Škoda Citigo potichu končí. Väz jej zlomil Enyaq

O konci najmenšieho modelu Škody sa šepkalo už dlhšie. Ešte v časoch, keď pod jeho kapotou pracoval benzínový trojvalec.

07.09.2020 12:00
debata (2)
Škoda Citigo to má po ôsmich rokoch definitívne... Foto: Škoda-Auto
Škoda Citigo iV - 2019 Škoda Citigo to má po ôsmich rokoch definitívne zrátané. Do konca roka sa vytratí z ponuky a nedostane nástupcu.

Citigo prišlo na trh v roku 2012, spolu so Seatom Mii a VW Up!. Trojičky mali zaútočiť na segment, kde kraľoval Fiat so svojou päťstovkou a Pandou. Predaje však od začiatku zaostávali za očakávaniami a práve verzia s logom okrídleného šípu bola z trojičiek najmenej úspešná. Ročne sa pre ňu v Európe rozhodlo 30 000 až 40 000 zákazníkov. Taký Up! vedel pritom za rok zaznamenať aj 100-tisíc registrácií. Takže sa nemožno diviť, že už v roku 2017 sa začalo hovoriť o tom, že Citigo z portfólia Škody vypadne. Nakoniec ho ale stihol nečakaný osud. Uťahujúca sa emisná slučka mu dala novú šancu v podobe čistého elektromobilu.

Pod názvom Citigo iV sa vyrába od novembra minulého roku v Bratislave. Škode to síce na čas pomohlo „sanovať“ flotilové emisie, no za cenu strát. Na každom elektrickom Citigo prerábala. Prechod na elektrický pohon, ktorý zvýšil cenu na dvojnásobok benzínových verzií, navyše znamenal, že registrácie Citigo padli na približne štvrtinu tých pôvodných. Po predstavení nového elektrického SUV Škoda Enyaq iV nakoniec padol aj posledný dôvod, prečo Citigo udržiavať pri živote. Defintívne končí. "Pokiaľ ide o Európu, sme vypredaní,“ potvrdil marketingový riaditeľ značky Alain Favey.

Navyše informoval, že Škoda nemá v úmysle ponúkať v budúcnosti auto tejto veľkosti. A tobôž už nie elektrické. "Keby jedného dňa existovala verzia elektrickej platformy koncernu Volkswagen, určená pre malé elektromobily, vznikla by na nej aj Škoda, ale o týchto plánoch neviem. Pokiaľ však ide o Citigo, hra sa skončila.“ Je známe, že malé autá majú nízke marže a že ak ide o čisté elektromobily, sú stratové. Škoda už ale po nástupe Enyaqu na elektromobilite prerábať nemieni. Naopak, od plug-in hybridného Superbu, Enyaqu a čoskoro aj plug-in hybridnej Octavie, očakáva zisk.

V menších elektrických autách nevidí potenciál. Preto podľa Faveya neplánuje Škoda ani elektrifikácie Scaly, Kamiqu alebo Fabie. Elektrická technológia je drahá, čo znamená, že pre zákazníkov menších áut je nedosiahnuteľná. "Je sporné, či by bol dobrý nápad mať napríklad Scalu PHEV. Potom máte len dve možnosti: buď nájdete zákazníkov, ktorí by na to mali, alebo prídete o peniaze, čo si nemôžeme dovoliť.“ Vo vyšších segmentoch sa cena technológie ukryje lepšie. Paradoxne, VW Up! v ponuke ešte nejaký čas ostane, dokonca sa naďalej vyrába aj vo verzii so spaľovacím motorom, vrátane preplňovaného GTi.

Favey tiež uviedol, že v dohľadnej dobe nemáme v ponuke Škody očakávať ďalší nový elektromobil. To znamená, že s Enyaqom a plánovanými väčšími plug-in hybridmi si trúfa podliezť požadované flotilové emisné limity. Ak by ale taká potreba nastala, nemal by to byť vraj problém. Elektrická platforma MEB je podľa Faveya natoľko flexibilná, že umožňuje veľmi rýchly vývoj nového modelu, oveľa rýchlejší ako u áut s konvenčným pohonom. S koncom Citigo ešte spomeňme, že na linkách v Bratislave, kde sa vyrába spolu s Up!-om, uvoľní produkčnú kapacitu pre iné modely. Nie je tajomstvom, že od roku 2023 by sa na linkách v Devínskej Novej Vsi mala zabývať nová generácia Superbu a tiež nový VW Passat.
Škoda Citigo iV - 2019
Škoda Citigo iV - 2019
+11Škoda Citigo iV - 2019

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Citigo
Články podľa značiek