Spasia ministerskí ultrakoordinátori slovenskú dopravu?

Nový odbor stratégie dopravy bude riešiť takmer všetko - od cyklistickej infraštruktúry cez vodíkový pohon, prímestskú dopravu až po kombinovanú nákladnú dopravu. Výsledkom vraj bude, že sa všetci budeme voziť kvalitnejšie.

05.11.2020 05:00
debata (1)
Nákladnú dopravu treba podľa Jaroslava Kmeťa... Foto: Eva Štenclová, Pravda
kolóna, autá, cesta, kamión Nákladnú dopravu treba podľa Jaroslava Kmeťa viac presunúť na železnice.

To, že je doprava na Slovensku v zlom stave, vie asi každý. Prišli na to aj ministerstve dopravy a preto založili nový odbor, ktorý ju má skvalitniť. Volá sa Odbor stratégie dopravy a bude mať naozaj rozsiahlu pôsobnosť. Akú približne, vysvetlil na svojom profile na sociálnej sieti štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť.

Jeden lístok na všetko

Nový odbor stratégie dopravy bude riešiť napríklad rozvoj cyklistickej dopravy a infraštruktúry, vrátane budovania záchytných parkovísk pre autá aj bicykle pri železničných staniciach. Zamerať sa chce aj na zvýšenie podielu cyklistickej dopravy na celkovom počte prepravených osôb na Slovensku.

Bude mať v pôsobnosti aj poskytovanie dotácií pre budovanie cyklistickej infraštruktúry na Slovensku a osvetové a propagačné kampane, a to najmä kampane „Do práce na bicykli“, „Európsky týždeň mobility“, „Do školy na bicykli“, „Do obchodu na bicykli“ a „Detský deň MDV“,

Ďalej sa bude zaoberať aj podstatne komplikovanejšou oblasťou, do ktorej spadajú nové trendy a nové spôsoby pohonu, vrátane vodíku. Riešiť bude aj efektivitu prepájania rôznych dopravných módov a možnosťami financovania z EÚ.

Som presvedčený, že pokiaľ budú mať občania na výber dobrú ponuku verejnej osobnej dopravy a k dispozícii cyklocesty, nebudú mať až takú veľkú potrebu používať osobné autá…
Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy

Odbor stratégie dopravy sa bude venovať aj rozvoju verejnej osobnej dopravy. Pripraviť by sa totiž mal nový zákon o verejnej osobnej doprave, na ktorom sa bude podieľať. Tento zákon vytvorí podmienky pre zjednotenie tarifných podmienok medzi železničnou, prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou na celom území Slovenska. Inak povedané – konečne by mohol platiť “jeden lístok na všetko”.

„Na základe novej legislatívy odbor zabezpečí koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy spracovaním a implementáciou Národného plánu dopravnej obsluhy, ktorý určí želaný rozsah verejnej osobnej dopravy na jednotlivých trasách objednávaný na základe zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme,“ vysvetlil Jaroslav Kmeť.

Nový odbor sa ďalej sústredí aj na rozvoj intermodálnej nákladnej dopravy. To zahŕňa zintenzívnenie prepravy tovarov železničnou nákladnou dopravou, čím sa odľahčia cesty a využije sa kapacita železnice. Zároveň sa tak vraj podporia slovenské dopravné a logistické spoločnosti aby viac využívali kombinovanú dopravu.

Okrem iného sa odbor stratégie dopravy bude... Foto: SITA/AP, Oded Balilty
Izrael, Tel Aviv, cyklistika, bicykle, cyklocesta Okrem iného sa odbor stratégie dopravy bude venovať aj rozvíjanie cyklistickej infraštruktúry. " (AP Photo/Oded Balilty)

Podporiť by sa mali aj pravidelné linky ucelených intermodálnych vlakov zo slovenských terminálov do terminálov v Európe a späť. „Presunom časti kamiónovej dopravy na železnicu zabezpečíme menej kamiónov na cestách, a tým aj zlepšenie životného prostredia,“ poznamenal Kmeť.

Experti na všetko

Pôsobnosť nového odboru stratégie dopravy bude naozaj široká, experti v ňom budú musieť mať prehľad o rôznorodých oblastiach. Šéfovať mu bude Peter Hrapko. Ten na ministerstve pracoval na sekcii riadenia, kde postupne viedol oddelenia prípravy projektov železničnej infraštruktúry, intermodálnej prepravy a verejnej osobnej dopravy i integrovanej dopravy.

Kto je Peter Hrapko, vedúci Odboru stratégie dopravy

"Podieľal sa napríklad na projektovej príprave a výstavbe Terminálu integrovanej osobnej prepravy v Moldave nad Bodvou, Terminálu intermodálnej dopravy v Žiline, záchytných parkovísk pri železničnej stanici Pezinok a Ivanka pri Dunaji, či výstavbe električkových tratí v Bratislave a Košiciach. Vedie aj pracovnú skupinu, ktorá pomáha rozvíjať nákladnú železničnú dopravu medzi Čínou a EÚ vedúcou cez Slovensko,” predstavil ho na sociálnej sieti štátny tajomník Jaroslav Kmeť.

Z nášho pohľadu by možno skvalitneniu dopravy a logistiky na Slovensku prospelo oveľa viac, než vytváranie nových úradníckych miest a novej agendy, ak by sa po polstoročí konečne podarilo aspoň prepojiť diaľnicou dve najväčšie slovenské mestá. Potom sa môžeme venovať aj komplikovanejším problémom.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo dopravy #cestná infraštruktúra #nákladná doprava #Jaroslav Kmeť #kombinovaná doprava
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek