Tatra 87: V USA objavili ‘zabijaka nacistov‘. Tento vozil Himmlera

31.10.2020 10:00

Aerodynamické Tatry 87 sú vzácnosťou aj v Európe, nieto ešte v USA. Za Atlantikom je ich vraj len desať exemplárov. A teraz jeden pribudol. Ešte k tomu s fascinujúcou históriou. Má isť o vozidlo, ktoré vlastnil Reichsführer-SS Heinrich Himmler. Áno, Tatry sa páčili aj nacistom. Jazdiť s nimi ale nevedeli.

V USA objavený exemplár stál roky v šope. A tak...
V USA objavený exemplár stál roky v šope. A tak aj vyzerá. Korózia neobišla žiadnu časť karosérie. Autor: OldtimerZentrum Berlin

Tatru 87 vyrábali v Kopřivnici od roku 1937 až do roku 1950. Išlo o nástupcu Tatry 77, ktorá sa do dejín automobilového priemyslu zapísala ako prvé sériové aerodynamické auto sveta. V porovnaní so sedemdesiatsed­mičkou bola novinka o čosi menšia, ľahšia a mala výrazne lepšie jazdné vlastnosti. Pod zadnou kapotou však stále pracoval vzduchom chladený 8-valec 3,0 OHC s objemom troch litrov, ktorý dával 55 kW. Vďaka nízkemu koeficientu odporu vzduchu Cx 0,36 uháňala Tatra 87 rýchlosťou 150 až 160 km/h. Za jej konštrukciou nestál nik iný ako geniálny inžinier Hans Ledwinka. Na svoju dobu išlo o naozaj fascinujúce auto, ktoré v tridsiatych rokoch obdivovali na domácich aj svetových autosalónoch.

V tridsiatych rokoch šokovala Tatra 87 svet...
V tridsiatych rokoch šokovala Tatra 87 svet extrémne nízkym koeficientom aerodynamického odporu vzduchu Cx 0,36. Autor: OldtimerZentrum Berlin

K majiteľom Tatry 87 patrili slávne osobnosti ako František Burian, spisovateľ John Steinbeck, automobilová pretekárka Eliška Junková a dokonca vynálezca rotačného motora Felix Wankel. Lenže osemdesiatsedmička sa zrodila v ťažkých časoch. Predo dvermi bol najväčší vojenský konflikt všetkých čias. Nie div, že pozornosti neunikla ani nacistom. Po Mníchovskej dohode sa navyše česká automobilka ocitla takmer zo dňa na deň v Sudetoch, mimo územia novovytvoreného protektorátu Čechy a Morava. Doslova vstúpila do služieb Wehrmachtu. Ríšsky minister vojenského priemyslu Fritz Todt o Tatre 87 vyhlásil: „Toto je auto pre naše nové diaľnice.“ Osobne ju používal generál Erwin Rommel či letecký konštruktér Ernst Heinkel a mnoho ďalších vysokopostavených predstaviteľov nacistického režimu.

Aj interiér má ďaleko od luxusu, ktorý ponúkal...
Aj interiér má ďaleko od luxusu, ktorý ponúkal v časoch, keď bolo toto auto nové. Autor: OldtimerZentrum Berlin

Medzi nimi aj Reichsführer-SS Heinrich Himmler. A tu sa začína príbeh exempláru, ktorý nedávno objavili po rokoch státia v šope v americkom Texase. Nemecká spoločnosť OldtimerZentrum Berlin, ktorá za nálezom stojí, totiž tvrdí, že vozidlo vyrobené v roku 1941 bolo 7. mája 1941 doručené vedeniu SS (SS-Führungshauptamt) v Berlíne. Táto inštitúcia spadala práve pod Heinricha Himmlera. Potvrdiť to mali priamo archívy Tatry. OldtimerZentrum Berlin z toho usudzuje, že ju mohol využívať práve Himmler. To bolo prekvapujúce, pretože pôvodne túto Tatru sprevádzala fáma, že patrila Erwinovi Rommelovi. Myslel si to jej posledný americký vlastník.

Renováciu čaká aj tento vzduchom chladený...
Renováciu čaká aj tento vzduchom chladený 8-valec 3,0 OHC, ktorý dával 55 kW. Autor: OldtimerZentrum Berlin

A ako sa Himmlerova Tatra dostala do USA? Z Nemecka si ju po vojne doviezol americký vojak, ktorý toto vozidlo v šesťdesiatych rokoch predal Texasanovi. Ako vidieť na snímkach, o vzácne auto sa tento príliš nestaral. To napriek tomu, že Tatra bola za Atlantikom vždy skutočnou raritou. Podľa niektorých zdrojov sa v súčasnosti nachádza v USA len desať exemplárov Tatry 87. Jeden z nich v dokonalom stave vlastní aj známy moderátor a komik Jay Leno. Nedávno svojej Tatre venoval video, kde nezabudol spomenúť jej históriu spojenú s nacistami. Vychádzal z knihy britského spisovateľa Stephana Cola, ktorý pred piatimi rokmi pre The Telegraph napísal:

„Po invázii do Československa v tridsiatych rokoch sa medzi nacistickými dôstojníkmi stali Tatry veľmi populárne. Vysoko postavení nacisti jazdili v autách príliš rýchlo, ale nevedeli ich riadiť, takže v ostrých zákrutách často vyleteli z cesty a po náraze do stromu umierali. Spojenci dokonca o tatrovkách hovorili ako o svojej tajnej zbrani proti nacistom,“ píše Cole. Jay Leno pridáva údaj, podľa ktorého mali nacisti v jednom týždni až sedem nehôd, čo malo znamenať, že Tatry vyradili zo služby. Nemusí to byť len mýtus. Tatry 87 boli naozaj rýchle, ale nevyvážené. Ľahký predok a ťažký motor znamenal extrémnu náchylnosť na pretáčavý šmyk. Tatru ste jednoducho museli vedieť „skrotiť“.

Samotný výrobca odporúčal najvyššiu cestovnú rýchlosť len 135 km/h. Dobrou správou je, že nájdený americký exemplár teraz čaká kompletná renovácia, do ktorej sa pustí OldtimerZentrum Berlin. A bude mať dosť práce, pretože vozidlo je naozaj v dezolátnom stave. V každom prípade sa to oplatí. Nielen preto, že z 3 023 vyrobených vozidiel sa zachovalo len minimum, ale aj preto, že cenu tohto vozidla nepochybne zvýši jeho príbeh, hoci zviazaný so smutnou kapitolou histórie. Už teraz patrí osemdesiatsedmička k vysoko ceneným veteránom. V roku 2000 ju napríklad americký New York Times označil za veterán roka. Ceny dokonale zreštaurovaných exemplárov sa môžu pohybovať vo výške až 300 000 dolárov.

Tatra 87
		- nález
		USA
Tatra 87 -
		nález
		USA
+9Tatra 87 - nález
		USA

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Tatra 87 #Tatra
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek