Viete, koľko sú ochotní zaplatiť za nové auto Nemci? A koľko Slováci?

V Nemecku opäť vzrástla priemerná cena nového auta. Rastie totiž obľuba drahších SUV, viac áut predali prémiové značky Audi, BMW, Mercedes-Benz či Porsche a predávalo sa aj viac elektromobilov.

22.10.2020 18:00
debata (8)
Foto: SHUTTERSTOCK
renault, showroom, predajňa

Zaujímavú štúdiu prezentovalo nemecké Centrum pre automobilový výskum CAR (Center Automotive Research). Podľa nej suma, ktorú sú ochotní Nemci zaplatiť za nové auto, medziročne stúpla o osem percent. V praxi to znamená, že priemerne stojí v Nemecku nové auto 37 710 eur.

Čo sa na tomto trende podpísalo najviac? “Aj napriek koronakríze výrazne stúpol predaj drahých áut,” cituje štúdia popredného nemeckého odborníka Ferdinanda Dudenhöffera. V Nemecku totiž stále rastie obľuba väčších a drahších SUV, viac áut predali prémiové značky Audi, BMW, Mercedes-Benz a Porsche, a predávalo sa viac elektromobilov.

Všetky uvedené kategórie patria k drahším autám. Pri elektromobiloch treba uviesť, že štatistika zohľadňuje cenníkovú cenu a nie finančnú dotáciu na elektrické auto, ktorá aktuálne môže v Nemecku dosiahnuť až 9-tisíc eur. Práve predaj elektromobilov a plug-in hybridov stúpol výrazne, medziročne až o desať percent.

Na náraste priemernej ceny auta sa podieľa aj... Foto: Transport & Environment
Berlin - elektromobily Na náraste priemernej ceny auta sa podieľa aj väčší záujem o elektromobily, patriace všeobecne k drahším autám.

A ako je to na Slovensku? Podľa člena výkonného výboru Zväzu automobilového priemyslu Jána Pribulu sa podobná štatistika u nás nevedie, no vzhľadom na stále stúpajúce nároky Európskej únie v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti a tiež na znižovania emisií, ceny nových áut plošne rastú a budú rásť. Tým pádom bude zákonite rásť aj priemerná cena nového auta.

Slovenská realita

My sme spravili orientačnú štatistiku, do ktorej sme zahrnuli 15 najpredáva­nejších áut na Slovensku za prvé tri kvartály tohto roku a to aj so zohľadnením karosárskych verzií. Do zoznamu sa nám vošli Fabia a Octavia v prevedení kombi, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Hyundai Tucson, Octavia liftback, Dacia Duster, Citroën C3, Peugeot 208, Hyundai i20, i30 kombi, Toyota Corolla a Kia Sportage.

Týchto 15 modelov z takmer tristo tridsiatich, ktoré sú aktuálne u nás predávané, totiž predstavuje takmer jednu tretinu (31,75 %) všetkých registrácií áut podľa štatistík ZAP SR. Do úvahy sme vzali cenníkovú cenu strednej, respektíve druhej najvyššej výbavy, ktoré u nás patria k tým najpredávanejším a skombinovali sme ich so základnými motormi, dostupnými v danej výbave.

Najpredávanejším autom na Slovensku je Fabia. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Fabia Monte Carlo Najpredávanejším autom na Slovensku je Fabia.

A výsledok? Na základe tejto hrubej štatistiky je priemerná cena nového auta na Slovensku 18 150 eur. Teda približne polovičná, akú sú za nové auto ochotní zaplatiť Nemci. Pravdou je, že drahšie modely, aj keď sa ich predáva výrazne menej, by v kompletnej štatistike túto sumu o niečo zdvihli, zrejme by sme sa po zohľadnení všetkých áut a cien podľa uvedeného kľúča dostali na sumu mierne nad hranicou 20-tisíc eur.

Cena auta a priemerná mzda

Pozrime sa na to však aj inak a zohľadnime priemerné mzdy – v Nemecku dosahovala v roku 2019 výšku 3 963 eur, u nás 1 163 eur. (Na Slovensku sa pod pojmom priemerná mzda rozumie aritmetický priemer všetkých miezd na Slovensku. Preto väčšinou platí pravidlo, že 70% ľudí zarobí menej ako je priemerná mzda v národnom hospodárstve.)

Takže z tohto uhla pohľadu je Nemec ochotný za nové auto minúť 9,52-násobok priemernej mesačnej mzdy, kým Slovák až 15,6-násobok. AJ z tohto uvidieť, aký je hlavný dôvod rozdielu – pre nás predstavuje kúpa auta pre rodinný rozpočet väčšiny ľudí neporovnateľne väčšiu záťaž, ako pre Nemcov.

Asi nikoho neprekvapí, že v Nemecku - tak, ako... Foto: VW
Volkswagen Golf 2020 Asi nikoho neprekvapí, že v Nemecku - tak, ako aj v celej Európe - je najpredávanejším autom VW Golf.

Niet sa potom čo diviť zásadnému rozdielu v cene priemerného kupovaného auta medzi Slovákmi a Nemcami. Dokonca by sme mohli povedať, že ak zohľadníme, koľko zarábajú Slováci a koľko Nemci zároveň s tým, koľko sú ochotní investovať do kúpy nového auta, dalo by sa povedať, že v rámci svojich možností a s ohľadom na rodinné rozpočty si pri kúpe auta dopriavame o dosť viac.

V súvislosti s koronakrízou uvažuje o kúpe auta viac ľudí, čo sa podpísalo na rastúcom trhu s jazdenými vozidlami. Tento názor potvrdzuje prieskum spoločnosti PwC Strategy, realizovaný na respondentoch nielen z Nemecka, ale aj z USA a Číny. Ukázal, že výrazne stúpol počet ľudí, ktorí začali uprednostňovať individuálnu dopravu pred hromadnou. Takto sa vyjadrilo až 31 % z 2 600 oslovených. Celých 24 % vyjadrilo opačný názor a pre 45 percent sa v tomto smere nič nezmenilo. Otázkou je, koľko si môžu teraz dovoliť do jeho kúpy investovať.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #nové auto #cena auta
Články podľa značiek