Súčasťou prieskumu bolo aj to, či sú ceny v neznačkových servisoch naozaj nižšie než v oficiálnej sieti. Toptest uskutočnil unikátny porovnávací test autorizovaných a neautorizovaných opravovní. Prebehol v sieti najväčšieho predajcu vozidiel Škoda, a to na vozidle Fabia. Porovnávala sa kvalita a cena pravidelnej servisnej prehliadky, odstránenie šiestich simulovaných porúch, ako aj kvalita zákazníckeho servisu. Test prebiehal v utajení a na autách reálnych majiteľov, takže servisy nemali o teste ani tušenia. Podstúpilo ho 16 autorizovaných a 16 neautorizovaných opravovní, ktoré navonok deklarovali, že poskytujú pravidelné prehliadky pre vozidlá Škoda.
Výsledky odhalili zásadné kvalitatívne rozdiely, a to už pri odovzdávaní auta do servisu. Ani jeden z neautorizovaných servisov neinformoval zákazníka o predbežnej cene písomne. V prípade autorizovaných servisov bola táto podmienka splnená na 100 %. Náhradné vozidlo ponúkli neautorizované servisy iba v 19 %, zatiaľ čo v autorizovaných servisoch až v 94 % prípadov.
Kritickým sa stalo aj prevzatie vozidla po prehliadke. V autorizovaných servisoch prebehlo hladko, vykonané práce a vyúčtovanie boli prehľadne zdokumentované. Neautorizované servisy zväčša nedodržali dohodnutý čas ukončenia prác, zoznam vykonaných úkonov bol k dispozícii iba v 19 percentách. Ochranný návlek na sedadle vodiča bol použitý iba v tretine prípadov. Predbežne oznámenej cene zodpovedala faktúra len v 56 % prípadov, zatiaľ čo autorizované servisy si túto povinnosť splnili až na 94 %. Najdôležitejšie zistenie sa týka kvality a ceny servisu. Testom bola preukázaná vysoká úspešnosť autorizovaných servisov pri odstraňovaní porúch v rámci predpísaných úkonov, kým neautorizované servisy nie vždy vykonali všetky predpísané úkony. Napríklad preto, že na to nemali dostatočné technické vybavenie. Priemerná úspešnosť v technickej časti testu bola pri autorizovaných servisoch na úrovni 80 %, pri nezávislých iba 27 %. Najväčším prekvapením však bolo, že napriek kvalitatívnym rozdielom práce autorizovaných a neautorizovaných servisov, boli rozdiely v cene prehliadky minimálne. Celková cena sa líšila len o 22 eur, čo vyvracia zažitú predstavu o lacných neautorizovaných servisoch.
Pri návšteve neautorizovaného servisu preto spoločnosť Toptest odporúča zákazníkovi väčšiu ostražitosť. Mal by trvať na vyhotovení zákazkového listu s uvedením objednaných prác a predbežnej ceny. Rozsah údržby by mal majiteľ auta poznať, lebo neautorizovaný servis má o servisnej prehliadke svoju vlastnú predstavu a často sa snaží „predať“ práce, ktoré podľa výrobcu nie sú potrebné, na úkor iných, predpísaných.
Vo väčšine prípadov sa musí pripraviť aj na zlé zdokumentovanie servisných úkonov a neprehľadnú faktúru. Nedostáva tak úplnú informáciu, čo sa s jeho autom dialo. Servisná prehliadka môže trvať dlhšie, ako bolo pôvodne prisľúbené. Naopak, výsledky testu preukázali, že autorizované servisy poskytujú majiteľom áut kvalitné služby a uplatňujú správne pracovné postupy, pričom v porovnaní s neautorizovaným servisom je rozdiel ceny minimálny.
Výsledky testu preukázali, že autorizované servisy poskytujú majiteľom áut kvalitné služby a uplatňujú správne pracovné postupy.
Ako dopadli servisy | NS (%) | AS (%) |
---|---|---|
Úspešnosť odstránenia porúch | 27 | 80 |
Kvalita zákazníckeho servisu | 51 | 95 |
Celková úspešnosť | 36 | 86 |
Úspešnosť odstránenia porúch | ||
Porucha | NS (%) | AS (%) |
Tlak v rezerve | 13 | 94 |
Zadný ostrekovač | 13 | 75 |
Nastavenie reflektorov | 25 | 88 |
Skúšobná jazda | 25 | 50 |
Zadné hmlové svetlo | 38 | 75 |
Pamäť elektronických chýb | 50 | 100 |
Odovzdávanie do servisu | ||
Úkon | NS (%) | AS (%) |
Písomné oznámenie predbežnej ceny | 0 | 100 |
Predstavenie osoby prijím. technika | 0 | 100 |
Preberací formulár | 6 | 88 |
Ponuka náhrad. Vozidla | 19 | 94 |
Prítomnosť majiteľa pri preberaní | 19 | 94 |
Možnosť sledovať opravu | 31 | 44 |
Kópia zákazkového listu | 31 | 100 |
Predbežné oznámenie prác | 50 | 88 |
Prevzatie vozidla po oprave | ||
Služba | NS (%) | AS (%) |
Písomné oznámenie vykonaných prác | 19 | 94 |
Prítomnosť majiteľa pri odovzdaní | 31 | 75 |
Použitie ochranných návlekov | 31 | 88 |
Dodržanie termínu | 44 | 100 |
Možnosť platby kartou | 50 | 100 |
Dodržanie predbežnej ceny | 56 | 94 |
Porovnanie cien | ||
Cena | NS (€) | AS (€) |
Priemerná cena prehliadky 123 | 145 | |
Priemerná cena práce 45 | 54 | |
Priemerná cena dielov | 26 | 29 |
Priemerná cena oleja | 52 | 62 |