Autá spoza železnej opony nestíhali konkurentom ani v časoch, keď boli celkom nové. A ak, tak len veľmi krátky čas. Preto nepatria ani po rokoch k extra vyhľadávaným zberateľským kúskom. Samozrejme, česť výnimkám, akými sú napríklad Škoda 110 R, Škoda 1100 MBX, niektoré Tatry alebo vzácnejšie verzie starých Wartburgov Coupé. Napriek tomu majú svojich fanúšikov a dokonca mladých. Ukazujú to aktivity nemeckej firmy Jesko Weis Performance v Zwickau.
Jej majiteľ Jesko Weis, zažil „socík“ maximálne ako dieťa, ešte v časoch NDR, kde sa po cestách preháňali zväčša dymiace dvojtakty východonemeckej produkcie. A zdá sa, že nostalgia ho neopustila. Napokon mesto Zwickau bolo v NDR, alebo ak chcete DDR, centrom automobilového priemyslu. Preslávilo sa najmä produkciou Trabantov, hoci dnes tu schádzajú z liniek závodu Volkswagen už len supermoderné elektromobily.
Jesko síce socialistickým autám nevracia pôvodný lesk, zato im naordinuje poriadny tuning. V tomto prípade nejde o hriech. Na jeho instagramovej stránke nájdeme hneď niekoľko vydarených projektov. Všetky upravené autá spája zväčša znížený podvozok a „parádne“ kolesá. Taká je aj upravená Škoda Favorit s modrým, a zdá sa, že aj pôvodným lakom karosérie. Bližšie k asfaltu putovalo aj niekoľko Trabantov či Wartburg 1,3, už so štvortaktným motorom od Volkswagenu. Pokochajte sa jeho tak trochu uletenými dielami v galérii.