Automobilky sa musia už tento rok zmestiť do emisného limitu 95 g CO2 na kilometer. Inak im hrozia pokuty 95 eur za každý nadlimitný gram a za každé predané auto. A nielen hrozia. S pokutami je konfrontovaná väčšina značiek pôsobiacich v Európe. Podľa staršieho odhadu agentúry AP Consulting hrozí, že výrobcovia odvedú do bruselskej kasy 14,65 miliardy eur. Čierny scenár sa pritom pomaly napĺňa. Dokladujú to aj informácie z koncernu Volkswagen, ktorý je aktuálne najväčším svetovým výrobcom áut.
„Odložili sme si bokom niekoľko sto miliónov eur,“ uviedol k téme emisných pokút finančný riaditeľ koncernu VW Frank Witter. Konkrétnu sumu však nešpecifikoval. Agentúra AP Consulting odhadla, že by to malo byť skôr 4,5 miliardy eur, než zopár stoviek miliónov. V každom prípade tím automobilka priznáva, že sa jej nepodarí zraziť jej emisný kôš pod povolenú hranicu. „K splneniu nám chýba gram alebo tak nejako,“ povedal samotný šéf koncernu Herbert Diess. Ak hovoríme o viac ako milióne áut, nie je to maličkosť.
Automobilky si pritom môžu z výpočtu flotilových emisií odstrániť päť percent „najsmädnejších“ áut, emisie môžu vypočítavať podľa staršej tolerantnejšej normy NEDC, namiesto aktuálnej WLTP a do výpočtu priemeru započítať každý elektromobil a plug-in hybrid dvakrát. To všetko využije aj Volkswagen a navyše sa dohodol s automobilkou MG, ktorú vlastní čínska korporácia SAIC, že si bude môcť ich predaje elektromobilov v Európe zaratúvať do celkových predajov skupiny VW. Jednoducho si kúpi ich nulové emisie. Ako sa teda mohlo stať, že Volkswagen normu nesplní?
Dôvodom je pandémia a tiež softvérové problémy s kľúčovou novinkou – VW ID.3. Ten sa začal predávať len pred pár týždňami, takže nemohol prehovoriť do „emisného koša“ Volkswagenu tak, ako to automobilka plánovala. Na stole má síce približne 40 000 objednávok na ID.3, no tie ešte zákazníkom nedoručila. Nedostali sa k nim ani elektrické SUV ID.4 či Škoda Enyaq. Napriek tomu to šéf koncernovej kasy Witter nevidí dramaticky. Je presvedčený, že budúcnosť bude svetlejšia a že koncern aj napriek pokutám skončí tento rok v zisku.
„Bolo by, samozrejme, skvelé, keby sme limity splnili už v roku 2020, ale vo finále sa bavíme o horizonte desiatich rokov. Pokiaľ sklameme na začiatku, nie je to dobré, ale svet sa kvôli tomu nezrúti,“ tvrdí Witter. Do roku 2029 predstaví koncern až 75 čisto elektrických modelov pod značkami VW, Seat, Škoda, Audi a Porsche. Celkovo má ísť o 26 miliónov elektromobilov. Kým sa tak však stane, pokuty môže v tomto roku eliminovať ešte jedným spôsobom. A to pozdržaním predaja niektorých modelov áut, ktoré vysokou spotrebou nezapadajú do emisnej matematiky.
Takže je vysoko pravdepodobné, že do konca roka si ich síce budete môcť objednať, ale koncern vám ich dodá až v tom nasledujúcom, kedy bude môcť ich emisie kompenzovať väčším objemom predaja elektromobilov. Spomeňme ešte, že okrem partnerstva Volkswagenu s MG vznikli aj ďalšie emisné „holporty“, napríklad Fiat-Tesla-Honda. Tiež budú predaje áut zratúvať spoločne. Taký Jaguar Land Rover má zas inú stratégiu. Rozhodol sa radšej zaplatiť pokutu, ako kúpou emisií podporovať konkurenciu. Britská spoločnosť si preto radšej vytvorila finančnú rezervu 90 miliónov libier, čo je viac ako 100 miliónov eur.