Frank Stephenson: ‘Autá prichádzajú o dušu‘, tvrdí slávny dizajnér

Tiež sa vám zdá, že automobilový dizajn sa začal točiť v bludnom kruhu, že ozdobné prvky dominujú nad samotným tvarom auta? Autor dizajnu Fiatu 500, Ferrari Enzo, BMW X5, Mini či viacerých McLarenov je z kreativity súčasných dizajnérov sklamaný.

12.11.2020 19:00
debata (6)
Prvých pätnásť rokov kariéry pracoval Frank... Foto: FS Design
Frank Stephenson Prvých pätnásť rokov kariéry pracoval Frank Stephenson s ceruzkou a papierom. Považuje za veľkú škodu, že dnešní študenti strácajú schopnosť kresliť.

Dizajn predáva. Vedia to aj automobilky, preto doň investujú stovky miliónov eur. Výsledok však nie vždy nadchne. Z dizajnu áut sa stráca kreativita. Slávny dizajnér Frank Stephenson, ktorý „nakreslil“ také ikony ako novodobé Mini, Fiat 500, Ferrari Enzo, Maserati MC12, Ford Escor Cosworth či prvú generáciu BMW X5, netají sklamane. Vidí za tým prechod od ceruzky a papiera k počítačom. V rozsiahlom rozhovore pre Jalopnik si tento Maročan nedával servítku pred ústa. Tvrdí, že po tom, čo dizajnéri začali pracovať s pokročilými počítačovými simuláciami, prišli autá o dušu.

„Počítače dávajú dizajnérom veľa možností, môžu robiť chyby a potom sa vrátiť o pár krokov späť a celé to opraviť. Ale počítač dizajn zároveň zriedi. Tieto návrhy strácajú citlivosť a dušu, ktorú dokázal autu vštepiť dizajnér pracujúci s ceruzkou a hlineným modelom. Dnešní študenti dizajnu dokonca ani nedokážu urobiť náčrt, idú rovno k počítaču,“ hovorí Stephenson. „Ešte pred tridsiatimi rokmi ste si mohli skicu zavesiť na stenu ako obraz, dnes je to len fotografia. Každý má zrazu rovnakú kvalitu práce. Stráca sa však individualita," vysvetľuje.

„Nechcem povedať, že škaredosť sa stala novodobou krásou, ale dizajnéri sa snažia až tak veľmi, že je to kontraproduktívne voči tomu, čo my ľudia považujeme za krásne.“ Podľa Stephensona nad všetkým vyhráva snaha šokovať, všetko ostatné je vedľajšie. Autá sú plné záhybov, ako by boli poskladané z papiera, z ktorých priam kričí, že sú dielom počítačov." Zelenú dostane nakoniec ten dizajn, ktorý vyzerá dobre vo Photoshope. V realite to ale podľa Stephensona fungovať nemusí. Tak nejako vznikli podľa neho aj kontroverzné ľadvinky nového BMW radu 4. Jednoducho, Stephenson si nie je istý, že sa dnešné autá budú niekomu páčiť aj o 20 rokov.

Ako navrhol Frank Stephenson BMW X5

Ako navrhol Frank Stephenson Fiat 500

Ako navrhol Frank Stephenson Mini Cooper

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #dizajn #Frank Stephenson
Články podľa značiek