Chystá sa nová emisná norma Euro 7. Zlikviduje autá so spaľovacím motorom?

Novú emisnú normu Euro 7 by teoreticky dokázali splniť len tie autá so spaľovacími motormi, ktoré by jazdili s menšou reálnou spotrebou, než je aktuálne deklarovaná pri plug-in hybridoch.

24.11.2020 05:00
debata (47)
Nová emisná norma Euro 7 bude zrejme tak... Foto: KBA
Dieselové motory - emisie Nová emisná norma Euro 7 bude zrejme tak prísna, že vyhovieť jej bude problém aj pre plug-in hybridy.

Európske emisné normy sú úž dnes extrémne prísne. A budú ešte viac. Dokonca tak, že niektoré automobilky môžu skrachovať, iné opustia Európu a ďalšie sa preorientujú výlučne na elektrické autá.

Už dnes každá z nich musí zabezpečiť, aby autá, ktoré v Európe predáva, mali priemerné emisie CO2 len 95 gramov na 100 kilometrov. Ak majú viac, tak za každý gram navyše a pri každom jednom predanom aute musia platiť pokutu 95 eur.

Od roku 2025 má však vstúpiť do platnosti nová emisná norma Euro 7, ktorej návrh automobilky vydesil. A právom, pretože je oveľa prísnejší, než sa čakalo. Autá by mali mať podľa tohto návrhu tak nízku spotrebu a emisie, že dosiahnuť ju s čisto spaľovacími motormi bude nemožné. „Priemerná normovaná spotreba automobilov podľa požiadaviek EÚ musí byť už teraz 4 litre benzínu, alebo 3,6 litra nafty,“ hovorí analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský.

Likvidačná norma

Pôvodne sa uvažovalo, že emisie CO2 by mali pri novej norme Euro 7 klesnúť až na hranicu 30 gramov, čo by znamenalo, že benzínové autá by museli jazdiť so spotrebou okolo 1,4 litra a naftové 1,2 litra na sto kilometrov. To bez elektriny nie je možné dosiahnuť.

Sprísniť sa má aj meranie výfukových plynov. Foto: VW
Emisie výfukových plynov - meranie Sprísniť sa má aj meranie výfukových plynov.

Práve preto niektoré automobilky hovoria, že vstup novej emisnej normy do platnosti by znamenal koniec spaľovacích motorov a pravdepodobne aj hybridov. Šéfovia niektorých si vôbec nedávajú pred ústa servítku. Napríklad výkonný riaditeľ automobilky Peugeot nedávno verejne vyhlásil, že „súčasné požiadavky na zníženie emisií CO2 idú absolútne za hranice toho, čo ešte možno označiť ako ekonomicky realizovateľné a spoločensky ospravedlniteľné.“

Presný limit pre CO2 ešte len bude predmetom diskusie, no návrh, ktorý z dielne komisie unikol obsahuje konkrétne hodnoty pre emisie dusíku (Nox). Tie by mali od roku 2025 klesnúť na 30 gramov na kilometer, v prísnejšej verzii dokonca na 10 gramov. Dnes sú pritom pri naftových autách 80 gramov a benzínových 60 gramov. Rozdiel medzi oboma typmi motorov by už neplatil, limit by bol rovnaký pre benzín aj naftu.

Šéfka združenia nemeckých automobiliek Hildegard Müllerová pre magazín Autoweek povedala: „Doteraz známe doporučenia pre emisnú normu Euro 7 sú nerealistické, nie je možné ich splniť.“ Podľa nej je evidentné, že niektorým európskym úradníkom ide o nastolenie scenára, ktorý bude jednoznačne po technickej stránke neralizovateľný.

Iba elektrina?

Automobilky sa podľa neho buď budú musieť úplne vzdať spaľovacích motorov, masívne dotovať elektromobily tak, aby sa pre ľudí stali ekonomicky zaujímavejšími alebo platiť tak obrovské pokuty, že sa stanú jedným z najdôležitejších zdrojov pre napĺňanie únijného rozpočtu.

„Pokuty pre automobilky sa podľa niektorých odhadov môžu už v budúcom roku vyšplhať na 20 mld. eur ročne na európskom trhu, podľa pesimistickejších až na 34 miliárd eur ročne. Výnosy z nich budú všeobecným príjmom rozpočtu EÚ. Pre porovnanie, celý rozpočet EÚ dosiahol v roku 2019 zhruba 166 miliárd EÚ,“ hovorí Vlachynský.

Nová norma Euro 7 už zrejme pri emisiách dusíka... Foto: JATO Dynamics
JATO Dynamics - emisie 2019 Nová norma Euro 7 už zrejme pri emisiách dusíka (NOx) nebude rozlišovať medzi naftovými a benzínovými motormi.

Emisná norma Euro 7 pre automobilky skrýva aj ďalšiu nášľapnú mínu. Výrazne by sa mal sprísniť testovací cyklus pre určovanie priemernej spotreby a tým pádom aj emisií v reálnej premávke. Testovať by sa malo pri oveľa väčšom rozpätí teplôt, vo väčších nadmorských výškach a aj so strešnými boxmi a nosičmi bicyklov. To povedie k vyšším priemrným spotrebám a vyšším nameraným emisiám.

Po extrémne kritických reakciách, ktoré sa po úniku návrhu novej emisnej normy na verejnosť objavili, zaradili európski úradníci čiastočne spiatočku. Thierry Breton, komisár zodpovedný pre jednotný európsky trh povedal, že definitívnu podobu návrhu normy Euro 7 predstavia koncom budúceho roku a bude síce ambiciózna, ale technicky realizovateľná. Podľa neho ide totiž v rvom rade o tom, aby sa v Európe predávali „čisté“ a „ekologické“ autá.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba
Viac na túto tému: #emisná norma #emisná norma Euro 7
Články podľa značiek