Nemci húfne odmietajú benzín E10. Aj keď je lacnejší

Na Slovensku máme tankovanie benzínu E10 od januára takpovediac povinné. Nemeckí motoristi si ale môžu stále vybrať. A palivu s vyšším podielom bioetanolu veru neholdujú. Nepresvedčil ich za celých 10 rokov. Čím to je, zisťoval prieskum nemeckého autoklubu ADAC.

20.11.2020 16:00
debata (60)
Nemci majú možnosť tankovať ekologický benzín... Foto: ADAC
Benzín E10 - Nemecko Nemci majú možnosť tankovať ekologický benzín E10 už celých desať rokov. Až 86 % ho ale celkom ignoruje a prednosť dáva klasike.

Od januára tankujeme na Slovensku povinne benzín E10, teda 95-oktánový benzín so zvýšeným podielom bioetanolu. V porovnaní s benzínom E5, ktorý obsahuje približne 4,5 % obnoviteľnej biozložky je jej v E10 asi 7,5 %. Pri norme E5 zostali len prémiové palivá, väčšinou výrazne drahšie 100-oktánové benzíny. Slovensko si dobrovoľne vybralo túto cestu znižovania emisií CO2. V iných krajinách, ako napríklad v Rakúsku, Taliansku alebo Španielsku, sa E10 vôbec nepredáva. A potom sú tu krajiny, kde si môžu motoristi vybrať, či natankujú 95-oktánový benzín s normou E5 alebo E10. Takou je aj Nemecko, automobilová veľmoc Európy.

Benzín E10 nie je pritom v porovnaní so Slovenskom v Nemecku vonkoncom novinkou. Predáva sa tu už celých desať rokov. No priazeň motoristov si toto ekologickejšie palivo veru nevyslúžilo. Nemci ho takpovediac obchádzajú veľkým oblúkom. Čo je prekvapivé najmä preto, že benzín E10 je v Nemecku približne o päť percent lacnejší. Samozrejme, zvýšený podiel bioetanolu má svoje riziká, pretože etanol je korozívnejší, agresívny voči plastovým komponentom a navyše na seba viaže vodu, čo znamená, že benzín E10 je chemicky menej stabilný ako E5. Pridávajú sa doň však aditíva, ktoré tieto negatívne vlastnosti potláčajú. Navyše je až 95 % súčasných áut prispôsobených na spaľovanie tohto biopaliva.

Informáciu o tom, či je benzín E10 vhodný, pre to ktoré vozidlo, nájdu motoristi na viečku nádrže alebo v užívateľskej príručke. Bohaté Nemecko s jedným z najmladších vozových parkov v Európe by teda a tankovaním E10 nemalo mať žiadne veľké problémy. To sa ale zjavne nedeje. Benzín E10 používa len 14 % motoristov, ktorí vlastnia autá s benzínovým motorom. To je šokujúcu málo. Všetci ostatní uprednostňujú klasiku v podobe E5 a dokonca si za ňu radi priplatia. Autoklub ADAC sa preto pri desiatom výročí od zavedenia benzínov E10 na nemeckých pumpách pozrel na to, čo bráni jeho masovejšiemu využívaniu. V ankete oslovil 1 818 motoristov s vekom nad 18 rokov.

Výsledky sú zaujímavé. Až 51 % opýtaných sa benzínu E10 vyhýba z technických dôvodov. Z tejto skupiny 54 percent uviedlo, že im chýbajú jasné informácie o tom, či je ich vozidlo vhodné pre tento druh paliva. Preto benzín E10 preventívne netankujú. Až 32 percent motoristov uviedlo, že E10 nepoužíva, pretože si je po informovaní u predajcov alebo výrobcov istých, že benzínu E10 tankovať nesmú. Okrem technických dôvodov je tu však aj 16 % motoristov, ktorý E10 odmietajú, paradoxne, z ekologických dôvodov. Tvrdia, že nepredstavuje žiaden prínos pre ochranu klímy. Obávajú sa, že pestovanie rastlín na produkciu bioetanolu príliš vyčerpáva pôdu, ktorá by sa mala využiť na výrobu potravín.

No ani motivácia zvyšných 14 % motoristov, ktorý benzín E10 predsa len tankujú, nie je zvlášť ušľachtilá. Až 72 % z nich totiž uviedlo, že tak robí výlučne kvôli nižšej cene. Len 37 % sa pre E10 rozhodlo kvôli ochrane životného prostredia. Technický riaditeľ autoklubu ADAC Karsten Schulze nie je z tohto stavu nadšený. „Vieme, že viac ako 95 percent áut s benzínovými motormi môže bez problémov používať Super E10. Ak by sme využili jeho potenciál, mohlo by Nemecko ušetriť až tri milióny ton CO₂ ročne“, tvrdí Schulze. „E10 za to stojí. Každý, kto ho tankuje, prispieva k ochrane klímy a dokonca šetrí peniaze.“

Ako príklad uvádza Francúzsko a Holandsko, kde už roky motoristi úspešne používajú benzíny s vyšším obsahom bioetanolu. Majú podiel od 50 do 90 %. A k takýmto krajinám patrí od začiatku roka aj Slovensko. Nám však nedal nik na výber. Od 1. januára 2020 jednoducho 95-oktánový benzín E5 zmizol z čerpacích staníc. To napriek tomu, že aj podľa Európskej asociácie automobilových výrobcov ACEA nie je naozaj vhodný pre niektoré typy vozidiel, najmä tie, ktoré boli vyrobené pred rokom 2012. Tí, ktorých sa to týka, sú tak nútený tankovať drahšie 100-oktánové prémiové palivá, pri ktorých sa podiel biozložky nezvyšoval.

© Autorské práva vyhradené

60 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #CO2 #čerpacie stanice #etanol #benzín E10 #benzín E5 #bioetanol
Články podľa značiek