Posledné čísla z 27 európskych trhov, ktoré zverejnila agentúra Jato Dynamics naznačujú, že automobilový priemysel v Európe má najhoršie za sebou. Júl bol dokonca v počte registrácií najsilnejším mesiacom v roku, silnejším ako január či február, keď o následkoch pandémie koronavírusu ešte nik netušil. Predalo sa až 1 278 521 nových áut, najviac od septembra minulého roka a len o štyri percentá menej v medziročnom porovnaní.
Analytik Jato Dynamics Felipe Munoz tvrdí, že ak bude súčasný vývoj pokračovať, mohol by automobilový priemysel začať dúfať v oživenie v tvare písmena V. Zároveň varuje pred príliš optimistickými vyhliadkami, pretože vo vzduchu stále visí druhá vlna pandémie. A je tu tiež medziročná strata 35 %, keďže od januára sa k zákazníkom dostalo len 6,37 milióna automobilov. Dobrou správou však je, že k oživeniu došlo na väčšine významných trhov.
Elektrické autá idú na dračku
Zvýšený dopyt zaznamenalo Spojené kráľovstvo, Dánsko či Francúzsko. V Nemecku sa predalo v júli len o päť percent menej áut v medziročnom porovnaní. Veľkú časť konsolidácie možno vysvetliť zvýšeným záujmom zákazníkov o ekologické autá, ktorých predaj podporujú viaceré krajiny dotáciami. Ich registrácie dosahujú rekordné čísla. V júli sa ich predalo o 131 % viac ako v porovnateľnom období vlaňajšieho roka – presne 230 700 kusov. To znamená až 18-percentný podiel na celkových registráciách. Vlani v júli to bolo pritom 7,5 %, v júli 2018 len 5,7 %.
„Rast dopytu po elektromobiloch úzko súvisí so širšou ponukou, ktorá konečne obsahuje aj cenovo dostupnejšie verzie. Ceny tlačí dole aj vyššia konkurencia,“ komentoval vývoj Munoz. Polovica z týchto vozidiel pripadla na hybridy (HEV), pričom dopyt stúpol o 89 %. K tomuto výsledku prispeli aj mild-hybridné verzie Fordu Puma a Fiatu 500. Nasledovali plug-in hybridy (PHEV) s 55 800 registráciami, čo je nárast o 365 % v porovnaní s júlom 2019. Na tomto poli sa darilo napríklad Fordu Kuga, Mercedesu-Benzu triedy A, Volvu XC40 či BMW radu 3.
Povzbudivé výsledky priniesli aj čisté elektromobily (BEV). Registrácie vyskočili z 23 400 vozidiel v júli 2019 na 53 200 v tomto roku. Ponuka modelov sa zväčšila z pôvodných 28 na 38. Napríklad vďaka Peugeotu 208, Mini Electric, MG ZS, Porsche Taycan či Škoda Citigo. Tesla však zaznamenala pokles o 76 % na 1 050 vozidiel. Bolo to vplyvom oneskorených dodávok jej vozidiel do Európy po tom, čo musela na čas zastaviť produkciu vo Fremonte. Munoz sa však domnieva, že strata pevnej pozície Tesly v Európe ide aj na konto nových konkurentov.
SUV a Golf nedajú dýchať konkurentom
V júli tiež pokračoval útok populárnych SUV. Dokonca dosiahli rekordné výsledky. Minulý mesiac si na celkových registráciách „odhryzli“ takmer 42 %. Ich predaj vzrástol na 530 800 kusov, čo predstavuje najlepší výsledok od júla 2019. „SUV sú zvyčajne drahšie ako ich klasické ekvivalenty, takže je zaujímavé vidieť, že napriek kríze ide o jediný segment, ktorý zaznamenal rast,“ komentuje Munoz. Nedarilo sa len stredne veľkým SUV, ktoré zaznamenali pokles o 6 %, na rozdiel od registrácií malých (+ 9 %), kompaktných (+ 4 %) a luxusných SUV (+ 14 %). Až 48 % z predaných SUV malo elektrifikovaný pohon.
V rebríčku najúspešnejších modelov sa po júnovej pauze spôsobenej dočasným zastavením predajov vrátil na čelo Volkswagen Golf. Tých 31 169 kusov však i tak predstavovalo medziročný pokles. Naopak, druhý Renault Clio si polepšil o 26 %, pretože 89 % jeho objemu zodpovedalo najnovšej generácii. Veľkým úspechom je tretia priečka novej Škody Octavia. Ukázala chrbát Peugeotu 208, Renaultu Captur aj Peugeotu 2008. Pritom jej konkurenti tiež ťažili z dvojciferného rastu vďaka generačnej výmene.
Medzi ďalších júlových „skokanov“ patria Hyundai Kona (+ 56 %), BMW 3 (+ 59 %), Mini Hatch (+ 26 %), Volvo XC40 (+ 66 %), BMW X1 (+ 49 %) a BMW 1 (+ 52 %). Renault Zoe a Kia Niro zvýšili svoje registrácie dokonca o 146 %, respektíve 111 %. Medzi úspešné novinky sa zaradili aj Ford Puma (13 157 ks), Škoda Kamiq (8 736 ks), Mazda CX-30 (5 494 ks), Kia XCeed (5 201 ks), Audi Q3 Sportback (4 183 ks), Mercedes-Benz GLB (2 469 ks) a Porsche Taycan (1 498 ks).
Najpredávanejšie autá v Európe (júl 2020)
Poradie | Model | |
---|---|---|
1. | VW Golf | 31 169 |
2. | Renault Clio | 25 054 |
3. | Škoda Octavia | 22 569 |
4. | Peugeot 208 | 20 520 |
5. | Renault Captur | 20 361 |
6. | Peugeot 2008 | 20 006 |
7. | VW T-Roc | 19 977 |
8. | Opel Corsa | 19 902 |
9. | Dacia Sandero | 19 219 |
10. | VW Tiguan | 19 204 |