Ani koronavírusová pandémia nedokázala obmäkčiť predstaviteľov Európskej únie, aby zmiernili priemerný limit vypustených emisií oxidu uhličitého na jedno predané auto. Súčasná hodnota 95 g/km je pre tradičné benzínové a naftové vozidlá nesplniteľná a hybridy sa k nej zväčša len dokážu priblížiť. Aby sa automobilky budúci rok vyhli pokute 95 eur za každý nadlimitný gram na jedno auto, musia predať dostatok dobíjateľných hybridov a čistých elektromobilov.
Vyzerá to ako jednoduchá úloha, no len na papieri. Predstavu EÚ kazí jeden člen rovnice a tým sú jej občania. Doteraz sa totiž nepodarilo ľudí racionálne presvedčiť, aby sa primárne rozhodovali pre batériové autá. Jedinou úspešnou motiváciou sa zatiaľ ukazuje tá finančná. Štáty, ktoré hojne podporujú elektromobilitu, neustále zaznamenávajú nárast predaja elektromobilov a plug-in hybridov. Sotva sa však dotácie minú, záujem o spomínané vozidlá rapídne klesá.
Pri celkovom pohľade na problematiku možno dospieť k pochybnosti, či je vôbec plán Európskej únie uskutočniteľný. Tento postulát sa rozhodol preskúmať uznávaný nemecký automobilový odborník Ferdinand Düdenhoffer z Centra pre automobilový výskum (CAR – Center Automotive research). A jeho výpočty sú vskutku studenou sprchou.
Düdenhoffer vychádzal z predpokladu, že v EÚ sa ročne predá priemerne 15 miliónov osobných automobilov. Aby dokázali výrobcovia udržať flotilové emisie CO2 na úrovni 95 g/km, musel by sa trhový podiel čistých elektromobilov zvýšiť na 27 %, čo predstavuje 4 050 000 predaných kusov elektrických áut. V súčasnosti sa pritom elektromobily podieľajú na celkovej predajnosti áut len 2,1 %.
Je zrejmé, že tento cieľ sa do budúceho roka nepodarí splniť, no absurdita požiadaviek EÚ tkvie v tom, že hoci automobilky nedokážu plniť súčasné kritériá, od roku 2030 sa limit emisií CO2 zníži na 59,4 g/km. Podľa Düdenhofferových výpočtov to znamená 54,3% trhový podiel a 8 145 000 predaných elektromobilov. Na verejnosť sa pritom dostali aj plány daný limit ešte sprísniť na hodnotu 47,5 g/km, čo znamenalo trhový podiel 63,5 % a 9 525 000 predaných elektromobilov.
Iróniou zostáva, že predstavitelia Európskej únie akoby si neuvedomovali, že funkčnosť súčasných elektromobilov je závislá od nerastných surovín v akumulátoroch. Tlakom na zvyšovanie produkcie elektrických áut dochádza k zvyšovaniu dopytu po kovoch, ktorých ťažba je ekologickou záťažou. Takže aby sme chránili životné prostredie, musíme ho najprv ničiť. Vymaniť sa z tohto začarovaného kruhu asi nebude jednoduché.