Je Nikola megapodvod? Nič nevyrába, no má hodnotu 20 miliárd dolárov!

Túžba zviesť sa na „elektrickej vlne“, zaslepuje mnohých investorov. Má to byť aj prípad spoločnosti Nikola Corporation. V súčasnosti už mala vyrábať vodíkové kamióny. No neexistuje jediný funkčný kus. Kapitalizáciou však prekonáva Nissan.

16.09.2020 18:00
debata (4)
Veľkolepá prezentácia vodíkového ťahača Nikola... Foto: Nikola Motor
Nikola One - vodíkový kamión Veľkolepá prezentácia vodíkového ťahača Nikola One v roku 2016 bola vraj len veľkým divadlom. Prezentovaný kamión nebol vôbec schopný pohybu.

Za investičnú bublinu sa považuje často americká Tesla. No nech je už jej postavenie akékoľvek, dnes má na trhu štyri elektromobily, pôsobí v USA, Ázii aj v Európe a v Nemecku stavia svoju tretiu Gigafactory. Investori jej veria aj do budúcna, takže hoci hodnota jej akcií extrémne kolíše, občas vyletí kapitalizácia firmy do astronomických výšok. Tak napríklad v júli sa vyšplhala až na 170 miliárd amerických dolárov (150,11 miliardy eur), čo je suma, ktorou Tesla prevýšila trhovú kapitalizáciu veľkej americkej trojky – General Motorsu (GM), Fordu a Fiatu Chrysler dohromady. A bola schopná prekonať aj Volkswagen.

Či to bude ale aj prípad americkej spoločnosti Nikola Corporation z Utahu je otázne. Firma, ktorá ohlásila v roku 2016 výrobu vodíkových kamiónov si tiež vyslúžila obrovský záujem zo strany investorov. Takže hodnota jej akcií sa dnes pohybuje na úrovni 20 miliárd dolárov. To je viac ako hodnota Nissanu, ktorý ročne vyrobí päť miliónov áut. Na rozdiel od neho však dodnes nepredala ani jedno jediné vozidlo. A ani tak v najbližšej dobe neplánuje, keďže príchod revolučného kamióna Nikola One, posunula z roku 2020 na rok 2023. Na nezrovnalosti medzi sľubmi a realitou poukázala tento rok agentúra Bloomberg a teraz sa k nej rozsiahlym vyšetrovaním pripája spoločnosť Hindenburg Research.

Tá naznačuje, že môže ísť o novú najväčšiu investičnú bublinu na akciovom trhu. Svoje tvrdenia zakladá na dôkazoch, ktoré pochádzajú z nahratých telefonátov, SMS správ a súkromných emailov z prostredia firmy. A samozrejme, sú v príkrom rozpore s verejnými vyhláseniami zakladateľa spoločnosti Nikola – Trevora Miltona. Napríklad o neuveriteľných vlastnostiach ťahača Nikola One, ktorý mal svetovú prezentáciu v roku 2016. Ukázalo sa však, že vozidlo bolo nefunkčné a aby dokázalo napájať palubnú elektroniku, muselo byť pripojené k elektrickej sieti káblom. Podobné to malo byť aj s videom z jazdy Nikola One v roku 2018.

Aj slávne video z jazdy ťahača One má byť... Foto: Nikola Motor Company
Nikola One Aj slávne video z jazdy ťahača One má byť podvodom. Kamión sa vraj hýbal len vďaka gravitácii. Spustili ho z kopca.

Kamión mal byť spustený zo svahu, aby bol vôbec schopný pohybu. Klamstvom majú byť aj tvrdenia Miltona z roku 2019, že spoločnosť disponuje revolučnou technológiou v oblasti batérií. Žiadnu vraj nemá. Všetko čo potrebuje, nakupuje alebo si plánuje obstarať formou licencií. To dokladuje aj fakt, že tento mesiac Nikola oznámila, že použije elektrickú architektúru General Motorsu, ktorý za to získal 11-percentný podiel v spoločnosti v hodnote dvoch miliárd dolárov. Nepotvrdili sa ani Miltonove vyhlásenia o tom, že Nikola má už päť prototypov vodíkových ťahačov Nikola Tre, vyvíjaných pre Európu. Takže podľa vyšetrovania, vie Nikola ponúknuť akurát dizajn.

Pochybnosti o firme silnejú aj pri pohľade na jej personálne obsadenie. Hoci Milton tvrdí, že vo firme je špičkový tím, šéfom vodíkovej divízie je jeho brat Travis Milton, ktorý sa pôvodne zaoberal stavebnými prácami na Havaji, najmä betonážou prístupových ciest k domom. Šéfom infraštruktúry je zas Dale Prows, bývalý manažér golfového klubu v Idahu a hlavným technikom Kevin Lynk, s históriou opravára hracích automatov. Podľa Miltona mal práve tento človek vyvinúť elektrické nápravy, tepelnú reguláciu či statory a rotory elektromotorov. Ako zistil Hindenburg Research, išlo vždy o technológie subdodávateľov.

Milton akékoľvek podozrenia zo správy popiera, no zároveň odmieta odpovedať na 53 otázok, ktoré mu z Hindenburg Research položili. Pritom by to bola najlepšia cesta ako obnoviť dôveru k firme. Uvidíme, ako na správu zareagujú investori. Či budú veriť dôkazom alebo Miltonovej vízii. Autori správy sú však presvedčení, že ide o najväčšiu investičnú bublinu na akciovom trhu v histórii.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Nikola
Články podľa značiek