Automobilky majú plán, ako z nás dostať viac peňazí. Už funguje

Automobilovým výrobcom už nestačí jednorazový príjem z predaja áut ani tržby za povinnú servisnú starostlivosť. Chcú viac. A už majú recept, ako to spraviť. Máme platiť za prenájom služieb a funkcií. Americká organizácia Consumer Reports si však myslí, že to nie je korektné.

19.11.2020 05:00
debata (44)
Časy, keď sme si za auto zaplatili a potom... Foto: Continental
Infotainment - test Časy, keď sme si za auto zaplatili a potom mohli využívať všetko, čo sa v ňom nachádza, sa pravdepodobne stanú čoskoro minulosťou.

Ak si dnes kúpite nové auto, máte v ňom všetko, za čo ste si zaplatili. Táto výbava sa v priebehu času nemení. Lenže presne to chcú zmeniť automobiloví výrobcovia. Marža z predaja áut už v dnešných časoch nestačí na pokrytie astronomických vývojových nákladov. Navyše klesá, pretože autá sú vybavené čoraz drahšími bezpečnostnými a emisnými technológiami, no úmerne tomu ich cenu zvyšovať nemožno. Takže je tu skvelý nápad, inšpirovaný svetom IT technológií. Čo ak by si zákazník niektoré funkcie a služby iba prenajímal. Tak ako to robíme pri sťahovaní aplikácií do mobilov alebo pri platení streamovacích služieb.

Automobilky vidia v tejto novej obchodnej taktike doslova zlatú baňu. Dvere k nej otvára pripojenie áut na internet. V podstate táto prax už existuje a odštartovali ju prémioví výrobcovia. Americká organizácia Consumer Reports (CR) spomína značky Audi, BMW, Cadillac, Porsche a Tesla, ktoré už zaviedli model predplatného. Zákazníci si u nich predplácajú formou mesačných alebo ročných paušálov funkcie, akými sú aktívny asistent riadenia alebo navigáciu Google Maps. Paradoxom je, že tieto vozidlá sú už vybavené potrebným hardvérom, za ktorý zákazník zaplatil vopred, no úžitok z neho môže mať len vtedy, ak bude platiť ďalej.

Plaťte celý život

Consumer Reports v tom vidí riziká. „Budeme potrebovať jasné pravidlá týkajúce sa bezpečnosti, energetickej efektívnosti a spravodlivého zaobchádzania so spotrebiteľmi, aby sme sa ubezpečili, že bez ohľadu na to, ako sa bude trh vyvíjať, budú mať zo zmien úžitok spotrebitelia,“ hovorí William Wallace, manažér bezpečnostnej politiky CR. Model predplatného by sa mohol stať časom neúmerne drahý, čím by zákazníci prestali používať napríklad niektoré bezpečnostné funkcie. Zároveň by to otvorilo priestor nelegálnym úpravám softvéru a navyše by hrozil zmätok pri opätovnom predaji vozidiel, ak by predajcovia nedokázali jasne deklarovať, ktoré funkcie sú trvalé a za ktoré bude budúci majiteľ musieť platiť.

„Myslím si, že motivácia automobilových výrobcov je jasná. Chcú, aby ste sa stali ich zákazníkmi na celý život,“ povedala pre CR Ira Rheingold, riaditeľka Národnej asociácie advokátov. „Čím viac s vami dokážu automobilky udržiavať zákaznícky vzťah, tým dlhšie si od nich budete niečo kupovať.“ Výrobcovia však poukazujú aj na množstvo pozitív. Napríklad, že model predplatného umožní majiteľom vyskúšať si alebo „otestovať“ niektoré funkcie za pár dolárov mesačne, namiesto toho, aby ich kupovali natrvalo vopred. Až neskôr sa rozhodnú, či ich naozaj chcú. Alebo aj argument, že by si funkcie dokupovali spotrebitelia priebežne, čím by znížili prvotnú investíciu pri kúpe auta.

Príliš veľa rizík

Wallace však tvrdí, že bezpečnosť nie je to isté, ako platba za hudobné a navigačné aplikácie. „Spoločnostiam by nemalo byť dovolené deaktivovať bezpečnostné systémy – a to ani z dôvodu uplynutia platnosti predplatného,“ tvrdí. Namiesto toho by tieto systémy mali byť podľa CR dodávané štandardne ako celok. Myslí tým najmä automatické núdzové brzdenie (AEB) s detekciou chodcov, varovanie pred kolíziou (FCW) a monitorovanie slepého uhla zrkadiel (BSW). „Ak by to tak nebolo, mohla by sa z vášho auta stať veľmi ľahko kreditná karta,“ hovorí Tien Tzuo, riaditeľ spoločnosti Zuora, ktorá pomáha iným firmám vytvárať predplatiteľské programy. Myslí si, že automobilky už nie sú od tohto cieľa ďaleko.

Niektoré si už dokonca za takéto praktiky stihli vyslúžiť kritiku. Vlani sa napríklad BMW pokúsilo prinútiť zákazníkov v USA zaplatiť 80 dolárov za rok používania systému Apple CarPlay, ktorý slúži na integráciu mobilného telefónu s infotainmentom vozidla. Neskôr automobilka od tohto programu upustila. „Je dobré, že to neprešlo,“ povedal pre CR Sam Abuelsamid, hlavný analytik spoločnosti Guidehouse Insights. Podľa neho to bolo nekorektné, pretože BMW si za CarPlay naúčtovalo 300 dolárov už pri predaji auta, pritom ide o funkciu, ktorá sa dodáva ako štandardná výbava aj v niektorých lacných autách.

Tak či tak sa ale modelu predplatného nevyhneme. Najprv pri prémiových výrobcoch, ktorí montujú do vozidiel špičkové technológie a ktoré si vyžadujú určitý servis, napríklad pravidelné aktualizácie softvéru. To by dávalo logiku, no BMW vraj zvažuje, že platenou funkciou by mohlo byť aj vyhrievanie sedadiel! Consumer Reports sa preto obáva, že sa z predplatného môže stať nevýhodná praktika pre spotrebiteľov, keď budú platiť za hardvér, ale nebudú ho môcť využívať. Na druhej strane to pre automobilky bude znamenať aj rozšírený program záruk. Ak si dajú za funkciu zaplatiť, musí sa jej týkať garancia. Takže môže vzniknúť aj množstvo právnych sporov.

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #automobilky #služby #predplatné
Články podľa značiek