. K tomu už ale nedošlo. V priebehu nasledujúcich rokov prišli síce nové modely BX3, BX5 a BX6, no opäť ostali čínskou záležitosťou. No ani v miliardovej Číne nezaujali. V roku 2017 predal Borgward len 44 380 a rok nato dokonca len 32 942 áut. V Európe sa pohyboval odbyt v desiatkach kusov, keďže Borgward nedisponoval dostatočne rozsiahlou dílerskou sieťou.

Nemožno sa čudovať, že Foton Motor sa rozhodol zo spoločnosti vycúvať, skôr než bude neskoro. V roku 2019 predala dve tretiny svojho podielu čínskej spoločnosti Ucar, ktorá prevádzkuje obriu taxislužbu a venuje sa tiež krátkodobému prenájmu. To Borgwardu pomohlo, keďže Ucar sa rozhodol používať vozidlá na svoje účely. Výroba sa stabilizovala a novým šéfom sa stal Bruno Lambert, bývalý prezident Magna Steyr pre ázijský región. Viacerí analytici však varovali, že ide o dočasné riešenie. „Nechápem, prečo by si mal Ucar vyrábať autá sám,“ povedal Jochen Siebert z poradenskej spoločnosti JSC Automotive pre nemecký Automobilwoche.

V roku 2017 sa Borgward zmohol na krásnu štúdiu... Foto: Borgward
Borgward Isabella Concept - 2017 V roku 2017 sa Borgward zmohol na krásnu štúdiu Isabella. Možno aby zlepšil náladu investorom. V tom istom roku však predal len 44 380 vozidiel. To malo od plánov na výrobu 800 000 vozidiel ročne naozaj poriadne ďaleko.

Kritizoval tiež myšlienku šéfa spoločnosti Ucar Lu Zhengyaa o predaji automobilov prostredníctvom malých obchodov namiesto veľkých predajcov. „Najmä pri neznámej značke je dôležitý osobný kontakt s produktom a možnosť si autá vyskúšať.“ A zdá sa, že mal pravdu. Pretože tento rok, aj vplyvom svetovej pandémie, doručil Borgward zákazníkom len žalostných 5 589 vozidiel. Či sa z tejto krízy pozviecha, je viac ako neisté. Nasvedčuje tomu aj fakt, že šéf spoločnosti Bruno Lambert vraj nekomunikuje s médiami. Tvrdí to Automotive News Europe. A dokonca nie je aktualizovaná ani európska webová stránka spoločnosti. Veľký sen sa tak začína podobať skôr na veľké fiasko.

Napriek tomu v Európe stále funguje niekoľko dílerov. Napríklad v Autodis Esch/Merschin v Luxemburgu, ktorý predal od roku 2018 viac ako sto vozidiel. „S obchodom sme veľmi spokojní, nemáme žiadne informácie o tom, že by Borgward chcel ukončiť predaj áut v Európe,“ povedal pre Automobilwoche predajca Andre Lacerda. V ponuke je model BX7 za 44 200 a BX5 za 36 200 eur vrátane štvorročnej záruky. Veľa šancí na úspech ale analytici Borgwardu do budúcnosti nedávajú. Pripomínajú, že koronakríza zničila viacero menších čínskych spoločností. Dokonca aj nedávno žiariace hviezdy ako Byton a Nio bojujú o prežitie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Borgward
Články podľa značiek