Toto je 45 najviac predávaných áut na Slovensku. Stále vládnu SUV

12.10.2020 05:00

Tohtoročná pandémia dala poriadne zabrať aj trhu s autami. Na Slovensku klesli predaje o 31 %. Zaujímavé ale je, že aj keď sme mali na účtoch menej, chuť kupovať drahšie SUV nás neopustila.

Najpredávanejšou značkou u nás je stále Škoda....
Najpredávanejšou značkou u nás je stále Škoda. I keď sa musela zmieriť s pádom o 17,7 %. Aj tak má veľký náskok a v desiatke najpredávanejších modelov až päť reprezentantov. Autor: SHUTTERSTOCK, Škoda-Auto

Tento rok nemožno porovnávať so žiadnym iným. Koronakríza, ktorá naplno odštartovala v marci, urobila na trhu s autami poriadny prievan. Predajne sa zatvorili takmer na mesiac. V marci klesli registrácie osobných áut o 45,6 %, v apríli o hrozivých 61,5 a v máji o 58,3 percenta. Jún s poklesom „len“ 20 % a najmä júl, keď sa v medziročnom porovnaní znížil odbyt áut „len“ o 12,5 %, naznačovali, že svitá na lepšie časy. No už vtedy analytici upozorňovali, že môže ísť o predčasný optimizmus. Rastúci dopyt po autách začiatkom leta pripisovali odloženým nákupom z krízových mesiacov.

Chutia nám SUV aj elektromobily

A asi to tak naozaj bolo, pretože v auguste prišla studená sprcha. V medziročnom porovnaní sa predaje opäť zrútili o 30,56 %, keď sa pre kúpu nového osobného auta rozhodlo len 6 980 zákazníkov. Tento pokles je dokonca o 10 % väčší ako v celej Európe. Po ôsmich mesiacoch majú teda predajcovia na konte len 49 257 registrácií, čo je v medziročnom porovnaní pokles o 30,55 %. Zaujímavé ale je, že hoci sme v pandemickom roku mali hlbšie do vrecka, náš vkus sa príliš nezmenil. Ak by ste čakali, že sa zvýši podiel lacnejších áut, ste na omyle. Trhu opäť kraľovali drahšie SUV. Z celkového koláča si ukrojili až 38,7-percentný podiel. Ešte o 1,8 % viac ako vlani.

Predaj elektrických áut láme rekordy. Aj vďaka...
Predaj elektrických áut láme rekordy. Aj vďaka štátnym dotáciám. Stále však tvoria jediné percento z celkových registrácií. Autor: Ivan Majerský

Podiel podľa paliva

Palivo Počet ks.(1.- 8. 2020) Podiel
Benzín 31 484 63,90%
Nafta 12 321 25,01%
Benzín-hybrid (aj mild-hybrid) 3 453 7,01%
Elektromobily 503 1,02%
Diesel-hybrid (aj mild-hybrid) 492 1,00%
Benzín-PHEV 445 0,9%
LPG 294 0,59%
CNG 241 0,49%
Diesel-PHEV 25 0,05%

A tých prémiových sa koronakríza dokonca takmer nedotkla. Nemenil sa ani náš vkus, čo sa týka výberu paliva. Naftové autá vychádzajú z módy, napokon, z niektorých tried sa nafta pomaličky vytráca. Trhu tak vládne benzín s podielom 63,9 %, kým na čisto naftové autá pripadá iba štvrtina. Polepšili si však elektromobily. Za osem mesiacov ich bolo na Slovensku prihlásených rekordných 503. Vlani sa ich za celý rok predalo len 162. Stále však tvoria zanedbateľné percento zo všetkých registrácií. Podobne ako „zásuvkové“ plug-in hybridy, ktorých sa minulo 470 kusov. Ide opäť o rekord, ale s podielom ešte nižším ako pri čistých elektromobiloch.

Škoda stále neporaziteľná, aj keď s poklesom

Kráľom trhu je opäť Škoda. Ako jediná predala za osem mesiacov vyše 10-tisíc áut, presne 10 784. Jej medziročný pokles o 17,2 % je podstatne nižší ako pri druhom Hyundai (-26,6 %), treťom Volkswagene (-29.7 %) a štvrtej Kii (-36,5 %). O veľké prekvapenie sa však postarala Toyota. Kým vlaňajší rok končila na siedmej priečke, tento rok je piata. Jej pokles o 7,2 % patrí k vôbec najnižším. Do prvej desiatky sa ešte zmestili Peugeot, Dacia, Renault, Citroën a Opel. Najväčší pokles z nich zaregistroval Opel, ktorý si pohoršil o 59 % a oslavovať čo nemá ani rumunská značka, ktorá padla o 47 %. To len ukazuje, že pandémia sa najviac dotkla značiek, ktoré sú zamerané na menej solventné „publikum“.

Podiel podľa segmentov

Trieda Počet ks (1.-8. 2020) Podiel
Mini 819 1,66 %
Nižšia trieda 11 302 22,94 %
Nižšia stredná trieda 11 548 23,44 %
Stredná trieda 1 902 3,86 %
Vyššia stredná trieda 244 0,49 %
Vyššia trieda (luxusné) 148 0,30 %
Športové autá 160 0,32 %
SUV 19 063 38,70 %
Off-road 302 0,61 %
MPV+ osob. dodávky 3 769 7,65 %

Také Porsche si, naopak, polepšilo takmer o 25 %, keď predalo 159 áut. No najväčší prírastok zaznamenal kórejský SsangYong, ktorý sa po rokoch vrátil opäť do Európy. Predal 227 vozidiel, čo je viac, ako dokázali niektoré zavedené značky – napríklad Subaru, Lexus, Jaguar, Mini alebo Alfa Romeo. Z prémiových automobiliek si najlepšie viedol Mercedes-Benz pred BMW a Audi. A ako dopadol rebríček modelov? V TOP10 je opäť lídrom Škoda. Nielenže si s Fabiou a Octaviou „sprivatizovala“ prvé dve priečky, ale po pomalšom štarte sa jej podarilo zabodovať aj s hatchbackom Scala. Ten sa vyšvihol za jeden rok na pozíciu štvrtého najpredávanej­šeho auta.

Starí lídri sa už nechytajú

Sclau predbehol len Hyundai i30, ktorý sa predáva vo viacerých karosárskych verziách. Lenže ani tam Škoda neskončila. Po piatom Renaulte Clio nasleduje totiž Kamiq. Je zároveň najpredávanejším SUV na Slovensku, tesne pred siedmym Hyundaiom Tucson. A do desiatky sa ešte zmestila deviata Škoda Karoq v obkľúčení s Kiou Ceed a Hyundaiom i20. Aj prvá desiatka teda ukazuje silu triedy SUV, v ktorej majú tieto autá so zvýšeným podvozkom až troch zástupcov. Niekdajšie bestsellery, ako Dacia Duster či Suzuki Vitara sa ale prepadli na 12., respektíve 28. priečku.

Rastúce ceny ojazdených vozidiel naznačujú, že...
Rastúce ceny ojazdených vozidiel naznačujú, že ľudia sa rozhodli dať prednosť pred kúpou nového auta, autu z druhej ruky. Autor: AAA Auto

A keď hovoríme o slávnych modeloch z nedávnej minulosti, spomeňme, že taký VW Golf je na 19. mieste, Polo je dvadsiate tretie a Passat sa nezmestil ani do prvej päťdesiatky! Podobne je to Opelom Astra či Insigniou. Jednoducho, vkus zákazníkov mieri k SUV. Ak by včas automobilky nezareagovali na tento trend, pomaly by nemali čo predávať. Okrem SUV sa držia už len modely nižšej triedy (22,9 %) a nižšej strednej triedy (23,4 %). Klasické sedany či MPV odchádzajú do minulosti. No aj úspešné kategórie ovládli, aspoň u nás, najmä kórejské a francúzske značky, ktoré nedávajú dýchať zavedenej nemeckej či japonskej konkurencii. Česť výnimke, akou je Toyota.

A ako sa bude situácia vyvíjať do konca roka? Viac naznačia septembrové výsledky registrácie nových áut. Dohnať sklz sa ale už iste nepodarí. A to sme len na začiatku druhej vlny pandémie, kvôli ktorej budeme mať opäť hlbšie do vrecka. Rastúce ceny ojazdených áut a ich obmedzená ponuka navyše už dnes naznačujú, že ľudia sa rozhodli ponechať si svoje staré auto v garáži dlhšie, ako plánovali a ďalší sa radšej rozhodli dať pred kúpou nového auta prednosť autu z druhej ruky.

Poradie značiek podľa predaja

Značka Počet ks. (1.-8./2020) Podiel (1.- 8./2020) Počet ks. (1.-8./2019) Podiel (1.-8./2019) Rozdiel (2020/2019)
1. ŠKODA 10 748 21,82% 13 062 18,25% –17,72%
2. HYUNDAI 4 510 9,16% 6 145 8,59% –26,61%
3. VOLKSWAGEN 4 345 8,82% 6 189 8,65% –29,79%
4. KIA 3 676 7,46% 5 791 8,09% –36,52%
5. TOYOTA 3 325 6,75% 3 580 5,00% –7,12%
6. PEUGEOT 3 295 6,69% 4 408 6,16% –25,25%
7. DACIA 2 448 4,97% 4 631 6,47% –47,14%
8. RENAULT 2 358 4,79% 2 957 4,13% –20,26%
9. CITROEN 2 093 4,25% 3 039 4,25% –31,13%
10. OPEL 1 581 3,21% 3 938 5,50% –59,85%
11. MERCEDES-BENZ 1 520 3,09% 1 879 2,63% –19,11%
12. BMW 1 498 3,04% 1 838 2,57% –18,50%
13. SUZUKI 1 263 2,56% 3 045 4,25% –58,52%
14. SEAT 780 1,58% 1 268 1,77% –38,49%
15. AUDI 639 1,30% 1 079 1,51% –40,78%
16. MITSUBISHI 638 1,30% 812 1,13% –21,43%
17. MAZDA 567 1,15% 1 415 1,98% –59,93%
18. FORD 534 1,08% 1 178 1,65% –54,67%
19. FIAT 524 1,06% 900 1,26% –41,78%
20. HONDA 513 1,04% 846 1,18% –39,36%
21. VOLVO 494 1,00% 588 0,82% –15,99%
22. NISSAN 362 0,73% 601 0,84% –39,77%
23. JEEP 294 0,60% 315 0,44% –6,67%
24. LAND ROVER 266 0,54% 297 0,41% –10,44%
25. SSANG YONG 227 0,46% 24 0,03% 845,83%
26. SUBARU 199 0,40% 209 0,29% –4,78%
27. PORSCHE 157 0,32% 126 0,18% 24,60%
28. LEXUS 132 0,27% 154 0,22% –14,29%
29. JAGUAR 88 0,18% 148 0,21% –40,54%
30. MINI 82 0,17% 143 0,20% –42,66%
31. DS 58 0,12% 0 0,00%  
32. ALFA ROMEO 32 0,06% 98 0,14% –67,35%
33. SMART 8 0,02% 5 0,01% 60,00%
34. LADA-VAZ 3 0,01% 850 1,19% –99,65%
35. MASERATI 0 0,00% 9 0,01% –100,00%
Spolu 49 257 100,00% 71 569 100,00% –31,18%

Najpredávanejšie modely

Poradie Model Počet ks.(1. – 8. 2020)
1. Škoda Fabia 2 967
2. Škoda Octavia 2 222
3. Hyundai i30/CW 1 559
4. Škoda Scala 1 389
5. Renault Clio 1 281
6. Škoda Kamiq 1 277
7. Hyundai Tucson 1 182
8. Kia Ceed/SW 1 182
9. Škoda Karoq 1 050
10. Hyundai i20 1 047
11. Citroën C3 1 017
12. Dacia Duster 959
13. Peugeot 208 890
14. Toyota Corolla 876
15. Toyota Yaris 818
16. Škoda Kodiaq 803
17. Škoda Superb 752
18. Kia Sportage 749
19. VW Golf 733
20. Toyota RAV4 696
21. Peugeot 2008 648
22. Dacia Sandero 632
23. VW Polo 585
24. VW Tiguan 534
25. Opel Crossland X 497
26. Peugeot 3008 497
27. VW T-Roc 487
28. Suzuki Vitara 465
29. Hyundai Kona 456
30. Renault Captur 452
31. Seat Leon 452
32. Kia Rio 445
33. Peugeot 308/SW 437
34. Kia Xceed 415
35. Suzuki SX4 S-Cross 391
36. Toyota C-HR 383
37. Dacia Dokker 379
38. VW T-Cross 377
39. Mitsubishi ASX 372
40. Kia Stonic 363
41. Opel Corsa 359
42. Citroën Berlongo 351
43. Dacia Logan/MCV 350
44. VW Touran 343
45. Peugeot Rifter 337

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#ZAP SR #trh s autami #SUV #predaj áut #pandémia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek