O tom, že Lada Niva bola so svojou samonosnou karosériou a permanentným pohonom oboch náprav prvým SUV sveta, snáď už nik nepochybuje. Na svet totiž prišla v roku 1977, celých 17 rokov pred Toyotou RAV4. Až do roku 2002 si užívala slávu aj so svojím názvom. A malo to tak by aj ďalej. Veď ruský AvtoVaz vyvinul jej novú generáciu. Problém nastal vtedy, keď chceli Rusi poslať svoju novinku do výroby. Podnik na to nemal peniaze. Novú Nivu tak zachránil americký koncern General Motors, ktorý v roku 1998 založil s AvtoVazom spoločný podnik. Práve americký investor rozbehol výrobu druhej generácie. Ruská strana tým však prišla o práva na obchodný názov Niva.
Chevrolet začal Nivu predávať v Rusku ako Chevrolet Niva a pôvodnej generácii, ktorá sa rozhodne nemienila stiahnuť z liniek v Togliatti, neostávalo nič iné, ako zmeniť názov na Lada 4×4. Tak to bolo celých osemnásť nasledujúcich rokov. Oba modely fungovali popri sebe. Nádej, že sa názov Niva vráti pod krídla Lady, začala svitať až po tom, čo sa koncern GM rozhodol ukončiť svoje aktivity v Rusku a s AvtoVazom sa vlani dohodol aj na odpredaji svojho 50-percentného podielu v spoločnom podniku. Ruská strana na to pristala, čo znamenalo aj to, že názov Niva sa opäť ocitol v jej portfóliu. Ruská automobilka neváhala a okamžite túto výhodu využila.
Už v lete Lada premenovala Chevrolet Niva na Ladu Niva. Otázkou však ostávalo, čo sa stane s Ladou 4×4, keďže jej výroba beží ďalej, dokonca s mnohými inováciami. Teraz to vieme. Postaral sa o to dobre informovaný ruský profil AvtoVaz News na sociálnej sieti VKontakte, ktorý prezradil, že z montážnych liniek v Togliatti už schádzajú Lady 4×4 modelového roku 2021, ktoré sú okrem označenia 4×4 doplnené plaketou Niva Legend. Zákazníci tak dostanú to, po čom vždy túžili – aby bola pôvodná Niva opäť Nivou – a zároveň si ju nepomýlia s druhou generáciou. Je to podobný trik, ktorý kedysi použila aj Škoda pri Octavii a Octavii Classic. Ale aj mnoho iných výrobcov.
Nebude to tak navždy. O dva či tri roky oba modely so spoločnou a poriadne zamotanou históriou nahradí jediný nový nástupca. Tie súčasné sú nepochybne veľmi zastarané. Napríklad aj „vďaka“ 4-valcu s objemom 1,7 litra a 5-stupňovej prevodovke. Takže aj „novej“ Nive, ktorá je od originálu o 25 rokov mladšia, trvá zrýchlenie na stovku nekonečných 19 sekúnd. Novinka, ktorá bude vychádzať z konceptu Lada 4×4 Vision z roku 2018, bude neporovnateľne modernejším autom postaveným na platforme Dacie Duster. Milovníci klasiky však asi budú za originálom predsa len smútiť, keďže redukčná prevodovka či tuhé nápravy tým odídu definitívne do minulosti.