Nie je to tak dávno, čo sme vás informovali o ruskom projekte Zetta (Zero Emission Terra Transport Asset). Jeho výsledkom je malý mestský elektromobil CM1 klasifikovaný v triede L7, čo je kategória „štvorkoliek“. Vyrábať sa má v Togliatti. Nie je to žiaden technologický zázrak, keďže disponuje batériami s kapacitou skromných 10 kWh a dojazdom 180 km. Očariť má však cenou len 150 000 rubľov, teda približne 5 200 eur. Zaujímavé je, že na tomto ruskom elektrickom mikroelektromobile participuje ruská vláda, presnejšie ministerstvo priemyslu a obchodu. Zettu podporilo sumou 191 miliónov rubľov (cca 2,14 mil. €) a ďalšou zvýhodnenou pôžičkou vo výške 49,5 milióna rubľov z fondu rozvoja miest.
Podľa informácií agentúry TASS už celý projekt „zhltol“ 570 miliónov rubľov (cca 6,4 mil. €). Stále to však nie je dosť. Na dokončenie treba ďalších 100 miliónov (cca 1,12 mil. €). Bez nich sa v Togliatti nerozbehne plánovaná produkcia s kapacitou 15 000 vozidiel ročne. Hoci sám ruský minister priemyslu Denis Manturov pre TASS prednedávnom povedal, že verí v dokončenie certifikačného procesu a v spustenie sériovej montáže do konca roka, teraz sa podľa drom.ru projekt zasekol práve na nedostatku financií. Pomôcť by vraj mala slovenská spoločnosť Beta-Cars, s. r. o., so sídlom v Pezinku, ktorá sa zaoberá predajom a prenájmom vysokozdvižných vozíkov.
Ako uvádza drom.ru, „17. septembra sa medzi riaditeľom spoločnosti Zetta LLC Denisom Schurovským a šéfom slovenskej spoločnosti Beta-Cars Bonislavom Donevom uskutočnili on-line rokovania, počas ktorých diskutovali o možnej spolupráci pri dodávkach ruských elektrických vozidiel na slovenský trh, a najmä o účasti spoločnosti Beta-Cars, ako potenciálneho distribútora a zástupcu značky Zetta“. Pomôcť mala aj Ruská obchodná misia na Slovensku. Podľa toho istého zdroja sa má Beta-Cars podieľať tiež na certifikácii týchto elektromobilov v Európe a potenciálne aj na montáži vozidiel na Slovensku.
Drom.ru tvrdí, že kontrakty s EÚ sa môžu stať pre Zettu spásou, ktorá priláka investorov na dokončenie projektu. Otázkou ostáva, prečo sa Rusi za pomoci štátnych dotácií vôbec pustili do takého riskantného biznisu. Získať zvyšné investície by iste nebolo ťažké, ak by Zetta dokázala predať plánovaných 15 000 kusov elektromobilov ročne na domácom trhu. Ako sa však zdá, práve toto bude kameňom úrazu. Rusi elektromobilom naklonení zatiaľ nie sú, už len z dôvodu nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry. Na západ od Ruska je zas príliš silná konkurencia na to, aby dvojmiestna Zetta uspela s elektromobilom, ktorý je skôr zlepšeným „golfovým vozíkom“ ako skutočným autom.
Pripomeňme, že napríklad Dacia chystá svoj prvý elektromobil Spring, ktorý Zettu CM1 istotne prevalcuje po všetkých stránkach a nebude musieť byť oveľa drahší. Pri využití dotácií by sa toto elektrické SUV odvodené z čínskeho Renaultu K-ZE malo dostať na 10 000 eur a možno aj nižšie. Dojazd Dacie Spring by mal byť pritom 270 km, i keď podľa liberálnejšej normy NEDC, keďže bude využívať batérie s kapacitou 26,8 kWh. A najmä má štyri miesta na sedenie. Zetta je tak odpoveďou na otázku, ktorú nik nepoložil. A to za peniaze ruských daňových poplatníkov.