Zmenia Holanďania svet elektromobilov? Majú vraj batérie s ‘dojazdom‘ 2000 km

Nemecký Fraunhoferov inštitút a holandský výskumný inštitút The Netherlands Organisation oznámili, že vyvinuli revolučnú SALD, ktorá predstavuje obrovský pokrok v porovnaní so súčasnými technológiami. Zatiaľ má byť pripravená na maloobjemovú produkciu.

18.11.2020 12:00
debata (24)
Batérie SALD by mohli v blízkej budúcnosti... Foto: SALD BV
Batéria SALD Batérie SALD by mohli v blízkej budúcnosti vyriešiť najväčšie nevýhody elektromobilov – krátky dojazd a dlhý čas nabíjania.

Obchodné záležitosti a zabezpečenie priemyselnej hromadnej výroby novej batérie má na starosti holandská spoločnosť SALD BV. SALD je skratkou pre technológiu „Spatial Atom Layer Deposition“, ktorá pomenúva patentovaný proces nanášania filmov s hrúbkou jedného atómu, a to v priemyselnom meradle.

Pri aplikácii na batérie to znamená, že sa výrazne zvyšuje využitie materiálu, pretože elektrochemická reakcia v batériách zvyčajne prebieha iba na povrchu. Materiál vo vnútri sa nezúčastňuje reakcie. Podiel materiálov ako kobalt, nikel alebo mangán by sa tým dal znížiť na minimum, keby nanášala iba extrémne tenká vrstva.

Technológia SALD nie je síce nová. Vynájdená bola už v roku 2008, ide však o jej ďalší vývojový stupeň, ktorý skrátil zdĺhavý proces nanášania atómovej vrstvy (ALD) až päťnásobne. To umožňuje zaviesť túto technológiu do masovej výroby, napríklad aj do výroby batérií. S rozvojom elektromobility sa práve batérie javia ako najsľubnejšia aplikácia.

SALD BV už rokuje s výrobcami elektromobilov a dodáva, že batérie SALD poskytnú elektromobilom trojnásobne väčší dojazd, ako súčasné batériové články, pričom ich je možné nabíjať až päťkrát rýchlejšie. Elektromobil s takýmto dojazdom by sa mal pritom nabiť na 80 % kapacity len za 10 minút a na 100 % za približne dvojnásobok.

Už elektromobil s menším batériovým paketom SALD má byť schopný prejsť 1 000 kilometrov na jedno nabitie a to dynamickým jazdným štýlom, zapnutou klimatizáciou alebo vyhrievanými sedadlami. A to má ešte v batérii ostať rezerva 20 až 30 % energie. V budúcnosti by to mohlo byť s väčším paketom až 2 000 km.

Veľkou výhodou technológie SALD by mala byť aj bezproblémová kompatibilita so súčasnými technológiami li-ion batérií. Dokáže fungovať s dostupnými tekutými elektrolytmi a všetkými katódovými materiálmi, ktoré sa používajú pri výrobe batérií alebo sú vo fáze testovania či posudzovania.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #SALD #SALD BV #dojazd elektromobilov
Články podľa značiek