Je známe, že ruský AvtoVaz skončil v júni svoje aktivity v Európe. Od budúceho roka by totiž Lada, patriaca do aliancie Renault-Nissan, nedokázala plniť prísne emisné limity, čím by sa vystavila pokutám. A na účinkovaní Lady na starom kontinente napokon nemá záujem ani samotný materský koncern. Dacia dokonale pokrýva jeho potreby v lowcostovom spektre. Jedna lacná značka mu v tomto teritóriu bohato stačí. Lenže s odchodom Lady z Európy by sme prišli aj o legendárnu „Nivu“, dnes označenú oficiálnym názvom Lada 4×4.
S tým sa však nemienili zmieriť nemeckí priaznivci ruskej legendy, prvého SUV planéty. Napokon, ako mnohí „šedí“ predajcovia v Európe, ktorí Lady naďalej dovážajú individuálne. Niva si totiž dokázala vždy nájsť svoju klientelu. Nie veľkú, ale stabilnú. Ročne sa v Európe predávalo približne 2 000 exemplárov a veľká časť z nich práve v Nemecku. Riešením je nakoniec malosériová výroba, či skôr montáž, v Magdeburgu, za ktorou stojí spoločnosť Partisan Motors, založená Rusom Jurijom Postnikovom. Šuškať o tom sa začalo už začiatkom leta, ale teraz tu máme avízo prvej novinky, ktorá vzíde z nemeckej linky. A je sa na čo tešiť.
Partisan Motors totiž postaví limitovanú edíciu Lady 4×4 s prívlastkom 50th Anniversary. Oslávi tým päť dekád, ktoré ubehli od založenia ruského AvtoVazu. Výročná „Niva“ sa bude môcť pochváliť drsným off-roadovým tuningom z pera Vladimira Yartseva, bývalého dizajnéra AvtoVaz-u, ktorý sa začiatkom deväťdesiatych rokov presťahoval do Belgicka. Špeciálna séria, ktorá sa predstavuje na prvej ilustrácii, sa bude líšiť originálnymi nárazníkmi, hliníkovými diskami s pneumatikami BF Goodrich, ukrytými v rozšírených blatníkoch, strešnými nosičmi, kapotou s čiernym obložením, ako aj nasávacím „šnorchlom“ či „jedovatozeleným“ lakom.
V interiéri sa zasa objaví kožené čalúnenie Erich Bitter a plaketa s poradovým číslom. Technika sa meniť nemá. Limitku bude naďalej poháňať atmosférický 4-valec 1,7i (83 koní), spojený s 5-stupňovým manuálom, redukčnou prevodovkou a permanentným pohonom oboch náprav. Celkovo vznikne 50 exemplárov. A nebudú lacné. Za každý si Partisan Motors vypýta 19 900 eur. Na takú legendu, ktorá bude na európskych cestách navyše stále vzácnejšia, to ale zasa prehnaná suma nie je. K prvým zákazníkom sa dostane v najbližších mesiacoch. Určite o nich núdzu mať nebude.