Súhlas s pokutou je dôležitý krok k tomu, aby táto smutná americká epizóda, trvajúca od roku 2016, definitívne skončila. Na urovnanie všetkých sporov s majiteľmi problematických automobilov však automobilka vynaloží, podľa vlastných slov, ešte „trojcifernú sumu v stovkách miliónov eur“.
Celá kauza začala v roku 2016, keď v Mercedesoch, určených pre americký trh objavili zariadenie, schopné „oklamať“ emisné testy. Týkalo sa to približne štvrť milióna vozidiel, predaných v období medzi rokmi 2016 až 2019. V nich na vlastné náklady opraví chybný softvér.
Ešte väčší škandál
Emisný škandál v USA odštartoval o dva roky skôr. V roku 2014 sa prišlo na to, že vďaka špeciálnej nelegálnej úprave môžu automobily tejto značky vypúšťať až 40-násobok povolených emisií bez toho, aby sa na to pri emisných testoch prišlo. A nešlo len o vozy, určené pre americký trh, podvod bol globálny a celosvetovo sa týkal približne 11 miliónov áut. Len v USA stálo koncern VW jeho riešenie približne 20 miliárd dolárov.
V marci tohto roku všaka automobilka priznala, že globálne to bude až 35 miliárd dolárov. Postupne sa zistilo, že takto nepodvádzal len Daimler a VW, ale napríklad aj Ford, Mitsubishi, Nissan, Renault, Fiat, Porsche a BMW. Posledná menovaná značka ešte v roku 2018 v Európe zvolávala približne 700-tisíc automobilov na odstránenie zariadenia „upravujúceho emisie“.
Európsky chaos
Zatiaľčo USA postupujú voči automobilkám kvôli emisnému škandálu rozhodne a jednoznačne a majitelia automobilov dostanú odškodné rádovo v stovkách miliónov dolárov, v Európe je situácia celkom iná. Vedie sa množstvo rozdrobených súdnych sporov prakticky v každom štáte a lokálne súdy vynášajú často úplne protichodné rozsudky.
Situácia je aktuálne taká, že spotrebitelia v EÚ môžu žalovať Volkswagen na súde vo vlastnej krajine, ak si tam kúpili auto s nainštalovaným softvérom slúžiacim na manipuláciu s emisiami. Rozhodol o tom len v júli tohto roku Súdny dvor EÚ. VW tak teoreticky bude čeliť množstvu menších nekoordinovaných sporov v celej Únii. Určité víťazstvo však už zaznamenal v Nemecku.
Tam v máji nemecký Spolkový súd rozhodol, že Volkswagen musí zaplatiť odškodné majiteľom dieselových áut, ktorých sa dotkol emisný škandál a vozidlo si kúpili pred jeho odhalením. Ďalší súd však v lete rozhodol, že nemusí tak spraviť v prípade zákazníkov, ktorí si kúpili dieselové automobily VW až po vypuknutí emisného škandálu na jeseň 2015. Dôvod je, že automobilka po jeho prepuknutí zmenila svoje správanie, komunikovala transparentne a zákazníci nemôžu ďalej tvrdiť, že boli „klamaní“.