Jawa vstala nedávno z mŕtvych vďaka aktivitám indickej Mahindry a jej dcérskej spoločnosti Classic Legends. Tá priviedla na svet novú generáciu retromotocyklov Jawa 300, Forty Two a Pérak, ktoré akoby z oka vypadli originálom z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. A hoci predaje Jáw v tomto roku poznačila koronakríza, ide o úspešný projekt. Tieň na nové Jawy vrhá len nižšia kvalita výroby, s ktorou nový vlastník značky bojuje takpovediac za pochodu. Možno aj preto sa rozhodol pozdvihnúť dôveru k značke prostredníctvom dobového videa, ktoré „vyhrabal“ z archívu kedysi slávneho českého výrobcu.
Ide o reklamný spot natočený začiatkom šesťdesiatych rokov v bývalom Československu, ktorý mal za cieľ ukázať odolnosť týchto výrobkov. Partia chlapov sa s nimi naozaj nemazná. Jawy museli zvládnuť jazdu po schodoch nahor aj nadol či náročný terén. Dobové zábery zo skúšobne zas ukazujú finálny test na valcoch, kde skúšobný jazdec simuluje jazdu rýchlosťou 90 km/h, a pritom jednou rukou nastavuje geometriu reflektora. Obrázky fascinujú aj dnes. V rspote tiež Jawa nezabúda pripomenúť svoje športové úspechy. To všetko však bolo márne, pretože centrálne riadené hospodárstvo doviedlo spoločnosť takmer k zániku.