Dacia Duster: Budúcnosť bestselleru môže byť smutná. Bez 4x4!

Novú generáciu Dacie Duster čaká veľká zmena. A nie je vylúčené, že kvôli nej príde nielen o diesel, ale aj o ďalšiu „vychytávku“, ktorá k nej doteraz lákala milióny zákazníkov.

23.10.2020 16:00
debata (1)
Súčasná generácia Dusteru je postavená na... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Súčasná generácia Dusteru je postavená na modifikovanej platforme B0. Tá nová presedlá na modernejšie základy CMF-B. To umožní prísť s hybridom nahrádzajúcim diesel. Na 4x4 to však nevyzerá.

Nový Duster je na trhu síce len dva roky, no príchod tretej generácie nie je až tak ďaleko. Bežný inovačný cyklus ôsmich rokov totiž Dacia skráti na šesť. Novinka sa tak má začať vyrábať už v roku 2024. Duster pritom čaká radikálna zmena. Súčasný generácia je totiž stále postavená na platforme B0+, teda len na mierne modifikovaných základoch prvého Dusteru. Jej história pritom siaha oveľa ďalej ako do roku 2010, keď rumunská značka predstavila najlacnejšie SUV s pohonom oboch náprav. Dôvodom bolo šetrenie nákladov.

Lenže budúcnosť Dusteru bude musieť byť v súlade s novými bezpečnostnými a emisnými normami. Preto aj Duster presedlá po Sandere, Logane a novom 7-miestnom crossoveri, ktorý v roku 2022 nahradí súčasne Logan MCV s Daciou Lodgy, na platformu CMF-B. Práve tá umožní znížiť emisie pomocou hybridného systému a zvýšiť počet asistenčných systémov. Potvrdil to pre francúzsky L'Argus produktový manažér Dacie Marc Suss. Nová platforma bude síce drahšia, ale Suss očakáva, že jej cena sa zníži po tom, čo ju aliancia Renault-Nissan použije vo väčšom rozsahu.

Hybridný systém Dusteru by mal pochádzať z Clia... Foto: Renault
Renault - hybridná technológi E-Tech Hybridný systém Dusteru by mal pochádzať z Clia E-Tech. Jeho základom je atmosférický motor 1,6 SCe spojený s elektromotorom a zvláštnou prevodovkou bez spojky a synchronizácie.

Isté je, že nový Duster dostane nové benzínové motory – 3-valec 1,2 TCe a 4-valec 1,5 TCe. Príchod hybridu bude však pre Duster znamenať koniec naftového motora. Na rozdiel od Capturu E-Tech, ktorý je plug-in hybridom, príde Duster s obyčajnou hybridnou technológiou Clia e-Tech. To však otvára veľkú otázku. Bude mať tretia generácia Dusteru pohon oboch náprav? Platforma CMF-B totiž takúto možnosť neponúka. Štvorkolka je výsadou väčšej platformy CMF-C/D, ktorú aliancia aplikuje v novom Kadjare, Koleose, Nissane Qashqai, X-Traile, ale aj v očakávanom Mitsubishi Outlander. Pre Daciu by však bola príliš drahá.

A drahá by bola aj špecifická úprava platformy CMF-B pre Duster 4×4 a jeho deriváty, ktoré sa predávajú pod názvami Renault Duster v Južnej Amerike či ako Nissan Terrano v Indii. Možnosť použiť pri hybride druhý elektromotor na zadnej náprave je tiež vylúčená. Veľa šancí na štvorkolku tu teda nemáme. Pre Duster by to bola poriadna rana. Zaradil by sa tak medzi bežné crossovery a odradil veľkú skupinu zákazníkov. Je však možné, že Dacia, ktorá postupne rozširuje výrobný program, má nejaké eso v rukáve, napríklad ešte väčšie SUV. V takomto prípade už ale na nízku cenu zabudnime.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster
Články podľa značiek