Už keď Carlos Ghosn, bývalý dlhoročný šéf aliancie Renault-Nissan, vystúpil v januári po prvýkrát na verejnosť, tesne po úteku z domáceho japonského väzenia do Bejrútu, ponúkol Libanonu pomoc. Bývalý vysokopostavený manažér sa v krajine, kde prežil detstvo, uchýlil pred japonskou justíciou. Libanon totiž nemá s Japonskom, kde je Ghosn obvinený zo zneužívania svojho postavenia v Nissane a finančné delikty, podpísanú dohodu o vydávaní hľadaných osôb. Teraz sa Ghosn, takmer po deväťmesačnej prestávke, opäť objavil na verejnosti.
V utorok 29. septembra otvoril v spolupráci s libanonskou kresťanskou univerzitou USEK, nový vzdelávací projekt pre manažérov. Jeho cieľom má byť pomoc ekonomicky oslabenému Libanonu. Táto krajina je dnes, podobne ako Nissan koncom deväťdesiatych rokov, na dne. Čelí najväčšej ekonomickej kríze vo svojich novodobých dejinách. Trpí hyperinfláciou, nárastom nezamestnanosti a od marca aj neschopnosťou splácať vládne pôžičky. To všetko zhoršila pandémia a tragický výbuch dusičnanu amónneho v bejrútskom prístave.
Ten po sebe zanechal stovky mŕtvych, tisícky zranených, 300 000 ľudí bez strechy nad hlavou a materiálne škody odhadované na 15 miliárd dolárov. Práve tu prichádza Ghosn na scénu ako spasiteľ. Kým totiž v Japonsku je považovaný za zločinca, v Libanone ho mnohí berú za národného hrdinu a veria, že keď dokázal postaviť pred rokmi na nohy beznádejne zadlženô japonskú automobilku a vybudovať z nej jednu z najväčších na svete, mohol by podobný zázrak uskutočniť s libanonskou ekonomikou. Projekt manažérskej školy v stredovekom meste Kaslik tak môže byť predohrou Ghosna v politike.
„Samozrejme, že budem tejto iniciatíve k dispozícii, rovnako ako chcem byť nápomocný celej krajine a spoločnosti. Ak teraz Libanon niečo skutočne potrebuje, potom sú to nové pracovné miesta. Keď si vychováme vrcholný manažment, vychováme aj ľudí silných natoľko, aby zvládli viesť spoločnosť v týchto ťažkých časoch, aby ju rozvíjali a aby vytvárali nové pracovné miesta,“ uviedol Ghosn k chystanému vzdelávaciemu programu. Zároveň dodal, že jedným z dôvodov, prečo má Libanon núdzu o zahraničných investorov, je nedostatok dôvery. Krajina je totiž vnímaná ako skorumpovaná.
„Ak si získame späť dôveru, prídu aj peniaze. To nie je problém,“ zmienil ďalej Ghosn s tým, že aj na túto oblasť sa program zameria. Ním vychovaní manažéri majú byť odolní proti korupčným metódam. „Som pripravený týmto mladým ľuďom pomôcť všetkými mojimi silami,“ dodal Ghosn a zdôraznil, že Libanon teraz potrebuje v prvom rade činy. To je prejav hodný budúceho politika, ktorého by rado mnoho Libanončanov videlo sedieť vo vláde. Pre Ghosna by to zároveň znamenalo väčšiu ochranu pred rizikom, ktoré naň stále číha zo strany Jaonska. Dnes v podstate nemôže opustiť územie Libanonu.
Interpol naň vydal zatykač červeného stupňa, čo znamená žiadosť členskej krajiny ostatným štátom, aby pomohli nájsť a zatknúť podozrivého. Libanonské úrady tvrdia, že Ghosn vstúpil do Libanonu legálne s platným libanonským pasom. Práve Ghosn by ale mohol byť pre Libanon aj veľkým problémom. Vo svojom prejave totiž Ghosn zabudol pripomenúť, že neúspešné rokovania s Medzinárodným menovým fondom o finančnej pomoci ťažko skúšanej krajine, viaznu aj kvôli Japonsku, ktoré chce transakciu podmieniť vydaním Ghosna do rúk japonských právnych inštitúcií.