ACEA: Zázrak, v septembri vzrástli predaje áut. Na radosť je však priskoro

Európska asociácia výrobcov vozidiel ACEA má tento rok prvú dobrú správu. V septembri vzrástol medziročne predaj áut o 1,1 %. Darilo sa Volkswagenu, Mercedesu-Benz aj Škode.

19.10.2020 05:00
debata (1)
V septembri sa predalo v medziročnom porovnaní... Foto: Opel
Predaj áut - 2013 V septembri sa predalo v medziročnom porovnaní o 1,1 % viac áut. To asi nik nečakal. Najmä po augustovom sklamaní.

Ťažko to vysvetliť, ale v septembri sa na európskom automobilovom trhu udial malý zázrak. Bol totiž v tomto pandemickom roku prvým mesiacom, v ktorom sa v medziročnom porovnaní predalo viac osobných áut ako vlani. Je to povzbudivé, najmä po tom, čo došlo v auguste k prepadu o takmer 19 %. V auguste pritom očakávali analytici podstatne lepší výsledok. Ten sa ale dostavil až v septembri. Teda na začiatku druhej vlny pandémie koronavírusu. Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov áut (AVEA) bolo zaregistrovaných v deviatom mesiaci roka 1 300 048 nových vozidiel, čo je o 1,1 % viac.

Trhovou jednotkou je stále Volkswagen. Za... Foto: Volkswagen
Volkswagen - logo Trhovou jednotkou je stále Volkswagen. Za september aj za celý rok. Predal 945 877 áut.

Veľa dôvodov na radosť však niet, pretože vlaňajší september patril k tým najslabším za posledné roky. I tak je návrat zákazníkov do predajní miernym povzbudením. Nedialo sa to ale vo všetkých krajinách. Spomedzi veľkých trhov rástol predaj najviac v Nemecku (+8,4 %), Taliansku (+9,5 %), Grécku (+20,5 %) či Írsku (+65,9 %). Darilo sa aj Slovensku (+31,0 %), Česku (+7,2 %), Maďarsku (+18,6 %) alebo Rumunsku (+79,9 %). Naopak, odbyt padol v Španielsku (-13,5 %) a Francúzsku (-3,0 %), ale aj Chorvátsku (-12,8 %) a Bulharsku (-27,7 %). Septembrové predaje ťahali najmä značky koncernu VW.

Prekvapením septembra je druhá priečka pre... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - logo Prekvapením septembra je druhá priečka pre Mercedes-Benz. Platí to aj pre celoročné výsledky, kde si drží štvrtú priečku.

Samotný VW narástol o 6,5 %, keď predal 125 829 kusov áut, čím ostal jasnou trhovou jednotkou. Škoda na ôsmej priečke si polepšila až o 16,5 % a deviate Audi až o neuveriteľných 41,8 %. Za zmienku ale stojí najmä druhá priečka Mercedesu-Benz, napriek tomu, že zaznamenal prepad o 5,2 %. I tak predal viac áut ako tretí Renault (-1,3 %), za ktorým nasleduje Ford (- 4,5 %), Peugeot (+3,4 %) a Toyota (+ 10,5 %). Do prvej desiatky sa ešte zmestilo BMW (-9,2 %), spomínaná Škoda s Audi a Opel (-32,5 %). Čelo rebríčka sa tak oproti zvyklostiam poriadne rozhádzalo.

Škoda je ôsma za september aj za celý rok. V... Foto: Škoda-Auto
Škoda - logo Škoda je ôsma za september aj za celý rok. V deviatom mesiaci si dokonca polepšila o 16,6 %.

Spomeňme ešte 33,5-percentný nárast pätnástej Dacie, ktorá patrí k hviezdam druhej desiatky. Naopak, jeden z najväčších prepadov má spolu s Oplom na konte Mini (-19,5 %) a najmä Mazda (-23,4 %). Optimistické výsledky predajov však blednú pri pohľade na štatistiky za prvých deväť mesiacov, teda za tri štvrtiny roka. Tu naozaj niet čo oslavovať. Jemný nárast v deviatom mesiaci jednoducho nemohol vykompenzovať dramatický marec (-55,1 %), apríl (-76,3 %) či máj (-52,3 %). Automobilový trh má tak na konte stále masívnu stratu mínus 29,3 %, keď sa predalo len 8 567 920 kusov nových áut.

Dacia konečne chytá druhý dych. Za deväť... Foto: Dacia
Dacia - logo Dacia konečne chytá druhý dych. Za deväť mesiacov síce stratila 35,2 %, ale v septembri posilnila o 33,1 %.

Žiadna z automobilových značiek zatiaľ neprekonala hranicu milióna predaných vozidiel. Najviac sa jej priblížil Volkswagen s 945 877 regis­tráciami. Za ním nasledujú Renault, Peugeot a Mercedes-Benz pred Fordom, BMW, Toyotou, Škodou, Audi a Opelom. Vývoj do konca roka je nejasný. V Európe zúri druhá vlna pandémie, ktorá môže vyústiť do ďalších reštrikčných opatrení. Od obmedzenia výroby cez obmedzenie predaja až po ekonomickú neistotu obyvateľstva, ktoré kúpu nového auta odloží na neskôr.

Rebríček značiek podľa predaja (IX. 2020)

Značka Predaj (ks) Medziročný rozdiel (%) Podiel (%)
1. Volkswagen 125 829 +6,5 9,7
2. Mercedes-Benz 85 273 –5,2 6,6
3. Renault 83 991 –1,3 6,5
4. Ford 79 433 –4,5 6,1
5. Peugeot 76 117 +3,4 5,9
6. Toyota 73 007 +10,5 5,6
7. BMW 68 634 –9,2 5,3
8. Škoda 64 980 +16,5 5,0
9. Audi 61 286 +41,8 4,7
10. Opel 55 224 –32,5 4,2
11. Fiat 53 872 +10,0 4,1
12. Kia 51 883 +3,2 4,0
13. Hyundai 49 439 –4,6 3,8
14. Citroën 44 659 –9,6 3,4
15. Dacia 43 605 +33,1 3,4
16. Seat 36 799 +7,7 2,8
17. Nissan 36 113 +6,6 2,8
18. Volvo 29 801 –3,4 2,3
19. Mini 21 814 –19,5 1,7
20. Mazda 20 380 –23,4 1,6
Spolu 1 300 048 +1,1 100

Rebríček značiek podľa predaja (I. – IX. 2020)

Značka Predaj (ks) Medziročný rozdiel (%) Podiel (%)
1. Volkswagen 945 877 –30,0 11,0
2. Renault 585.171 –27,6 6,8
3. Peugeot 527 523 –28,6 6,2
4. Mercedes-Benz 522 633 –21,6 6,1
5. Ford 481 219 –34,4 5,6
6. BMW 478 693 –21,9 5,6
7. Toyota 467 902 –18,0 5,5
8. Škoda 466 447 –19,7 5,4
9. Audi 431 172 –25,7 5,0
10. Opel 349 479 –48,8 4,1
11. Fiat 348 509 –32,5 4,1
12. Citroën 328 192 –34,4 4,1
13. Kia 311 325 –20,0 3,6
14. Hyundai 308 747 –27,9 3,6
15. Dacia 291 125 –35,2 3,4
16. Seat 274 235 –31,0 3,2
17. Nissan 212 525 –30,7 2,5
18. Volvo 198 435 –20,1 2,3
19. Mini 123 604 –24,4 1,4
20. Mazda 105 451 –42,7 1,2
Spolu 8 567 920 –29,3 100

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut
Články podľa značiek