
Emisný škandál Dieselgate, ktorý odštartoval v roku 2015, stál Volkswagen viac ako 30 miliárd eur. Už dávno sa preto špekulovalo nad tým, ako nemecký výrobca áut bude tieto straty sanovať. Jednou z ciest bol predaj niektorých koncernových značiek. Ako však vieme, dnes sa píše rok 2020, no portfólio sa nezúžilo ani o jedno jediné logo. Teraz to ale vyzerá tak, že na „odstrel“ je najväčšia pýcha koncernu – značka Bugatti. Britský Car Magazine prišiel totiž s informáciou, že vedenie koncernu ju plánuje predať chorvátskemu výrobcovi elektrických hyperšportov Rimac. A dokonca tvrdí, že podmienky sú už dohodnuté.
Piechova „láska“ je príliš drahá
Na to však muselo vedenie VW zlomiť odpor rodiny Piechovcov, ktorá vlastní kontrolný 50-percentný balík. Práve Ferdinad Piech, dlhoročný šéf predstavenstva a neskôr predseda Dozornej rady Volkswagenu, sa totiž v roku 2009 zaslúžil o reinkarnáciu Bugatti a novým Veyronom mu vdýchol nový život. Tento rakúsky patriarcha rozšíril portfólio Volkswagenu aj o prestížne logá Bentley a Lamborghini. Bugatti však bolo jeho najmilovanejšou značkou. Lenže Piech vo VW skončil v roku 2015 a vlani zomrel. Čas hier sa skončil. Koncern potrebuje investovať do elektrifikácie, digitalizácie a autonómneho riadenia. Stratové Bugatti, s jeho 16-valcovým Chironom, týmto plánom nesvedčí.
Predaj je tak celkom logický. Úplne sa však Volkswagen svojho vplyvu na Bugatti nevzdá. Ústrednú rolu totiž v transakcii zohrá sesterské Porsche, ďalšia Piechova láska. Táto značka má už dnes v chorvátskom Rimacu 15,5-percentný podiel, a a plánuje ho zvýšiť až na 49 %. Práve „výmenou“ za Bugatti. Nový chorvátsky vlastník je možno prekvapením, lenže Rimac je v skutočnosti jednou z vychádzajúcich hviezd automobilového priemyslu. To napriek tomu, že má len 11 rokov a že z prvého elektrického hyperšportu One vzniklo len osem exemplárov a nový C-Two s výkonom 1 914 koní ešte do výroby neposunul.
Budú nasledovať ďalšie značky?
Napriek tomu do chorvátskej spoločnosti, ktorá zamestnáva približne 600 ľudí v oblasti vývoja elektromotorov, batérií, softvéru a elektroniky, investujú mnohé automobilky. Rimac je totiž podľa viacerých na špičke, čo sa týka výkonovej a energetickej hustoty elektrických pohonov. Volkswagen a Porsche by sa tak dostali k technológiám, ktoré by mohli koncern vystreliť na Olymp elektromobility. Takže tých 500 miliónov eur, ktoré môže VW za Bugatti dostať, nemusí byť najdôležitejších. Ako pripomína Car Magazine, v tejto transakcii možno žiadne peniaze nepotečú. Bugatti ani Porsche sa k zverejneným informáciám zatiaľ odmietli vyjadriť.
Car Magazine tiež upozorňuje, že Bugatti môže byť len prvou lastovičkou veľkého odpredaja značiek z koncernového košiara. Na rade vraj majú byť Lamborghini, Seat, Ital Design, Bentley či Ducati. Súčasný manažment vo Wolfsburgu nie je totiž emocionálne naviazaný na tieto klenoty tak ako Piech a jeho rodina. Bugatti navyše už svoju historickú úlohu splnilo. V časoch elektrifikácie nie je jeho gigantický 16-valec so štyrmi turbodúchadlami a výkonom 1 500 koní, a rovnako masívnymi emisiami práve v móde. S účinkovaním pod krídlami koncernu VW sa má preto rozlúčiť v októbri solitérom v podobe konceptu Vision Le Mans s nulovými emisiami, ktorého dizajn navrhol 27-ročný dizajnér Max Lask. Možno už s chorvátskou technikou.