Majú elektromobily nižšie servisné náklady? Ani náhodou

16.11.2020 16:00

Majitelia elektromobilov by mali byť odmenení za drahú investíciu do ekologického pohonu aspoň nižšími prevádzkovými a servisnými nákladmi. Štúdia však ukazuje, že to tak celkom nie je.

Dáta z holandských servisov ukazujú, že na...
Dáta z holandských servisov ukazujú, že na elektromobile neušetríte ani pri servisných úkonoch. Autor: Nissan

Elektromobily sú stále drahou záležitosťou. Cenu batérií sa jednoducho utajiť nedá. Výrobcovia však argumentujú, že rozdiel v cene v porovnaní s autami s konvenčným pohonom sa majiteľom časom vyrovná napríklad nižšími nákladmi na prevádzku a nižšími servisnými nákladmi. Zdá sa to logické. Ak nabíjate elektromobil mimo rýchlonabíjačiek, mali by ste ušetriť a šetriť by ste mali aj na servise, keďže elektrické autá nepotrebujú výmenu oleja, sviečok či vzduchových a palivových filtrov. Elektromobily sú tiež jednoduchšie, spoľahlivejšie a ešte k tomu šetria brzdy rekuperáciou.

Napriek tomu holandské dáta ukazujú, že to tak nie je. Aspoň v prípade servisných nákladov. Tvrdí to Bas Wintjes, šéf projektu WESP, ktorý zhromažďuje údaje z rozsiahlej siete autoservisov. Týkajú sa viac ako milióna vozidiel, ktoré potrebovali servisnú starostlivosť za niekoľko posledných rokov. Nechýbajú ani dáta o servisných úkonoch uskutočnených na elektromobiloch, keďže Holandsko patrí ku krajinám s najvyšším podielom elektrických áut. Až na Nórsko neexistuje pre takýto prieskum relevantnejší trh. Získané údaje sú prekvapením, pretože teóriu o lacnom servise rozhodne nepotvrdzujú.

Vyplýva z nich, že priemerná cena na jeden servisný úkon je pri elektromobile v Holandsku 584 eur, kým na vozidlo s konvenčným motorom 551 eur. Nie je to veľký rozdiel, ale jasne dokazuje, že servis elektromobilov nielenže nie je lacnejší, ale je dokonca o čosi drahší. Samozrejme, prieskum porovnával servisné náklady na elektrické a konvenčné autá v rovnakom časovom úseku a s podobným nájazdom kilometrov. Ako je to možné? Dôvodov bolo viac, ale tým hlavným sú výrazne vyššie náklady na pneumatiky. Elektromobily ich doslova likvidujú. Sú ťažšie a majú prudšiu akceleráciu. Tým skracujú životnosť plášťov.

Elektromobily navyše potrebujú kvôli hmotnosti, vyššej aj o niekoľko sto kilogramov, širšie a teda aj drahšie pneumatiky. Keď to vyčíslime, majitelia elektrických áut zaplatia za obutie trikrát viac ako majitelia vozidiel so spaľovacími motormi! Tieto zvýšené náklady potom celkom zatienia ostatné benefity jednoduchšej servisnej starostlivosti. Zdá sa teda, že elektrické autá budú ešte dlhý čas tovarom pre špecifickú klientelu, ktorá si ich kupuje z presvedčenia. Racionálne a ekonomické dôvody hovoria totiž stále v prospech klasiky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#servisné náklady #elektromobily
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek