Tajomná história: Ako sa Škoda Octavia vyrábala v Amerike

19.09.2020 07:00

Asi netušíte, kam všade sa pred pol storočím „zatúlala“ taká Škoda Octavia, auto, ktoré v šesťdesiatych rokoch križovalo najmä československé cesty. Praktické kombi totiž zamierilo aj do Austrálie a montovali ho na Islande či v Pakistane. No asi najexotickejšou destináciou bola Južná Amerika. Pri montážnych linkách stáli domorodci.

Tieto Octavie Combi nestoja kdesi v hale...
Tieto Octavie Combi nestoja kdesi v hale kvasinského závodu, kde sa vyrábali, ale v čilskom meste Arica na okraji púšte. Keďže hala bola otvorená, karosérie pokrýval prach a piesok. Autor: Škoda-Auto

Škoda Octavia sa svetu predstavila v roku 1959 na autosalóne v Ženeve. Bola vlastne modernizáciou pôvodného Spartaku, teda Škody 440/445. Okrem vylepšeného podvozka s lichobežníkovou prednou nápravou a vinutými pružinami, či výkonnejšieho motora s objemom 1,2 litra (29,4 kW), prišla o dva roky na rad najväčšia novinka. V roku 1961 pribudlo totiž konečne praktické kombi. Malo síce tiež len jeden pár dverí ako „tudor“ a rovnaké rozmery, no zadná upravená časť dokázala odviezť od 690 a po sklopení zadných operadiel až po 1 050 litrov nákladu. Dĺžka ložnej plochy sa pohybovala podľa usporiadania interiéru od 965 do 1 500 mm. Do kufra viedlo horizontálne delené veko. Pomohla aj nosnosť zvýšená z 350 na 400 kg.

Jednoducho, nové kombi bolo snom vtedajších rodín či chalupárov. A nielen tých v Československu. Robustná a spoľahlivá konštrukcia Octavie Combi zaujala ďaleko za hranicami. Z Octavie Combi sa stal žiadaný vývozný artikel. Kombi si vo svojej dobe objednala islandská polícia do tamojších drsných podmienok, vyvážalo sa aj do Dánska, Nórska, ale napríklad aj do vzdialenej Austrálie. A došlo tiež na licenčnú montáž, či už celých vozidiel, alebo len šasi, na ktoré sa na mieste vyrábali vlastné karosérie. V rozloženom stave sa autá dodávali pre montáž na Island, do Pakistanu, Indonézie, na Nový Zéland či do Turecka. No asi najexotickejšou destináciou Octavie Combi bola Južná Amerika.

Zamestnancami čilského závodu boli miestni...
Zamestnancami čilského závodu boli miestni obyvatelia, ktorí sa dovtedy venovali najmä poľnohospodárstvu a o výrobe áut nič netušili. Autor: Škoda-Auto

Jej produkcia tu automobilka odštartovala koncom šesťdesiatych rokov v Čile. Išlo o takzvanú montáž veľkých celkov (CKD). No nebolo to vôbec jednoduché. Škoda musela do Čile vyslať experta. Stal sa ním Bohuslav Čtvrtečka z kvasinského závodu Škody, kde sa Octavia Combi vyrábala. Šéf technickej kontroly vo zvarovni poznal totiž každú skrutku Octavie. Po dvoch mesiacoch, vrátane pár týždňov kurzu španielčiny, nasadol do lietadla a odletel do Južnej Ameriky. Škoda nebola v tejto krajine celkom neznáma, už predtým sa tam montovali pikapy Škoda 1201. Spočiatku išlo z colných dôvodov len o kompletizáciu prakticky hotového vozidla. Do jedného prepravného boxu sa v Kvasinách umiestnila nalakovaná karoséria s čalúneným interiérom a do druhého sa uložili dva podvozky. V Čile sa potom všetko v podstate len zoskrutkovalo.

Podmienky, v ktorých sa Octavie Combi rodili,...
Podmienky, v ktorých sa Octavie Combi rodili, boli neuveriteľne provizórne. Pritom čilská vláda tlačila na to, aby sa na autách používalo čoraz viac dielcov z miestnych zdrojov. Autor: Škoda-Auto

I tak vznikali denne maximálne tri vozidlá. O prácu sa tu totiž uchádzali miestni obyvatelia, čo boli v okolí najsevernejšieho čilského prístavu Arica prakticky výhradne domorodci. Dovtedy sa venovali poľnohospodárstvu či obchodovaniu. Neskôr však tamojšia vláda zvýšila požiadavku na používanie dielcov, ktoré pochádzajú z Čile. Škoda musela zistiť, ktoré súčiastky môžu dodávať čilskí výrobcovia, ako napríklad akumulátory, kolesá alebo pneumatiky. Postupne sa podiel lokálne produkovaných komponentov naozaj zvyšoval. Lenže malo to svoje úskalia. A nešlo o maličkosti. Vláda napríklad žiadala, že Škoda musí použiť aj lisované dielce, vyrobené priamo v závode. Ako ich ale vyrobiť, keď v hale chýbal lis aj kvalifikovaní mechanici?

Hlavná cesta do Santiaga de Chile vedie púšťou....
Hlavná cesta do Santiaga de Chile vedie púšťou. Absolvovať vzdialenosť 2 500 km trvalo v tých časoch najmenej tri dni a bolo dobré mať so sebou olej a základné náhradné diely. (Na snímke vpravo je Bohuslav Čtvrtečka). Autor: Škoda-Auto

Škoda musela použiť to, čo bolo k dispozícii. Namiesto lisu poslúžil hydraulický zdvihák, na ktorý umiestnili drevené „kopyto“. Potom, čo sa pustilo do práce šesť chlapov, sa podarilo „vylisovať“ požadovaný dielec. Dnes čosi nepredstaviteľné. Ak v súčasnosti nemôže byť tolerancia väčšia ako 0,2 milimetra, v Čile sa nehľadelo na celé milimetre. O to viac práce mali zamestnanci s finalizáciou, pretože veľa dielcov nezodpovedalo očakávaniam. Preukázali však veľkú dávku improvizácie. „Vybavujem si napríklad kováča, ktorý kul predtým podkovy. O výrobe áut nevedel nič, ale mal doslova zlaté ruky. So základnou výbavou dokázal hotové divy. Inštruoval ostatných. Jeden Čiľan držal autogén, druhý vyklepával a o chvíľu by ste nespoznali rozdiel medzi naším dielom a výliskom, ktorý zhotovili,“ spomína na málo známu históriu Čtvrtečka.

Od roku 1969 do roku 1971 vzniklo v Čile 300 až 400 exemplárov. Koniec produkcie nesúvisel ani tak s ukončením výroby Octavie Combi, ktorá dokázala koexistovať s novou „tisíckou“ celých päť rokov a dokonca dva roky so Škodou 100/110, keďže ich koncepcia s motorom vzadu neumožnila vytvoriť verziu s praktickou karosériou, ako skôr s politikou. Na začiatku sedemdesiatych rokov sa totiž v Čile zmenila politická situácia. Do čela sa dostal Salvador Allende Gosse, zvrhnutý o dva roky pri vojenskom puči, vedenom chuntou generála Pinocheta. Spolu s tým sa uzavrela aj kapitola Škody v tejto krajine. Montáž v Čile nebola nikdy obnovená, hoci v súčasnosti má automobilka v Čile svoje zastúpenie.

Škoda
		Octavia Combi - výroba v
		Čile
Škoda
		Octavia Combi - výroba v
		Čile
+5Škoda Octavia Combi -
		výroba v
		Čile

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Škoda-Auto #Škoda Octavia #Škoda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek