Uber skoro vôbec nepokročil vo vývoji autopilota. Prezradil ho uniknutý email

Sen o plnohodnotnom autopilotovi v osobných autách je vzdialenejší realite ako sa zdalo. Hoci dopravná spoločnosť Uber minula za päť rokov už 2,5 miliardy dolárov, vývoj autonómnej jazdy stále ostáva v plienkach.

05.10.2020 10:00
3

Samočinné riadenie vozidiel je snom mnohých priekopníkov vedy a priemyslu. Okrem maximálnej automatizácie, by bolo možné udržovať automobily v prevádzke v podstate nepretržite a pri vysokom podiele takýchto áut v premávke by stúpla aj bezpečnosť jej účastníkov. Preto sa niet čo čudovať, že autonómne riadenie na úrovni SAE 5 sa často objavuje ako súčasť futuristických konceptov.

Ako o nie príliš vzdialenej budúcnosti hovorí v súvislosti autonómnou jazdou zakladateľ automobilky Tesla Elon Musk a medzi priekopníkov výskumu a vývoja možno pokojne zaradiť aj americkú dopravnú spoločnosť Uber. Tá spojila sily so švédskou značkou v čínskych rukách Volvo aj s automobilkou Ford a pred piatimi rokmi odštartovala veľkolepý projekt vývoja automobilového autopilota. Dnes sa však dozvedáme, že hoci sa na daný projekt použilo už 2,5 miliardy amerických dolárov, čo je niečo vyše 2,1 miliardy eur, výsledky nemožno nazvať inak ako biedne.

Informáciu o skľučujúcich výsledkoch priniesol magazín The Information zameraný na priemysel. Jeho reportér sa dostal k internému emailu Uberu, ktorý bol adresovaný priamo výkonnému riaditeľovi Darovi Khosrowshahimu. Z neho sa dozvedáme, že hoci cieľom vývoja do minulého roku bolo zaznamenať jednu nebezpečnú situáciu za 16 kilometrov jazdy, v roku 2019 sa testovacie vozidlá dostali do nebezpečnej situácie každých 500 metrov. Okrem toho v roku 2018 zahynula pri kolízii s autonómnym autom Uberu chodkyňa.

Ukazuje sa teda, že pripraviť algoritmus, ktorý dokáže reagovať na takmer nekonečnú kombináciu udalostí vôbec nebude také ľahké, ako sa často predstavuje na tlačových konferenciách. Ako ďalej uvádza časopis The Information, na júlovej firemnej prezentácii odznelo, že doposiaľ sa Uberu podarilo počítačovo vyriešiť len 3,9 % situácií, do ktorých sa auto v premávke môže dostať.

Napríklad, ak má auto zastaviť na konci štvorprúdovej cesty, kde je dopravná značka „Stoj, daj prednosť v jazde“, pred ktorou je priechod pre chodcov, musí túto situáciu absolvovať 28 778 ráz, aby ju vedelo zvládnuť. Okrem toho prvé prototypy mali za úlohu previezť zamestnancov z jednej budovy v Pittsburghu do druhej stále po tej istej asi dva kilometre dlhej trase, no ani to zatiaľ nedokážu s istotou maximálnej bezpečnosti.

Momentálne teda ostáva reálna iba autonómna jazda na diaľnici, kde sa síce automobily pohybujú vysokými rýchlosťami, no nepotrebujú riešiť komplikované križovatky, neprechádzajú priechodmi pre chodcov, neohrozujú chodcov ani cyklistov a prístup na diaľnicu sa dá regulovať.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
3 debata chyba
Viac na túto tému: #vývoj #Uber #autonómna jazda
Články podľa značiek