Kvôli vadným airbagom muselo – a ešte stále musí – do servisov zvolávať svoje autá vyše 30 rozličných značiek, vrátane exkluzívnych, k akým patrí napríklad Ferrari, Fisker, Jaguar, Land Rover, BMW, Mercedes, Audi a ďalšie. Najnovšie tak musí opäť spraviť koncern General Motors (GM).
Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) totiž oznámil, že GM musí vymeniť nebezpečné airbagy v celkovo 5,9 miliónoch pick-upov a SUV vyrobených v rokov 2007 až 2014, pretože „v prípade vyvíjačov tlaku v týchto airbagoch hrozí pri dlhodobom vystavení vysokým teplotám a vlhkosti rovnaké riziko výbuchu ako v prípade ostatných vyvíjačov tlaku od Takaty“.
Zvolávačky za miliardy
Automobilka odhaduje, že zvolávanie ju vyjde na vyše jednu miliardu eur. Spoločnosť od roku 2016 požiadala NHTSA štyrikrát, aby zvolávanie nemusela absolvovať. Podľa firmy to nie je potrebné, pretože vyvíjače tlaku v airbagoch jej áut nepredstavujú bezpečnostné riziko. Ako však dodala, nariadenie NHTSA bude rešpektovať.
Automobilky sa nákladným zvolávacím akciám v súvislosti s airbagmi Takata bránili aj v minulosti. A čo je horšie, dokonca sa tento problém snažili utajovať aj napriek tomu, že chybné airbagy preukázateľne ohrozovali životy posádky auta. Podľa dostupných informácií, ktoré pred približne rokom zverejnil aj denník New York Times, minimálne štyri z nich o probléme pravdepodobne dokonca vedeli niekoľko rokov. Boli to Ford, Honda, Nissan a Toyota. Všetky to samozrejme popierajú.
Smutným hrdinom tohto príbehu je však predovšetkým japonská spoločnosť Takata – jeden z najväčších výrobcov automobilových airbagov. Kvôli ich chybe totiž doteraz zahynulo minimálne 26 ľudí a približne 300 sa zranilo. Spoločnosť bola založená ešte v roku 1933 a ešte pred šiestimi rokmi mala na trhu s airbagmi obrovský 20-percentný podiel. Pred tromi rokmi však musela vyhlásiť bankrot, airbagový škandál „nepredýchala“.
Airbagy zabili minimálne 26 ľudí
Jeden z posledných tragických prípadov v súvislosti s týmito airbagmi sa stal v júni 2018. Pri nehode chybný airbag v USA zabil vodiča Hondy Civic. A čo presne sa stalo? Problémom dotknutých airbagov je, že sa v prípade nehody nielenže nenafúknu správne, ale spolu s nimi môžu do interiéru obrovskou rýchlosťou vystreliť malé kovové fragmenty. Tie môžu teoreticky preniknúť do tela pasažierov a spôsobiť im – presne ako šrapnely z granátov – vážne zranenia alebo smrť.
A nielen teoreticky – len v USA chybné airbagy preukázateľne usmrtili minimálne 18 ľudí a ďalších vyše 200 sa kvôli nim zranilo. Podľa informácií denníka New York Times manažment spoločnosti Takata o probléme so vzduchovými vankúšmi vedel už od roku 2002, no zľahčoval ho, respektíve sa ho snažil riešiť interne. Aj keď škandál začiatkom druhej dekády tohto storočia prepukol naplno, spoločnosť stále tvrdila, že ide len o marginálny problém, ktorý nikomu nespôsobil žiadnu vážnejšiu ujmu.
K zmene v postoji japonského výrobcu airbagov prišlo až po neuveriteľných 13 rokoch jeho bagatelizovania a zastrašovania tých, čo o ňom chceli hovoriť. V roku 2015 jeho závažnosť napokon oficiálne priznal aj prezident spoločnosti Shigehisa Takada. Ten sa za zlyhanie v tejto kauze verejne ospravedlnil a Takata zaň napokon prijala plnú zodpovednosť. Pre mnohých však bohužiaľ už neskoro…