EÚ začína potichu sledovať spotrebu každého auta. Je to ‘šialenstvo‘!

Každé nové auto bude musieť byť od roku 2021 vybavené „špiónom spotreby“. Nie, toto nie je vtip. Únia totiž zavádza monitorovací systém na kontrolu emisií v reálnej premávke. A chce mať prístup k všetkým dátam. Aj tým vašim. Je to časovaná bomba, najmä pre plug-in hybridy. Tie si pritom vynútil práve Brusel, nie zákazníci.

10.09.2020 06:00
debata (81)
Európska komisia chce od budúceho roka vedieť,... Foto: Ivan Majerský, Pravda
benzín, nafta, benzinka, pumpa, tankovanie, fotene so suhlasom Európska komisia chce od budúceho roka vedieť, akú presnú spotrebu má vaše auto. Tieto dáta sa už zhromažďujú dlhšie, no zatiaľ sa nevyužívali.

Od 1. septembra platí v Európskej únii nariadenie, ktoré dáva Komisii právo vykonávať dohľad nad typovým schvaľovaním vozidiel, vykonávať kontroly áut a v prípade nedodržiavania predpisov vyhlasovať celoeurópske stiahnutie vozidiel z obehu či dokonca pokutovať porušovane právnych predpisov až do výšky 30 000 eur za každé takéto predané auto. Asi tušíte, že dôvodom sú emisie. Únia si chce byť istá, že to, čo platí na papieri, platí aj na ceste. Lenže toto je skutočná časovaná bomba pre výrobcov áut, pretože každý vie, že odchýlky budú obrovské. Oveľa väčšie, ako tých zdanlivo hrozivých 40 %, ktoré tvoril rozdiel medzi udávanou a reálnou spotrebou v premávke, keď sa ešte na meranie emisií využívala stará norma NEDC.

Špión na palube

A ako chce EÚ monitorovať skutočnú spotrebu? Asi netušíte, že ju už monitoruje, hoci majitelia novších áut o tom vôbec nevedia. Nemecký Focus si nedáva servítku pred ústa a nazýva to „šialenstvom“. Nariadenie EÚ z 5. novembra 2018 totiž stanovuje, že „osobné a ľahké úžitkové vozidlá musia byť vybavené zariadením na monitorovanie spotreby paliva alebo elektriny“. Táto povinnosť sa vzťahuje na každé nové auto, ktoré poháňa spaľovací motor, bez ohľadu na to, či jazdí na benzín, naftu alebo etanol. Zaujímavé je, že vozidlá na CNG či LPG nariadenie nespomína. Musia ho mať ale aj čisté elektromobily či nabíjateľné hybridy. Táto technológia sa nazýva OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring).

Systém OBFCM (On Board Fuel Consumption... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia - spotreba Systém OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring) bude ukladať dáta o priemernej spotrebe každého auta, ale aj o priemernej rýchlosti počas celej životnosti. Príslušné úrady Európskej komisie k nim majú mať kedykoľvek prístup.

Systém zhromažďuje a uchováva informácie o spotrebe paliva alebo elektrickej energie, prejdenej vzdialenosti či rýchlosti jazdy v priebehu celej životnosti vozidla. Po 1. januári 2021 už nebude možné zaregistrovať v únii žiadne nové auto, ktoré nebude mať na palube „špióna spotreby“. Zhromažďované údaje musia byť uložené v pamäti OBFCM a podľa predpisov k nim musí byť neustále povolený „štandardizovaný a neobmedzený prístup“. A keďže moderné autá sú čoraz častejšie pripojené na internet, už len kvôli povinnému systému núdzového volania eCall, je ľahké si predstaviť, že informácie o spotrebe a „de facto“ aj o užívateľoch áut, poputujú on-line kdesi na centrálny server Európskej komisie.

Najohrozenejším druhom sa po zavedení kontroly... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 300 de - plug-in hybrid diesel Najohrozenejším druhom sa po zavedení kontroly spotreby stanú plug-in hybridy. Tie totiž vykážu najväčšiu odchýlku od normovanej spotreby.

Ako uvádza správa nemeckého Bundestagu, všetky zistené odchýlky medzi skutočnými emisiami a normovanými emisiami z typového schválenia vozidiel, musia byť okamžite hlásené Európskej komisii a budú zohľadnené pri výpočte priemerných špecifických emisií CO2 príslušného výrobcu. Odhliadnuc od toho, či je masové monitorovanie všetkých motoristov dostatočne zabezpečené pred únikom dát, napríklad pri útoku hekerov, je nový systém obrovským rizikom pre samotných výrobcov vozidiel. Môže totiž viesť k astronomickým pokutám za prekračovanie limitov. OBFCM je doslova časovanou bombou pre nabíjateľné hybridy, takzvané plug-in hybridy (PHEV), ktoré dokážu časť jazdy absolvovať v čisto elektrickom režime, zvyčajne okolo 50 km.

Zakážu plug-in hybridy?

Tieto vozidlá sa dnes masovo šíria ponukou automobiliek, pretože sú jedinou cestou, ako zachovať dostatočný výkon áut pri dodržaní nereálnych emisných požiadaviek Bruselu na priemerných 95 gramov CO2 na kilometer. Do ich spotreby paliva a emisií sa nezapočítava vzdialenosť prejdená v režime EV, takže bežne vykazujú normovanú spotrebu 1,5 alebo dva litre benzínu na 100 km. V realite ale tieto autá majitelia nedobíjajú, kupujú ich najmä firmy, kvôli dotáciám, keďže samotný Brusel ich zaraďuje, tak ako čisté elektromobily, medzi autá s ekologickým pohonom a ich výrobcom dokonca umožňuje, aby si ich zarátali dvakrát, pre vylepšenie priemeru flotilových emisií. V skutočnosti je ich spotreba a teda emisie v reálnej premávke vyššia aj o 500 %. Ľahko si predstaviť, čo to bude znamenať z hľadiska pokút.

Áno, plug-in hybridy sú síce najväčším emisným klamstvom, ale samotné automobilky za to nemôžu. Pravidlá hry nastavila Európska komisia, inak by do zložitej technológie, ktorá vyžaduje kombináciu benzínového a súčasne plne autonómneho elektrického pohonu, automobilky nikdy nešli. Plug-in hybridy nežiadali zákazníci, žiadal ich Brusel a dokonca sa dnes chváli rastúcim počtom predaja ekologických áut, kam spadajú. Teraz narazí kosa na kameň. Stiahne po 1. januári Európska komisia z trhu všetky plug-in hybridy, zakáže majiteľom ich používanie, nariadi ich povinné dobíjanie a bude pokutovať vodičov PHEV s vybitými akumulátormi? A ako bez nich splnia automobilky emisné limity? To všetko sú otvorené otázky.

© Autorské práva vyhradené

81 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #emisie áut #emisie CO2
Články podľa značiek