Renault sa blíži cenou hybridov k Toyote. Aj preto zruší diesle

Renault je na dobrej ceste, aby dokázal znížiť cenu svojej hybridnej technológie E-Tech na úroveň nákladov Toyoty. Tá má pritom v oblasti hybridov 23-ročný náskok.

28.10.2020 12:00
debata
Cenu technológie E-Tech znižuje použitie... Foto: Renault
Renault - hybridná technológi E-Tech Cenu technológie E-Tech znižuje použitie jednoduchej prevodovky bez spojky a synchronizácie ako aj jednoduchého atmosférického motora.

Len v septembri odhalil Renault svoju novú hybridnú technológiu E-Tech v Cliu a Capture. A hoci v porovnaní s konkurentmi má v oblasti hybridov poriadny sklz, jeho vývoju venoval celých desať rokov. Vytvoril takzvaný sériovo-paralelný hybridný systém, ktorý má najbližšie k riešeniu Toyoty. Uplatnil pri ňom až 150 patentov a skúsenosti z monopostov F1. Tieto vozidlá môžu byť poháňané len silou elektromotora alebo spaľovacím motorom a sú oveľa úspornejšie ako mild-hybridy so štartér generátorom.

Hybridné Clio E-Tech produkuje len 96 gramov CO2 na kilometer, čo je o 12 % lepší výsledok v porovnaní s najúčinnejším dieselovým pohonom. Nový šéf Renaultu Luca De Meo pritom tvrdí, že technológia je cenovo dostupná a blíži sa Toyote, ktorá odštartovala predaj hybridných áut už v roku 1997. Náklady znížila skutočnosť, že systém E-Tech nepoužíva konvenčnú prevodovku so spojkou a synchronizáciou. Na synchronizáciu otáčok elektromotora a spaľovacieho motora používa druhý elektromotor.

Náklady znižuje aj relatívne jednoduchý 4-valec s objemom 1,6 litra bez turbodúchadla a bez priameho vstrekovania paliva. Ďalšie úspory by mohli plynúť zo zdieľania hybridnej technológie E-Tech s partnerským Nissanom. To sa ale nedeje. Namiesto toho vyvíja Nissan svoju vlastnú technológiu ePower. Luca de Meo, ktorý prebral žezlo Renaultu len v auguste, z toho nie je práve nadšený, ale minulosť zmeniť nevie. Tvrdí však, že E-Tech je v porovnaní s ePower lepšie prispôsobený európskym podmienkam.

Cena tejto technológie je veľmi dôležitá, pretože ak budú hybridy drahé, zákazníci sa im vyhnú. Toyota je skvelým príkladom, že sa to dá. Pre Renault je to o to dôležitejšie, že už zakrátko majú hybridy E-Tech nahradiť naftové motory. Tie bude síce Renault ešte nejaký čas vyrábať a používať, ale ďalšie nové vyvíjať už neplánuje. Skončiť by tak mali najneskôr v roku 2025 s nástupom novej emisnej normy Euro 7. Splniť by ju síce po úpravách mohli, ale boli by ešte drahšie ako hybridy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #hybridy #E-Tech
Články podľa značiek