Predaje áut v Európe počas pandémie koronavírusu dramaticky padli. V marci to bolo o 55, v apríli o 76, v júli o sľubných 5,7 , no v auguste zas o 18,9 percenta menej. Podľa údajov európskej asociácie automobilových výrobcov ACEA tak došlo za prvých osem mesiacov k celkovému medziročnému poklesu predaja o 32 %. K zákazníkom putovalo len 6 123 852 vozidiel, o 2,9 milióna menej. Je pochopiteľné, že pre automobilky to znamená vážny problém. A druhá vlna pandémie, ktorá sa šíri Európou, neveští nič dobré. Politici tak zvažujú, ako pomôcť automobilovému priemyslu, aby nemusel prepúšťať.
Do úvahy pripadajú rôzne stimuly, ktoré motivujú zákazníkov ku kúpe nových áut. Zatiaľ sa ale týkali výlučne vozidiel s alternatívnym pohonom. Aj preto ich registrácie akoby zázrakom medziročne narástli. Napríklad v auguste sa predalo o 283 % viac plug-in hybridov a o 111 % viac elektromobilov ako v porovnateľnom období vlaňajška. Lenže elektrifikované autá, tvoria i tak stále len približne 10 % predajov. To automobilový priemysle nezachráni, najmä ak na elektrifikovaných vozidlách automobilky zatiaľ nezarábajú, či dokonca prerábajú s vierou, že táto strata bude nižšia ako prípadné pokuty za prekročenie emisných limitov.
V Nemecku, bašte európskeho automobilového priemyslu, preto už dávnejšie volajú niektorí politici po podpore predaja áut s benzínovými a naftovými motormi. Tieto snahy boli však vzhľadom k emisným cieľom Európskej únie rázne odmietnuté. Brusel sa domnieva, že podpora by mala mieriť výlučne k nízkoemisným pohonom. No bavorský ministerský predseda Markus Söder to nevzdáva. Ako uvádza nemecký Automobilwoche, snaží sa cez vládnu CDU-CSU presadiť plán podpory predaja konvenčných áut. Iniciatíva z Bavorska, kde sídlia obrie automobilka Audi a BMW neprekvapuje. Aby však nedošlo ku konfliktu s emisnými cieľmi EÚ, má mať podpora zvláštnu formu.
Söder navrhuje okrem obmedzenia podpory len na vozidlá s motormi s najprísnejšou emisnou normou, či zníženia daní, aj poukaz, akýsi voucher, na nákup elektromobilu, ktorý by mohli zákazníci využiť o tri či päť rokov neskôr, keď budú elektrické autá o čosi lacnejšie a tiež praktickejšie. O tie súčasné podľa Södera totiž zatiaľ Nemci príliš nestoja a to ani napriek tomu, že ich nákup je dotovaný sumou 9 000 eur. Takýmto riešením by sa podarilo na jednej strane znížiť množstvo emisií v ovzduší, pretože výmena starých áut za nové, by priniesla okamžité pozitíva, a zároveň by to automobilkám pomohlo predať viac áut.
„Musíme si konečne uvedomiť, že nové spaľovacie motory sú špičkovou technológiou. Prispievajú k ochrane životného prostredia a zníženiu znečistenia jemným prachom v metropolách. Nemôže sa stať, že nepodporíme naše vedúce odvetvie. Musíme sa prestať zle vyjadrovať o našich bavorských automobilkách – koniec koncov, ide aj o pracovné miesta," podporil Söderovú iniciatívu aj šéf slobodných Florian Streibl. Podľa neho je už dnes neskoro. Podpora mala prísť skôr. Ak sa čosi také v Nemecku podarí, bol by to zlom. Otázkou ostáva, akoby si poradili automobilky s pokutami za emisie, keďže viac áut so spaľovacími motormi znamená aj viac CO2.