Focus: Norma Euro 7 ‘zabije‘ spaľovacie motory. Splniť ju nemá význam

Brusel pripravuje posledný klinec do rakvy spaľovacích motorov – emisnú normu Euro 7. „Je to vojna vyhlásená autám na benzín a naftu,“ tvrdia experti.

18.11.2020 18:00
debata (75)
Emisnú normu Euro 7 nemusia prežiť nielen... Foto: Opel
Opel - emisie Emisnú normu Euro 7 nemusia prežiť nielen spaľovacie motory, ale ani európsky automobilový priemysel.

Tento rok je pre automobilový priemysel kritický. Výrobu a predaj áut zmrazila koronakríza. Automobilky do nej pritom nevstupovali v dobrej kondícii. Už vlani si uťahovali opasky. Dôvodom boli aj astronomické investície do vývoja nízkoemisných technológií. Z neplnenia emisných limitov im totiž hrozia rovnako astronomické pokuty. Zdalo by sa logické, že v takejto situácii, keď trh padol o 30 %, bude Brusel povoľnejší a niektoré emisné ciele posunie na neskôr. To sa ale nedeje. Práve naopak. Automobilkám s podlomenými kolenami ide utiahnuť emisnú slučku viac, ako sa pôvodne plánovalo. Informuje o tom nemecký Focus.

Emisná norma Euro 7, ktorá mala začať platiť pôvodne v roku 2024, by sa tak mohla stať realitou pre nové autá už ten budúci. Informácia má pochádzať zo 66-stranového dokumentu, ktorý pre Európsku komisiu vypracovala Poradná skupina pre emisné normy vozidiel. Odborníci v nej odporúčajú nielen to, aby bola norma prijatá v roku 2021, ale aby bola ešte prísnejšia. Jeden z návrhov požaduje znížiť emisie oxidov dusíka osobných áut na 30 g/km a druhý dokonca na 10 g/km. V súčasnosti je pritom podľa normy Euro 6d povolených 80 gramov NOx pre naftové a 60 pre benzínové autá.

S novou normou by sa mali navyše zmazať rozdiely medzi naftovými a benzínovými pohonmi. A aby to bolo ešte zložitejšie, sprísniť sa má aj norma RDE (Real Drive Emissions), teda procedúra merania emisií v reálnej premávke. Ďalej vraj dokument požaduje, aby boli tieto limity autá schopné plniť v teplotnom rozmedzí od mínus 10 do plus 40 stupňov Celzia a tiež v nadmorských výškach 1 000 a 2 000 metrov. Zároveň nesmie dôjsť k odchýlkam počas plánovanej životnosti 15 rokov. Limity majú byť splnené dokonca aj so strešným boxom, nosičom bicyklov alebo prívesom!

„Je to otvorená vojna vyhlásená spaľovacím motorom. To čo sa vyžaduje, nie je dnes možné splniť,“ cituje Focus kritikov návrhu. V podstate ide o nastavenie takých pravidiel, ktoré dajú klasickým motorom poslednú ranu z milosti. Ak by totiž automobilky chceli naplniť predstavy Bruselu, bolo by to drahšie ako vyvíjať a vyrábať elektromobily. Možno je to cieľ, lenže elektrické autá majú ešte stále množstvo nevýhod, pre ktoré nedokážu zastúpiť autá tankujúce benzín alebo naftu. Navyše sú drahšie, takže zákazníci ich kupujú len za predpokladu masívnych dotácií zo strany štátu.

Tento klinec do rakvy spaľovacích motorov môže byť aj klincom do rakvy európskeho automobilového priemyslu. Nikde inde na svete nie sú normy také prísne a zavádzané tak chaoticky. Automobilky zatiaľ nevedia, kedy začne norma Euro 7 platiť a aké limity pre ne budú definitívne záväzné. To je hazard v čase, keď je väčšina európskych automobilových výrobcov oslabená, prepúšťa zamestnancov, zbavuje sa výrobných kapacít a navyše si vytvára stámiliónové finančné rezervy na platenie pokút za nadlimitné emisie oxidu uhličitého (CO2).

© Autorské práva vyhradené

75 debata chyba
Viac na túto tému: #NOx #spaľovacie motory #emisné normy
Články podľa značiek