Dobíjateľné hybridy, ktoré vedia jazdiť niekoľko desiatok kilometrov v čisto elektrickom režime, majú byť akýmsi medzičlánkom pri prechode z áut poháňaných spaľovacími motormi k čistým batériovým vozidlám. Výrobcom tieto „poloelektromobily“ vyhovujú, pretože z hľadiska metodiky merania spotreby a emisií sa do ich konzumácie paliva nepočítajú kilometre v elektrickom režime. Sú teda jedinou cestou, ako zachovať dostatočný výkon áut, výhodu neobmedzeného dojazdu, a to pri deklarovaní extrémne nízkej spotreby. Lenže už viaceré štúdie poukázali, že v reálnej premávke sú tými najväčšími klamármi.
Niežeby mali nadštandardnú spotrebu paliva, to nie, keďže aj po vybití akumulátorov, pracujú naďalej ako hybridy, no čísla, ktoré udávajú podľa testovacieho cyklu WLTP, sú naozaj nereálne. Tentoraz sa im na zúbok pozreli vedci z inštitútu Fraunhofer ISI a Medzinárodnej rady pre čistotu dopravy (ICCT). Skúmali údaje získané z viac ako 100 000 plug-in hybridov prevádzkovaných v Európe, USA, ale napríklad aj v Číne. Pri svojich štatistických analýzach sa vedci opierali o dáta, ktoré vodiči dobrovoľne nahlásili na on-line portáloch ako Spritmonitor v Nemecku a MyMPG v Spojených štátoch. Tiež zohľadnili informácie o firemných vozidlách, dodané správcami autoparkov.
Nik ich nenabíja
Výsledky sú opäť šokujúce a ukazujú, že rozdiel v spotrebe paliva je pri plug-in hybridných autách oveľa vyšší ako pri autách vybavených iba spaľovacími motormi. Najnižšia odchýlka medzi „papierovými“ a reálnymi číslami predstavuje 100 %. Nabíjateľný hybrid teda spotrebuje dvojnásobok paliva a vyprodukuje dvojnásobok emisií, ako uvádza. V najhoršom však ide až o štvornásobok. Ak si predstavíte plug-in hybrid s emisiami 50 gramov CO2 na kilometer, v skutočnosti môže produkovať 100 alebo dokonca až 200 gramov tohto skleníkového plynu. Závislé je to od každodenných vodičských návykov, teda od frekvencie nabíjania akumulátorov týchto vozidiel.
A tu je kameň úrazu. Ukázalo sa, že napríklad v Nemecku nabíjajú majitelia svoje „poloelektromobily“ len tri zo štyroch dní a firemní vodiči dokonca len každý druhý deň. Nízka frekvencia dobíjania znižuje potom podiel elektrických kilometrov a tým zvyšuje spotrebu paliva a emisií CO2. Priemerne najazdia súkromné plug-in hybridy v elektrickom režime len 30 % kilometrov a firemné dokonca len 20 %. Nákup plug-in hybridov firmami je tak motivovaný viac dotáciami na podporu ich predaja a ďalšími bonusmi, ako snahou znížiť náklady na spotrebu paliva. Vedci z Fraunhofer ISI a ICCT preto odporúčajú, aby Európska komisia aktualizovala testovaciu metodiku pre plug-in hybridné vozidlá a obmedzila dotácie na ich nákup.
Treba zvýšiť dojazd
Riaditeľ ICCT Dr. Peter Mock navrhuje, aby „národné vlády poskytovali daňové stimuly iba pre tie plug-in hybridné modely, ktoré ponúkajú dostatočný elektrický dojazd a obmedzený výkon spaľovacieho motora“. Ďalej by akékoľvek dotácie alebo znížené sadzby dane mali byť viazané na majiteľa vozidla, ktorý preukáže, že prevažnú väčšinu kilometrov absolvuje v elektrickom móde. Zároveň s tým by sa mali znížiť právne a finančné prekážky pre inštaláciu domácich nabíjačiek. Mock tiež navrhuje, aby výrobcovia plug-in hybridov zvýšili elektrický dojazd z dnešných približne 50 aspoň na 90 km. Firmy by zas mali zamestnancom obmedziť rozpočet na palivo a zabezpečiť im ľahký prístup k nabíjaniu, aby ich donútili tankovať menej benzínu či nafty.
To všetko má však ale háčik. Zvýšenie dojazdu by opäť zvýšilo cenu dobíjateľných hybridov, ktoré sú tak či tak drahé. Kontrola majiteľov, či svoje elektromobily nabíjajú, by si zas vyžadovala zložitú administratívu a iste by narazila na právne prekážky. Nová metodika merania emisií plug-in hybridov by zas urobila totálny škrt cez rozpočet automobilovým výrobcom, ktorí na nabíjateľných hybridoch postavili svoju emisnú stratégiu. Inú zatiaľ nemajú a každá zmena by bola extrémne drahá. Jednoducho, už dnes dospela situácia príliš ďaleko na zásadné zmeny. Buď sa teda z plug-in hybridov stane „emisná rozbuška", alebo sa budeme ďalej tváriť, že nimi prispievame k spomaleniu klimatickej zmeny.