Pandémia skresala aj nákupy populárnych SUV. Vrátia sa zlaté časy?

Najpredávanejšie. Len nedávno sa týmto prívlastkom hrdili obľúbené autá so zvýšeným podvozkom. Vlani si ich na Slovensku kúpili rekordné dve pätiny zákazníkov. Aký bude tento rok?

09.09.2020 10:00
debata
Najpredávanejším SUV sa na Slovensku stala nová... Foto: Škoda
Skoda-Kamiq-2020-1024-1f Najpredávanejším SUV sa na Slovensku stala nová Škoda Kamiq. Stačilo jej k tomu pár mesiacov.

Zdá sa, že koronakríza neobišla ani kategórie SUV a crossoverov. Ukázali to júnové štatistiky predaja Zväzu automobilového priemyslu. Pokles predaja vozidiel segmentu SUV o 32 percent podľa Zuzany Kubíkovej zo spoločnosti Mitsubishi v zásade kopíroval pokles celkového trhu. Ten v júni medziročne padol o 34 percent. „My sme to nepocítili v až takej výraznej miere, klesli sme o necelých 20 percent,“ hovorí Kubíková. Automobilky však napriek tomu o zákazníkov nezabojujú nižšími cenami, dodáva. Dôvod je jednoduchý – stále prísnejšie ekologické a bezpečnostné požiadavky z Bruselu. Tie nútia výrobcov masívne investovať do nových technológií a znižovania celkových emisií.

Stále v kurze

Napriek vysokým cenám však terénne vozidlá na popularite nestratia. „Nepredpokladáme masový presun zákazníkov od SUV k menším automobilom ani znižovanie ich cien, a to napriek koronakríze,“ tvrdí Kubíková. Ráta skôr s tým, že ľudia budú kúpu auta zvažovať dlhšie a viac jednotlivé modely porovnávať. Podobne to vidí aj riaditeľ slovenského zastúpenia značky Citroën Alexander Kasalovský. "Je to trend, ktorý určujú sami zákazníci a skôr odhadujem, že aktuálne kulminuje,“ hovorí. Do budúcnosti sa podľa neho dá počítať s tým, že autá v iných segmentoch preberú niektoré z atraktívnych vlastnosti vozidiel SUV. Vychádzať to bude aj z postupnej elektrifikácie modelov a zo súvisiacej potreby zmeny ich siluety.

Najpredávanejšie SUV a crossovery

Model Počet ks. (I. – VI. 2020) Počet ks. (I. – VI. 2019)
1. Škoda Kamiq 899
2. Hyundai Tucson 873 1 217
3. Škoda Karoq 786 1 147
4. Dacia Duster 718 1 593
5. Škoda Kodiaq 502 939
6. Kia Sportage 494 985
7. Toyota RAV4 470 425
8. VW Tiguan 432 732
9. Peugeot 3008 384 731
10. VW T-Roc 371 276
11. Suzuki Vitara 334 805
12. Opel Crossland X 321 1 044
13. Mitsubishi ASX 299 285
14. Kia xCeed 29
15. Reanult Captu 283 538
Spolu 7 541 12 072

Štatistiky Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) ukazujú, že prepad predajov dosiahol vrchol v apríli, keď ZAP zaznamenal medziročný pokles na úrovni 61,5 percenta. Situácia sa pred letom začala stabilizovať a napokon prvý polrok predaje nových osobných áut uzatvoril s prepadom 34,68 percenta. Neslávnu jar potvrdzujú aj údaje Štatistického úradu o vývoji ekonomiky v druhom štvrťroku, podľa ktorej sa výroba motorových vozidiel na Slovensku prepadla medziročne o viac ako polovicu. Pričom odvetvia nadviazané na automobilový priemysel padli takmer o tretinu.

Viac optimizmu vlievajú júlové čísla. "V júli 2020 sme zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 8 262 vozidiel,“ informoval ZAP. V porovnaní s minulým rokom ide o pokles na úrovni 12,51 percenta, najnižší od vypuknutia pandémie. A hoci sa zdá, že najväčšiu krízu majú autá za sebou, otázne je, ako zatočí s predajmi druhá vlna pandémie. Tá môže už na jeseň či v zime opäť narušiť výrobu. Počítať však treba aj s tým, že kúpu nového vozidla budú ľudia i firmy zvažovať opatrnejšie ako dosiaľ, čo môže mať na automobilový sektor výrazný vplyv.

Hviezdy a prepadáky

V kategórii SUV a crossoverov patrili u nás za prvý polrok k najpredávanejším Škoda Kamiq, Hyundai Tucson, Škoda Karoq, Dacia Duster a Škoda Kodiaq. Tri z nich boli v "silnej päťke“ aj v roku 2019. A to konkrétne Duster, Tucson a Karoq, pričom Kodiaq skončil šiesty, pričom tohtoročný bestseller – Škoda Kamiq – v tom čase ešte v rebríčku nefiguroval. Voči koronakríze bol imúnny aj model Mitsubishi ASX. Ten sa za prvý polrok predával dokonca lepšie ako vlani.

Luxusné SUV si krízu takmer nevšimli. Predávali... Foto: BMW
BMW X5 M Competition - 2019 Luxusné SUV si krízu takmer nevšimli. Predávali sa rovnako dobre ako vlani, alebo len s miernym poklesom.

Naopak, k najväčším "koronakrízovým prepadákom“ patrí Opel CrosslandX, ktorého predaj v medziročnom porovnaní klesol za prvý polrok až o 70 percent. Približne 60 percent si pripísal predaj modelu Suzuki Vitara. Za týmito údajmi však netreba hľadať len zmenu zákazníckych preferencií, podpísalo sa pod to aj vážne narušenie fungovania dodávateľsko-odberateľských reťazcov. A to hlavne marcové zatváranie tovární či odstávky vo výrobe spôsobené pandémiou.

Paradoxne, záujem o drahé vozidlá koronakríza neovplyvnila. Napríklad z modelu Porsche Cayenne sa v prvom polroku predalo 44 kusov – teda o šesť viac ako vlani. Len o šesť automobilov menej – teda 73 áut, sa predalo z Volva XC90. O viac ako polovicu poskočil predal BMW X6, keď si v prvom polroku kúpili zákazníci 83 modelov. Darilo sa aj modelu X7, kde sa za prvých 6 mesiacov predalo 51 kusov. Pričom ten vlani ešte len prenikal na náš trh. "Štruktúra predaných vozidiel zostala nezmenená oproti minulosti a predpokladáme, že zostane bez zmeny aj naďalej,“ hovorí Milan Stupka zo spoločnosti BMW. Z ich portfólia kraľujú predaju najmä SUV alternatívy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #SUV #predaj áut
Články podľa značiek