Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, patrí k známym elektroskeptikom. Napriek tomu robí všetko pre to, aby elektrifikácia nezničila koncern, ktorý riadi. A riadi ho veľmi dobre. Vyslúžil si za to dokonca titul Osobnosť roka v automobilovom priemysle 2020. V pondelok sa počas telekonferencie Reuters Automotive Summit vyjadril k budúcnosti tohto odvetvia. Veští mu ťažké časy. Dôvodom je elektrifikácia, ktorá si vyžiada astronomické investície.
To si podľa neho vynúti vytváranie nových partnerstiev, aliancií a konsolidácií naprieč automobilovým priemyslom. Žiadna malá firma nedokáže totiž utiahnuť všetko sama. Fúzia PSA a FCA teda nie je poslednou svojho druhu. Ale ani to nemusí byť zárukou úspechu. Tavares je presvedčený, že budúcu dekádu niektoré automobilky neprežijú. „Prežijú len tí najagilnejší s darvinovským duchom,“ cituje Reuters Tavaresa s tým, že prispôsobiť sa súčasným protichodným požiadavkám vyžaduje extrémnu flexibilitu.
Napriek tomu, že s krokmi EÚ v mnohom nesúhlasí, samotné PSA už zastavilo všetky investície do spaľovacích motorov pre európsky a čínsky trh a jeho emisie sú dlhodobo pod normami vyžadovanými úniou. Spojenie s americko-talianskym koncernom FCA, ktoré má by dokončené na jar budúceho roka, má PSA ešte viac posilniť. Nový gigant s názvom Stellantis sa stane štvrtým najväčším automobilovým výrobcom planéty.
Ďalší dôležitý krok vidí Tavares v posilnení pozície v Číne. Podľa neho si „žiaden výrobca nemôže dovoliť chýbať na najväčšom automobilovom trhu sveta“. Na druhej strane však Tavares plánuje v Číne obmedziť počet značiek a modelov Stellantisu tak, aby došlo k zvýšeniu ziskov. To všetko má PSA previesť bezpečne najväčšou transformáciou automobilového priemyslu od jeho vzniku. So značkami Peugeot, Citroen či Opel sa teda máme stretávať aj po roku 2030.