Stabilizačný systém ESP má 25 rokov. Pomohol mu škandál

Veľa vodičov ani netuší, akého strážneho anjela má v podobe ESP v aute. A tiež to, koľko prejazdov zákrut by sa skončilo bez neho mimo cesty. Za zdanlivými jazdnými schopnosťami však stojí elektronický systém predstavený v roku 1995.

23.09.2020 12:00
debata
Vývoj systému na stabilizáciu áut sa  začal už... Foto: Bosch
ESP - 25 rokov Vývoj systému na stabilizáciu áut sa začal už v osemdesiatych rokoch. Napredovať však začal až po tom, čo spojili sily spoločnosti Bosch a Daimler. ESP predstavili v roku 1995 v Mercedese-Benz triedy S.

Stabilizačný systém ESP je od roku 2014 v Európe povinnou súčasťou všetkých nových áut. Pribrzďovaním kolies na vnútornej strane zákruty eliminuje riziko šmyku a všetkých následkov, ktoré s tým súvisia. Mnohí ani netušia, že na palube majú takéhoto „strážneho anjela“. Pritom im mohol už viackrát zachrániť život. Ťažko sa to počíta, pretože nehody, ktoré sa nestanú, nie sú nikde registrované. Nemecký Bosch, ktorý tento systém predstavil v roku 1995, spolu s príchodom novej generácie Mercedesu-Benz triedy S, však tvrdí, že len v Európe ESP zachránilo 15 000 životov a zabránilo minimálne pol miliónu dopravných nehôd, pri ktorých by došlo k zraneniu osôb.

Tento elektronický zázrak, ktorý mylne zvyšuje naše sebavedomie za volantom, je považovaný po bezpečnostných pásoch a airbagoch za tretí najdôležitejší systém na ochranu posádky. Na trhu je síce 25 rokov, no jeho cesta bola oveľa dlhšia. Všetko to začalo už v 80. rokoch vývojom systému pre väčšiu stabilitu áut, ktorý prebiehal nezávisle v nemeckej spoločnosti Bosch a tiež v Stuttgarte, kde na ňom pracoval Mercedes-Benz. Až v roku 1992 sa tímy Boschu a Daimlera spojili a vytvorili tím. Najprv sa zdalo, že ostane výsadou luxusných áut, no škandál malého Mercedesu-Benz triedy A, ktorý sa v roku 1997 prevrhol pri nezávislom losom teste na strechu, všetko urýchlil.

Rozšírenie systému ESP pomohol škandál s... Foto: Teknikens Värld
Losí test - Teknikens Värld Rozšírenie systému ESP pomohol škandál s Mercedesom-Benz A, ktorý sa prevrhol pri losom teste. Razom sa ESP dostalo z luxusných áut do toho najmenšieho.

Automobilka zo Stuttgartu ho musela dodávať do všetkých áčok sériovo. Podobne to bolo s Audi TT, ktoré tiež ukázalo svoje slabiny v zákrutách. Dnes je ESP súčasťou 82 % všetkých nových áut na svete. Ešte v roku 2017 to bolo len 64 percent. Samotný Bosch vyrobil a dodal pre automobilky viac ako 250 miliónov týchto zariadení. Elektronický stabilizačný systém zasahuje najmä na mokrej alebo klzkej vozovke, pri vyhýbaní sa neočakávaným prekážkam, napríklad zvieratám, ale tiež pri príliš rýchlom nájazde do zákruty. ESP dokáže zabrániť až 80 percentám všetkých nehôd spôsobených šmykom.

Dnes je systémom ESP vybavených 82 % všetkých... Foto: Bosch
ESP - 25 rokov Dnes je systémom ESP vybavených 82 % všetkých nových áut na svete.

Systém zahŕňa funkcie protiblokovacieho brzdového systému (ABS) a systému regulácie preklzu (ASR), ale vie toho ešte oveľa viac. Detekuje tiež priečne pohyby vozidla a aktívne proti nim pôsobí. Na základe dynamických údajov identifikuje, či auto ide naozaj v smere, ktorý zodpovedá natočeniu volantu a v prípade odchýlok zasiahne. To, čo znie jednoducho, je neuveriteľne komplexná záležitosť. Vyžaduje to súhru mnohých podsystémov a spracovanie ohromného množstva údajov, ktoré riadiaca jednotka ESP vyhodnocuje 25-krát za sekundu. Ak hrozí šmyk, vydá povel na zníženie krútiaceho momentu motora a pribrzdenie jednotlivých kolies.

Prínos ESP ocenili aj zákonodarcovia. Systém bol v Európskej únii zavedený postupne, pôvodne od novembra 2011 pre nové typy osobných a úžitkových vozidiel a od 1. novembra 2014 pre všetky novoregistrované automobily. Argentína, Austrália, Brazília, Čína, Ekvádor, Izrael, Japonsko, Kanada, Malajzia, Nový Zéland, Rusko, Južná Kórea, Turecko a USA majú tiež právne požiadavky alebo dobrovoľné záväzky v oblasti ochrany proti šmyku. Skúsenosti z Európy totiž ukazujú, že ak sa počet šmykov zníži, zníži sa aj počet nehôd.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bosch #ESP #stabilizačný systém
Články podľa značiek