
Zdá sa, že koronakríza neobišla ani kategórie SUV a crossoverov. Ukázali to júnové štatistiky predaja Zväzu automobilového priemyslu. Pokles predaja vozidiel segmentu SUV o 32 percent podľa Zuzany Kubíkovej zo spoločnosti Mitsubishi v zásade kopíroval pokles celkového trhu. Ten v júni medziročne padol o 34 percent. „My sme to nepocítili v až takej výraznej miere, klesli sme o necelých 20 percent,“ hovorí Kubíková. Automobilky však napriek tomu o zákazníkov nezabojujú nižšími cenami, dodáva. Dôvod je jednoduchý – stále prísnejšie ekologické a bezpečnostné požiadavky z Bruselu. Tie nútia výrobcov masívne investovať do nových technológií a znižovania celkových emisií.
Stále v kurze
Napriek vysokým cenám však terénne vozidlá na popularite nestratia. „Nepredpokladáme masový presun zákazníkov od SUV k menším automobilom ani znižovanie ich cien, a to napriek koronakríze,“ tvrdí Kubíková. Ráta skôr s tým, že ľudia budú kúpu auta zvažovať dlhšie a viac jednotlivé modely porovnávať. Podobne to vidí aj riaditeľ slovenského zastúpenia značky Citroën Alexander Kasalovský. "Je to trend, ktorý určujú sami zákazníci a skôr odhadujem, že aktuálne kulminuje,“ hovorí. Do budúcnosti sa podľa neho dá počítať s tým, že autá v iných segmentoch preberú niektoré z atraktívnych vlastnosti vozidiel SUV. Vychádzať to bude aj z postupnej elektrifikácie modelov a zo súvisiacej potreby zmeny ich siluety.
Najpredávanejšie SUV a crossovery
Model | Počet ks. (I. – VI. 2020) | Počet ks. (I. – VI. 2019) |
---|---|---|
1. Škoda Kamiq | 899 | – |
2. Hyundai Tucson | 873 | 1 217 |
3. Škoda Karoq | 786 | 1 147 |
4. Dacia Duster | 718 | 1 593 |
5. Škoda Kodiaq | 502 | 939 |
6. Kia Sportage | 494 | 985 |
7. Toyota RAV4 | 470 | 425 |
8. VW Tiguan | 432 | 732 |
9. Peugeot 3008 | 384 | 731 |
10. VW T-Roc | 371 | 276 |
11. Suzuki Vitara | 334 | 805 |
12. Opel Crossland X | 321 | 1 044 |
13. Mitsubishi ASX | 299 | 285 |
14. Kia xCeed | 29 | – |
15. Reanult Captu | 283 | 538 |
Spolu | 7 541 | 12 072 |
Štatistiky Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) ukazujú, že prepad predajov dosiahol vrchol v apríli, keď ZAP zaznamenal medziročný pokles na úrovni 61,5 percenta. Situácia sa pred letom začala stabilizovať a napokon prvý polrok predaje nových osobných áut uzatvoril s prepadom 34,68 percenta. Neslávnu jar potvrdzujú aj údaje Štatistického úradu o vývoji ekonomiky v druhom štvrťroku, podľa ktorej sa výroba motorových vozidiel na Slovensku prepadla medziročne o viac ako polovicu. Pričom odvetvia nadviazané na automobilový priemysel padli takmer o tretinu.
Viac optimizmu vlievajú júlové čísla. "V júli 2020 sme zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 8 262 vozidiel,“ informoval ZAP. V porovnaní s minulým rokom ide o pokles na úrovni 12,51 percenta, najnižší od vypuknutia pandémie. A hoci sa zdá, že najväčšiu krízu majú autá za sebou, otázne je, ako zatočí s predajmi druhá vlna pandémie. Tá môže už na jeseň či v zime opäť narušiť výrobu. Počítať však treba aj s tým, že kúpu nového vozidla budú ľudia i firmy zvažovať opatrnejšie ako dosiaľ, čo môže mať na automobilový sektor výrazný vplyv.
Hviezdy a prepadáky
V kategórii SUV a crossoverov patrili u nás za prvý polrok k najpredávanejším Škoda Kamiq, Hyundai Tucson, Škoda Karoq, Dacia Duster a Škoda Kodiaq. Tri z nich boli v "silnej päťke“ aj v roku 2019. A to konkrétne Duster, Tucson a Karoq, pričom Kodiaq skončil šiesty, pričom tohtoročný bestseller – Škoda Kamiq – v tom čase ešte v rebríčku nefiguroval. Voči koronakríze bol imúnny aj model Mitsubishi ASX. Ten sa za prvý polrok predával dokonca lepšie ako vlani.

Naopak, k najväčším "koronakrízovým prepadákom“ patrí Opel CrosslandX, ktorého predaj v medziročnom porovnaní klesol za prvý polrok až o 70 percent. Približne 60 percent si pripísal predaj modelu Suzuki Vitara. Za týmito údajmi však netreba hľadať len zmenu zákazníckych preferencií, podpísalo sa pod to aj vážne narušenie fungovania dodávateľsko-odberateľských reťazcov. A to hlavne marcové zatváranie tovární či odstávky vo výrobe spôsobené pandémiou.
Paradoxne, záujem o drahé vozidlá koronakríza neovplyvnila. Napríklad z modelu Porsche Cayenne sa v prvom polroku predalo 44 kusov – teda o šesť viac ako vlani. Len o šesť automobilov menej – teda 73 áut, sa predalo z Volva XC90. O viac ako polovicu poskočil predal BMW X6, keď si v prvom polroku kúpili zákazníci 83 modelov. Darilo sa aj modelu X7, kde sa za prvých 6 mesiacov predalo 51 kusov. Pričom ten vlani ešte len prenikal na náš trh. "Štruktúra predaných vozidiel zostala nezmenená oproti minulosti a predpokladáme, že zostane bez zmeny aj naďalej,“ hovorí Milan Stupka zo spoločnosti BMW. Z ich portfólia kraľujú predaju najmä SUV alternatívy.