Majiteľ Tesly Model 3 dostal na zákazníckej linke radu, aby pre žiadosť o vrátenie peňazí za nechcené stiahnutie softvéru pre svoje auto približne za 4-tisíc eur využil špeciálne reklamačné tlačidlo v mobilnej aplikácii. To v nej však neexistovalo. Presne takouto tortúrou si musel v Spojených štátoch prejsť doktor Ali Vaziri, majiteľ Tesly Model 3. Niekto by si mohol povedať, prečo vlastne píšeme o nejakom lajdákovi, ktorý kvôli vlastnej nepozornosti prišiel o veľa peňazí a teraz ich nevie dostať späť. V prvom rade preto, lebo to ani zďaleka nie je ojedinelý prípad.
Tesla nakupuje bez vášho súhlasu
Vyzerá to tak, že mobilná aplikácia Tesly si žije rovnako autonómnym životom ako samotné vozidlo a občas sa proste rozhodne, že auto, s ktorým je spárovaná, by si nejaké vylepšenie zaslúžilo. Tak si ho teda objedná. Na túto situácia sa totiž od začiatku tohto roku sťažovalo už viacero klientov. A ako je to možné? Napríklad tak, že si necháte náhodou nezamknutý telefón vo vačku, potom ho vo svojom aute položíte na nabíjačku a cez rozpoznávanie tváre ho autorizujete – a zároveň tým autorizujete aj platbu. Nemalo by sa tak diať automaticky – najmä nie pri prvom nákupe. Ale to je o inom.
Kúpou rozšírenej verzie Autopilota pre Vaziriho nočná mora len začala, podrobnejšie o nej porozprával serveru CNBC.com. Najprv totiž kontaktoval svojho predajcu Tesly. Ten s tým nemohol urobiť nič, no poskytol mu telefónne číslo na reklamácie. Nasledoval druhý telefón a z neho sa dozvedel, že má použiť reklamačné tlačidlo v aplikácii. Tá ho však v tom čase neobsahovala, ale bol v nej iba link, ako pri reklamácii konať, navyše s telefónnym číslom, na ktoré nedávno volal. A výsledok – peniaze zatiaľ neprišli, automobilka sa odmlčala a Ali Vaziri sa rozhodol platbu zatiaľ reklamovať aspoň cez svojho poskytovateľa kreditnej karty.
Dobré auto, zlá skúsenosť
Existuje niekoľko možností, ako by mohla Tesla situáciu s náhodnými nákupmi vyriešiť, napríklad dvojfaktorovou autentifikáciou, pri ktorej by nestačilo rozpoznanie tváre, ale klient by musel nákup aktívne potvrdiť. To, že Tesla prostredníctvom aplikácie umožňuje mimoriadne jednoduché nákupy, no vrátenie peňazí je – aj napriek tomu, že automobilka sľubuje dvojdňovú lehotu – zdĺhavé a nejasné, označujú niektorí odborníci ako nie celkom férovú obchodnú taktiku.