Euro NCAP ‘prekleplo‘ asistenčné systémy. Nemci brali všetko

07.10.2020 06:00

Európske konzorcium Euro NCAP poznáme hlavne ako relevantnú autoritu vyhodnocujúcu bezpečnosť áut na základe nárazových testov. Čoraz viac sa ale zameriava aj na posudzovanie elektronických asistenčných systémov.

Testom sa podrobilo desať automobilov, ktoré...
Testom sa podrobilo desať automobilov, ktoré mohli získať štyri stupne hodnotenia. Autor: Euro NCAP

Autonómne riadenie na úrovni SAE 2 je už bežnou súčasťou príplatkovej výbavy prémiových modelov. Postupne sa dostáva aj do ponuky cenovo dostupnejších značiek, a preto sa európska organizácia Euro NCAP rozhodla otestovať jeho funkcie a spoľahlivosť a porovnať ich s tvrdeniami výrobcov.

Úroveň SAE 2 znamená, že auto dokáže prispôsobovať rýchlosť vozidlu pred sebou, dokáže na základe údajov z navigácie napríklad pribrzďovať pred prudkými zákrutami alebo spomaľovať pred križovatkou alebo vjazdom do obce. Medzi ďalšie funkcie patrí aj aktívne udržovanie v jazdnom pruhu a, samozrejme, samočinné brzdenie. Na tejto úrovni sa ale stále vyžaduje úplná pozornosť vodiča a jeho schopnosť okamžite reagovať na situáciu na ceste.

Euro NCAP sa okrem tradičného testu funkčnosti systémov pozrelo aj na vyhlásenia automobiliek, o tom, čo ich autá dokážu, a tie konfrontovali s realitou. Testom podrobili desať automobilov, ktoré mohli získať štyri stupne hodnotenia, a to veľmi dobré, dobré, priemerné, a základné.

Výsledky testu asistenčných systémov

Euro NCAP - test asistenčných systémov 2020
Euro NCAP - test asistenčných systémov 2020 Autor: Euro NCAP

Na najvyššie hodnotenie dosiahli zástupcovia nemeckej prémiovej trojice, konkrétne Audi Q8, BMW radu 3 a Mercedes-Benz GLE. V ich prípade systémy fungovali bezproblémovo a tvrdenia výrobcov zodpovedajú realite. Hodnotenie „dobré“ získal len Ford Kuga, ktorý predbehol aj prémiové Volvo V60 a zároveň Volkswagen Passat, Nissan Juke a Teslu Model 3, ktoré si na konto pripísali hodnotenie „priemerné“. Základnou formou autonómneho riadenia sú podľa Euro NCAP vybavené Renault Clio a Puegeot 2008.

Najväčším prekvapením testu je teda hodnotenie Tesly, ktorá priniesla autonómne funkcie riadenia do sériovej výroby ako jedna z prvých značiek. Problémom však neboli ani tak schopnosti auta, ale skôr propagačné materiály, ktoré tvrdia, že Tesla má vo výbave Autopilot. To môže vo vodičoch vytvárať dojem, že auto dokáže jazdiť samo a láka ich nechať riadenie plne v kompetencii auta. Okrem toho Model 3 nemá vo výbave head-up displej a pozornosť vodiča nekontroluje kamerou, ale iba reakciami na volante. Zo stanoviska Euro NCAP teda vyplýva, že k bezpečnosti možno prispieť nielen technickým pokrokom, ale aj triezvym prezentovaním schopností auta.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Tesla #Euro NCAP #autonómne riadenie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek