Nemecký fanúšik značky Tesla svoj model S P85+ doslova miluje. Ale na rozdiel od mnohých iných vlastníkov produktov amerického výrobcu elektromobilov, nemá zábrany podeliť sa o reálne užívateľské skúsenosti – tie dobré aj tie zlé. A má ich dosť. Hansjörg Gemmingen je totiž držiteľ svetového rekordu v počte najazdených kilometrov. Auto, ktoré momentálne má, je pritom jeho druhou Teslou. Tou prvou bola prvá generácia Roadsteru. Už s týmto otvoreným športovým modelom s nevalným dojazdom, absolvoval neuveriteľných 650 000 km. S Teslou S však ašpiruje na dvojnásobok.
Milión kilometrov mal za sebou vlani v novembri. Teslu S P85+ s jediným elektromotorom a výkonom 350 kW si zadovážil v roku 2015. Nebola celkom nová, na odometri mala 30 000 km. Na Gemmingenovom výkone to ale nič nemení. K milióntemu kilometru, na ktorý upozornil cez sociálnu sieť, mu pogratuloval sám šéf automobilky, „veľký“ Elon Musk, a navyše sa dostal do Guinnessovej knihy rekordov. Dnes je ale podstatne ďalej. V októbri zlomil hranicu 1 200 000 km. To samotné stojí za uznanie. Veď denne musel absolvovať so svojou Teslo približne 600 km.
Ak k tomu prirátame čas strávený na nabíjačkách, tento Nemec v podstate nerobí nič iné, okrem jazdenia a nabíjania. Jeho skúsenosť je preto absolútne jedinečná. Je samozrejmé, že takáto obrovská porcia kilometrov by dala zabrať každému autu bez rozdielu značky, pohonu či druhu paliva. No možno by ste očakávali, že konštrukčne jednoduchší elektromobil predsa len zvládne takúto disciplínu ľahšie. Jeho elektromotor nemá toľko súčiastok, nepotrebuje komplikovanú prevodovku, karoséria netrpí vibráciami, nie sú tu zložité palivové rozvody a brzdy šetrí rekuperácia.
Lenže aj elektromobil má svoje špecifické „muchy“. Ťažko skúšaná Gemmingenova Tesla je toho dôkazom. Počas jej kariéry musel byť trikrát vymenený elektromotor. To nie je iste lacné, ale drahšou opravou bola výmena akumulátorov. Vzhľadom na vysoký počet najazdených kilometrov v tak krátkom čase, je zrejmé, že majiteľ musel často využívať superchargeri, teda rýchle značkové nabíjačky, ktoré li-ion batérie nemajú príliš rady. Prvá batériový paket tak musel vymeniť už po najazdení 300 000 kilometrov. A keďže Tesla mu nevedela predať nový, zapožičala mu použité, ale stále funkčné batérie.
S nimi absolvoval Gemmingen ďalších 200 000 km, po ktorých dostal opäť použité batérie. Tieto výmeny pokryla Tesla v rámci záruky. Až potom mu automobilka dodala celkom nový paket, ktorý využíva dodnes. To znamená, že Gemmingen menil batérie celkom trikrát, i keď dvakrát za staršie. Pritom tvrdí, že sa akumulátory snažil šetriť nabíjaním na maximálne 85 % kapacity. Podľa jeho priemernej spotreby elektrickej energie možno navyše usúdiť, že nejazdil štýlom brzda-plyn, čo znamená, že šetril aj elektromotor. Napriek tomu má vo svojej Tesle už tretí. Vymenené museli byť aj poloosi a nápravy.
Okrem záručných opráv ho vyšli tie ďalšie na 14 000 eur. Samozrejme, je to len kvapka v mori v porovnaní s cenou akumulátorov a elektromotorov. Ak by ich platil z vlastného, bola by to ekonomická samovražda. Cena akumulátorov pre Teslu S P85+ sa totiž odhaduje na 27 000 až 30 000 eur. Cenu elektromotora nepoznáme. Nehovoriac o tom, že ak Gemmingen Teslu S predá, dostane za ňu len drobné. Pritom ho pred piatimi rokmi stála 90 000 eur. Tomuto „teslamaniakovi“ je to ale jedno. Živí ho obchod s cennými papiermi a jazdenie s Teslou je jeho vášnivým koníčkom.