Politici by najradšej videli o desať rokov na cestách už len čisto elektrické autá. Výnimkou nie sú ani tí britskí. Veľká Británia má totiž za cieľ zakázať od roku 2035 predaje áut so spaľovacími motormi, vrátane hybridov a plug-in hybridov. Ľudia, ktorí pracujú v automobilovom priemysle už celé roky, však vedia, že je to fikcia, ktorá neprinesie to, o čo tu vlastne ide. Patrí k nim aj Ian Howells, európsky viceprezident Hondy. Odvahu uverejniť výzvu britskej vláde v magazíne Conservative Home, aby ubrala plyn v tlaku na čisté elektromobily, nemusel dlho hľadať. Už vlani sa na túto tému totiž vyjadril jeho najvyšší nadriadený – sám šéf Hondy Takahiho Hačigo.
Hačigo si nedával si servítku pred ústa a povedal, že ak by to záležalo len na ňom, nikdy by do výroby nepustil Hondu e, prvý elektromobil tejto japonskej značky. A dodal: "Neverím, že sa elektromobily stanú autami hlavného prúdu, aspoň nie v dohľadnej dobe. K ich dramatickému rozšíreniu nemôže prísť, pretože sú tu limity infraštruktúry a hardvéru,“ čím Hačigo narážal na problémy s akumulátormi a sieťou nabíjacích staníc. Howells len tému rozšíril. "Honda prisľúbila dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, no na základe skúseností a technických znalostí vieme, že poskytnutie cenovo dostupnej a dekarbonizovanej budúcnosti sa nemôže spoliehať iba na jednu technológiu.“
Howells tvrdí, že je nevyhnutný prístup založený na viacerých smeroch a technológiách. Okrem čistých elektromobilov sú potrebné hybridy, plug-in hybridy, vodíkové autá aj autá spaľujúce syntetické palivá, pretože elektromobily nedokážu nahradiť autá so spaľovacím motorom na dlhých trasách, pri ťahaní prívesov a podobne. „Batériové elektromobily poskytujú spotrebiteľom množstvo výhod, ale len na krátke vzdialenosti a v mestskom prostredí. Nie sú však striebornou guľkou. Sú drahé a sú tu limity v dostupnosti infraštruktúry či technické obmedzenia, čo znamená, že vláda sa nemôže spoliehať iba na elektrické autá, ktoré majú podľa jej predstáv do roku 2035 úplne nahradiť spaľovacie motory,“ vysvetľuje Howells.
Tvrdí, že prístup, založený len na elektromobiloch urobí z vlastníctva auta privilégium, ktoré si budú môcť dovoliť iba bohatí a tých, ktorí to najviac potrebujú, z osobnej mobility vyradí. Argumentuje štúdiou Britského centra pre pokročilé pohony (Advanced Propulsion Centre), podľa ktorej sa ceny porovnateľných áut so spaľovacím motorom a elektromotorom nevyrovnajú ešte ani v roku 2035. Vytvorí sa tiež nerovnosť medzi tými, ktorí budú mať ľahký a pohodlný prístup k nabíjaniu a tými, ktorí ho mať nebudú, napríklad ľudia žijúci na sídliskách, na predmestiach alebo v odľahlejších častiach krajiny. Pripomína tiež, že na svete nie je dosť vzácnych kovov na výrobu dostatočného množstva akumulátorov.
Howells nabáda britskú vládu, aby nechala rozhodovať súkromný sektor. „Úlohou vlády je stanovovať konzistentné a realistické ciele a poskytovať podporu, musí však umožniť podnikom inovovať a investovať a zároveň umožniť zákazníkom zvoliť si technológiu, ktorá vyhovuje ich potrebám. Vláda musí pri svojich zámeroch zabezpečiť aby mobilita ostala cenovo dostupná pre všetkých“, píše Howells. Podobné slová by mohol smerovať aj do Bruselu, keďže britské emisné ciele a tie v Európskej únii, sú rovnako ambiciózne. Problémy, na ktoré Honda upozorňuje, sa teda prejavia aj v EÚ. Tlak na britskú vládu je ale logický, práve tam má Hodna centrálu svojej európskej divízie.