Americká Tesla je ťažko uchopiteľný fenomén. Na jednej strane ukázala, že sa dá to, o čom iní tvrdili, že je nemožné, no na druhej, je automobilovým trpaslíkom, ktorý sa až na tri posledné kvartály topí od roku 2003 v červených číslach. Napriek tomu dosahujú akcie Tesly astronomické ceny. Trhová hodnota značky je aktuálne vyčíslená na neuveriteľných 400 miliárd dolárov, čo je dvojnásobok Toyoty, druhého najväčšieho výrobcu áut na svete. Toyota pritom ročne vyrobí 11 miliónov áut, kým Tesla ich vlani vyprodukovala 367 500 kusov a v tomto roku chce dosiahnuť cieľ pol milióna elektromobilov. Aj keby sa jej to podarilo, bude mať Toyota stále 22-násobný náskok. Preto sa o Tesle často hovorí ako o veľkej bubline. Gigantický nepomer trhovej hodnoty a počtu vyrobených áut nenechal chladným ani šéfa Toyoty Akia Toyodu.
Počas diskusie pri virtuálnom okrúhlom stole Teslu nešetril. „Na Teslu strácame, pokiaľ ide o cenu akcií, ale pokiaľ ide o produkty, máme kompletnú ponuku.“ A pokračoval: „Tesla neustále hovorí o svojich receptoch, ale Toyota má skutočného šéfkuchára a skutočnú kuchyňu, z ktorej si zákazníci môžu vyberať. Tesla servíruje len recepty, zatiaľ čo mi dávame ľuďom jedlo.“ Vyjadrenia Toyodu na adresu Tesly, sú však aj trochu prekvapujúce. Tesla totiž pomáhala Toyote v rokoch 2010 až 2014 s výrobou elektrickej Toyoty RAV4 a Toyota zas vlastnila 1,43 percentný podiel v Tesle. Predala ho len pred troma rokmi. Obe spoločnosti mali teda k sebe veľmi blízko. Ak by si Toyota nechala svoj podiel v americkej spoločnosti, dnes by sa jej to zúročilo. Navyše by mala prístup k špičkovým technológiám. Je síce lídrom v hybridoch, ale ponúka jediný čistý elektromobil – Lexus UX 300e.Šéf Toyoty sa ‘obul‘ do Tesly. A nešetril ju
„Tesla predáva ľuďom len recepty,“ povedal na adresu amerického výrobcu elektromobilov sám šéf Toyoty Akio Toyoda. Dôvod? Trhová hodnota Tesly je dvojnásobná v porovnaní s Toyotou, ktorá vyrába ročne 22-krát viac áut.
Foto: Electrek
© Autorské práva vyhradené