JATO: Predaj áut sa v júli vrátil do normálu. Octavia je už tretia v Európe!

Končí sa kríza predaja áut? Júlové čísla tomu nasvedčujú. Siedmy mesiac bol v porovnaní s tým vlaňajším len o štyri percentá slabší. Lídrom je opäť Volkswagen a jeho Golf. No darí sa aj Octavii. A to nehovoríme o elektrických autách, ktoré lámu všetky rekordy.

04.09.2020 10:00
debata
Najpredávanejším autom v Európe bol v júli opäť... Foto: Volkswagen
VW Golf - 2020 Najpredávanejším autom v Európe bol v júli opäť VW Golf. V medziročnom porovnaní však stále stráca.

Posledné čísla z 27 európskych trhov, ktoré zverejnila agentúra Jato Dynamics naznačujú, že automobilový priemysel v Európe má najhoršie za sebou. Júl bol dokonca v počte registrácií najsilnejším mesiacom v roku, silnejším ako január či február, keď o následkoch pandémie koronavírusu ešte nik netušil. Predalo sa až 1 278 521 nových áut, najviac od septembra minulého roka a len o štyri percentá menej v medziročnom porovnaní.

Analytik Jato Dynamics Felipe Munoz tvrdí, že ak bude súčasný vývoj pokračovať, mohol by automobilový priemysel začať dúfať v oživenie v tvare písmena V. Zároveň varuje pred príliš optimistickými vyhliadkami, pretože vo vzduchu stále visí druhá vlna pandémie. A je tu tiež medziročná strata 35 %, keďže od januára sa k zákazníkom dostalo len 6,37 milióna automobilov. Dobrou správou však je, že k oživeniu došlo na väčšine významných trhov.

Elektrické autá idú na dračku

Zvýšený dopyt zaznamenalo Spojené kráľovstvo, Dánsko či Francúzsko. V Nemecku sa predalo v júli len o päť percent menej áut v medziročnom porovnaní. Veľkú časť konsolidácie možno vysvetliť zvýšeným záujmom zákazníkov o ekologické autá, ktorých predaj podporujú viaceré krajiny dotáciami. Ich registrácie dosahujú rekordné čísla. V júli sa ich predalo o 131 % viac ako v porovnateľnom období vlaňajšieho roka – presne 230 700 kusov. To znamená až 18-percentný podiel na celkových registráciách. Vlani v júli to bolo pritom 7,5 %, v júli 2018 len 5,7 %.

Elektromobilom sa extrémne darilo.... Foto: Renault
Renault Zoe - 2019 Elektromobilom sa extrémne darilo. Najpredávanejším je Renault Zoe. Tesla z prvej desiatky vypadla. Dôvodom sú najmä oneskorené dodávky.

„Rast dopytu po elektromobiloch úzko súvisí so širšou ponukou, ktorá konečne obsahuje aj cenovo dostupnejšie verzie. Ceny tlačí dole aj vyššia konkurencia,“ komentoval vývoj Munoz. Polovica z týchto vozidiel pripadla na hybridy (HEV), pričom dopyt stúpol o 89 %. K tomuto výsledku prispeli aj mild-hybridné verzie Fordu Puma a Fiatu 500. Nasledovali plug-in hybridy (PHEV) s 55 800 regis­tráciami, čo je nárast o 365 % v porovnaní s júlom 2019. Na tomto poli sa darilo napríklad Fordu Kuga, Mercedesu-Benzu triedy A, Volvu XC40 či BMW radu 3.

SUV naďalej valcujú európsky trh. Privlastnili... Foto: Peugeot
Peugeot 2008 - 2019 SUV naďalej valcujú európsky trh. Privlastnili si takmer 42 % registrácií, pričom najúspešnejším modelom je Renault Captur pred Peugeotom 2008 a VW T-Roc.

Povzbudivé výsledky priniesli aj čisté elektromobily (BEV). Registrácie vyskočili z 23 400 vozidiel v júli 2019 na 53 200 v tomto roku. Ponuka modelov sa zväčšila z pôvodných 28 na 38. Napríklad vďaka Peugeotu 208, Mini Electric, MG ZS, Porsche Taycan či Škoda Citigo. Tesla však zaznamenala pokles o 76 % na 1 050 vozidiel. Bolo to vplyvom oneskorených dodávok jej vozidiel do Európy po tom, čo musela na čas zastaviť produkciu vo Fremonte. Munoz sa však domnieva, že strata pevnej pozície Tesly v Európe ide aj na konto nových konkurentov.

SUV a Golf nedajú dýchať konkurentom

V júli tiež pokračoval útok populárnych SUV. Dokonca dosiahli rekordné výsledky. Minulý mesiac si na celkových registráciách „odhryzli“ takmer 42 %. Ich predaj vzrástol na 530 800 kusov, čo predstavuje najlepší výsledok od júla 2019. „SUV sú zvyčajne drahšie ako ich klasické ekvivalenty, takže je zaujímavé vidieť, že napriek kríze ide o jediný segment, ktorý zaznamenal rast,“ komentuje Munoz. Nedarilo sa len stredne veľkým SUV, ktoré zaznamenali pokles o 6 %, na rozdiel od registrácií malých (+ 9 %), kompaktných (+ 4 %) a luxusných SUV (+ 14 %). Až 48 % z predaných SUV malo elektrifikova­ný pohon.

Škoda Octavia slávi obrovský úspech. Podarilo... Foto: Pravda, Ivan Majerský, Škoda-Auto
Škoda Octavia Scout - 2020 Škoda Octavia slávi obrovský úspech. Podarilo sa jej prepracovať až na tretiu priečku, tesne za Golf a Renault Clio. A dokonca si medziročne polepšila.

V rebríčku najúspešnejších modelov sa po júnovej pauze spôsobenej dočasným zastavením predajov vrátil na čelo Volkswagen Golf. Tých 31 169 kusov však i tak predstavovalo medziročný pokles. Naopak, druhý Renault Clio si polepšil o 26 %, pretože 89 % jeho objemu zodpovedalo najnovšej generácii. Veľkým úspechom je tretia priečka novej Škody Octavia. Ukázala chrbát Peugeotu 208, Renaultu Captur aj Peugeotu 2008. Pritom jej konkurenti tiež ťažili z dvojciferného rastu vďaka generačnej výmene.

Medzi ďalších júlových „skokanov“ patria Hyundai Kona (+ 56 %), BMW 3 (+ 59 %), Mini Hatch (+ 26 %), Volvo XC40 (+ 66 %), BMW X1 (+ 49 %) a BMW 1 (+ 52 %). Renault Zoe a Kia Niro zvýšili svoje registrácie dokonca o 146 %, respektíve 111 %. Medzi úspešné novinky sa zaradili aj Ford Puma (13 157 ks), Škoda Kamiq (8 736 ks), Mazda CX-30 (5 494 ks), Kia XCeed (5 201 ks), Audi Q3 Sportback (4 183 ks), Mercedes-Benz GLB (2 469 ks) a Porsche Taycan (1 498 ks).

Najpredávanejšie autá v Európe (júl 2020)

Poradie Model
1. VW Golf 31 169
2. Renault Clio 25 054
3. Škoda Octavia 22 569
4. Peugeot 208 20 520
5. Renault Captur 20 361
6. Peugeot 2008 20 006
7. VW T-Roc 19 977
8. Opel Corsa 19 902
9. Dacia Sandero 19 219
10. VW Tiguan 19 204

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaje áut
Články podľa značiek