Slováci opäť kupujú nové autá. V júli padali rekordy!

Predaje nových áut na Slovensku zažívajú oživenie. Po tom, ako ich na kolená zrazila pandémia koronavírusu, stúpajú. V júli dosiahli dokonca tohtoročný rekord. Júlové predaje tak predbehli počtom zaregistrovaných nových osobných áut aj údaje z januára a februára, ktoré ešte pandémiou ovplyvnené neboli. Napriek tomu za minuloročnými číslami zaostávame.

28.08.2020 06:00
debata
Síce sa v júli predalo najviac áut v tomto... Foto: SHUTTERSTOCK
auto, narast cien, narast predajov, sipka Síce sa v júli predalo najviac áut v tomto roku, čísla za minulým rokom stále zaostávajú.

"V júli 2020 sme zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 8 262 vozidiel,“ informoval Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP). V porovnaní s minulým rokom ide o pokles na úrovni 12,51 percenta. V júli 2019 sa na Slovensku zaregistrovalo 9 443 áut.

Zároveň ide o najnižší medziročný pokles od marca tohto roku. Pandémia koronavírusu zatvorila v treťom mesiaci tohto roku predajne áut po celom Slovensku. Odstavené boli niekoľko týždňov aj samotné fabriky.

Vrchol prepadov je za nami

Vrchol prepadov predajov Slovensko zažilo v apríli tohto roku, keď sa predalo o 61,5 menej nových áut ako rok predtým. "Už v mesiacoch jún a júl vidíme zlepšovanie situácie a zvýšený záujem na trhu: jún –20,0 percent a júl –12,5 percenta,“ uviedol Ján Pribula, generálny sekretár ZAP-u. Podľa jeho slov trh ovplyvňuje viacero faktorov. Pribula tvrdí, že ochota spotrebiteľov investovať do tovarov dlhodobej spotreby je ovplyvnená aj celkovou náladou v spoločnosti, či majú obyvatelia a podnikatelia istotu a veria v budúci pozitívny vývoj krajiny a pociťujú záruky v stabilite prostredia.

Je však otázne, ako sa bude situácia vyvíjať v nasledujúcich mesiacoch. Reálny záujem spotrebiteľov môže byť skreslený udalosťami uplynulých mesiacov. "Predaje automobilov sa po celom svete od krízového dna v apríli a v máji naozaj rýchlo oživujú, dokonca v medziročnom porovnaní často slušne rastú,“ uviedol Michal Lehuta, analytik VÚB banky.

Podľa neho však ostáva otázkou, koľko z týchto nákupov bolo len "odložených“ z krízových mesiacov a teda aká časť zo súčasných predajov predstavuje naozaj udržateľný rast dopytu po nových vozidlách aj v budúcnosti.

ZAP kritizuje nedostatočnú podporu predaja nových áut zo strany štátu. "Trhy predovšetkým vo významných krajinách EÚ štartujú ešte rýchlejšie aj preto, že boli prijaté opatrenia, ktoré pomáhajú revitalizovať trh. Ide o podporné schémy s dotáciami na vozidlá a vo viacerých krajinách aj s prémiami na vyraďovanie starých vozidiel,“ hovorí Pribula. Jednou z prvých krajín, ktoré predstavili schémy podpory, bolo Francúzsko. Aj pod ich vplyvom dosiahlo už v júni nárast registrácií osobných motorových vozidiel o 1,2 percenta v porovnaní s rovnakým mesiacom roka 2019.

Príležitosť na obnovu vozového parku

Podľa údajov ZAP-u po slovenských cestách jazdia autá s priemerným vekom 13,8 roka. Staršie automobily sú v porovnaní s novými menej bezpečné a mali by produkovať viac emisií. Štát má podľa Pribulu využiť napríklad prostriedky z únie určené na transformáciu krajín a spoločnosti po prekonaní krízy spôsobenej šírením vírusu COVID-19 aj na transformáciu v doprave smerom k nízkym emisiám.

"Slovensko ako automobilová veľmoc by sa malo pridať k takým krajinám ako je Francúzsko a Nemecko a podporiť obnovu vozidlového parku cestou rozvoja nízko emisnej mobility, čo je aj v súlade so stratégiou EÚ, ktorú predstavila v dokumente nazvanom Zelená dohoda,” uvádza Pribula, ktorý by na Slovensku prijal napríklad vytváranie nízkoemisných zón.

V najbližších mesiacoch je možné očakávať spomalenie rastu predajov. "Keďže ekonomika v tomto roku významne klesá a pokles príjmov padá na plecia firiem i ľudí, je možné očakávať, že nárast predajov sa v najbližšom období zasa zmierni, keďže významne klesajú zisky firiem a miernejšie sú aj zárobky domácností,” uviedol Lehuta, podľa ktorého to môže spolu s vyššou mierou úspor brzdiť ich apetít po veľkých nákupoch.

Najpredávanejšia ostáva Škoda

V júli bola na Slovensku aj naďalej najpredávanejšou značkou Škoda. Nemecký Volkswagen (VW) predbehol kórejský Hyundai a dostal sa na druhú priečku. Hyundai skončil tretí. Na štvrté miesto sa prepracoval francúzsky Peugeot, ktorý na piatu priečku odsunul Kiu.

Najpredávanejším pohonom ostávajú benzínové motory. Tie sa na celkom počte júlových registrácií podieľali 58,4-percentným podielom. Na druhom mieste sú naftové agregáty s 30,87-percentným podielom. K slovu sa postupne dostávajú hybridy, ktoré nie je možné dobíjať a kombinujú benzínový a elektrický motor. V júli sa ich na Slovensku zaregistrovalo 586 kusov, čo predstavuje 6,47-percentný podiel.

Najpredávanejším autom bola v júli tradične Škoda Fabia. V štatistike registrácií sa objavila 481-krát. Tesne za ňou skončila Škoda Octavia so 472 zaregistro­vanými kusmi. Tretie miesto obsadil Hyundai i30 s 244 registrá­ciami.

Poradie Model Počet zaregistrovaných kusov
1. Škoda Fabia 481
2. Škoda Octavia 472
3. Hyundai i30 244
4. Renault Clio 220
5. Škoda Scala 218
6. Škoda Kamiq 203
7. VW Golf 194
8. Kia Ceed 191
9. Peugeot 208 189
10. Hyundai Tucson 167

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #predaje áut
Články podľa značiek