Pokrok v oblasti autonómneho riadenia sa očakáva od Tesly, Mercedesu-Benz, Google, Uberu či Audi. Žiadnej z týchto spoločností sa však doteraz nepodarilo dostať do sériovej produkcie autonómne riadenie na úrovni SAE 3. Oproti súčasnej úrovni SAE 2 umožňuje o stupeň vyššia úroveň, aby autopilot prevzal úplnú kontrolu nad riadením. Teda schopnosť zrýchľovať, spomaľovať, zatáčať a vyhýbať sa prekážke bez toho, aby vodič držal volant a používal pedále. Aj keď s povinnosťou prevziať riadenie vždy, keď je to potrebné.
Ukázalo sa totiž, že vozidlá vybavené takýmto automatizovaným riadením síce fungujú, ale nedokážu spoľahlivo reagovať na nečakané situácie. A tých je na cestách neúrekom. Jednoducho, žiadny autopilot nemôže byť naprogramovaný tak, aby predvídal všetky riziká. Dôkazom sú napríklad nehody testovacích vozidiel Uberu. Aj preto nie je legislatíva k autonómnemu riadeniu zatiaľ naklonená. Ľady sa ale začínajú lámať v Japonsku. Honda oznámila, že do konca marca 2021 vybaví svoju vlajkovú loď, limuzínu Legend, autopilotom SAE 3.
To je pomerne prekvapivé, pretože Honda nie je v oblasti vývoja autonómnych systémov považovaná za lídra. Skôr naopak. Má síce svojho inteligentného humanoidného robota, ale nič nenasvedčovalo, že by podobnú revolúciu chystal aj na kolesách. A to už v dohľadnej dobe.Teraz sa má stať realitou. Musíme však priznať, že do kariet jej hrá ústretový prístup japonskej vlády, od ktorej dostala súhlas. Honda to však nebude mať ľahké. Musí splniť pomerne tvrdé podmienky. Autopilot môže byť aktivovaný len v situácii, keď je to úplne bezpečné, odovzdaniu riadenia vodičovi musí predchádzať jasná výzva a ak sa to nestane, musí vozidlo bezpečne zastaviť.
Súčasťou podmienok je tiež nepretržitý monitoring vodiča a zabránenie akémukoľvek neoprávnenému zásahu do softvéru. Zároveň musí byť každé auto vybavené záznamovým systémom, ktorý bude ukladať všetky dáta o prevádzke v priebehu šiestich mesiacov. Ukladať sa tu budú informácie o práci systému aj o reakciách vodiča. Autá tiež budú musieť byť označené špeciálnou nálepkou, aby boli o ich technológii informovaní ostatní účastníci premávky. K úspechu má teda Honda ešte ďaleko. Uvidíme, či sa jej podarí predbehnúť konkurentov. Tí sú zatiaľ skôr skeptický. Napríklad Mercedes-Benz sa na adresu autopilota len nedávno vyjadril, že sa odmieta zúčastňovať na pretekoch, ktoré sa nedajú vyhrať.