Keď v roku 1989 predstavila Mazda roadster MX-5, v USA predávaný ako Mazda Miata, spôsobila doslova búrku. Svet akoby čakal na ľahký, svieži, a najmä cenovo dostupný otvorený model, o čom konkurencia ani len netušila. Z MX-5 sa stal čoskoro najpredávanejší dvojmiestny kabriolet planéty. V roku 2016 zišiel z liniek miliónty exemplár. Od roku 2014 je na trhu štvrtá generácia. A tá urobila priaznivcom klasiky radosť. Mazda sa ňou totiž vrátila ku koreňom – zmenšením rozmerov na úroveň prvej generácie a tiež nižšou hmotnosťou.
Či však dokáže Miata udržať „chapmanovskú“ filozofiu aj do budúcnosti, je otázne. Na rysovacích doskách je už síce piata generácia, no tá bude musieť bojovať s nepriateľom, s ktorým sa počas 31-ročnej kariéry zatiaľ nestretla – s emisiami. Prvých informácií, ktoré pochádzajú z prezentácie finančných výsledkov Mazdy v poslednom štvrťroku, totiž vyplýva, že svižný roadster s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a so zadným náhonom sa nevyhne hybridizácii. Vidieť je to na jednom technologickom „slajde“.MX-5 dostane elektromotor integrovaný medzi atmosférickým 4-valcom a automatickou prevodovkou, ako aj potrebnú li-ion batériu umiestnenú pod sedadlom. Elektromotor bude slúžiť na podporu spaľovacieho agregátu a na rekuperáciu brzdnej energie. V každom prípade bude nástup novej techniky znamenať vyššiu hmotnosť. Na MX-5 už totiž niet kde šetriť. Zachovanie súčasnej váhy aj do budúcnosti by si vyžiadalo nástup kompozitných materiálov, čo by však bola ďalšia rana z hľadiska ceny.
Uvidíme, ako si Mazda s úlohou poradí. Je možné, že v ponuke zachová aj čisto benzínovú verziu a tú hybridnú ponúkne len ako alternatívu. V Európe to však platiť nemusí. Ak sa MX-5 na starý kontinent kvôli emisným škrtom vôbec dostane, nepochybne len ako hybrid. To zároveň znamená, že z ponuky zmizne manuálna prevodovka, s ktorou je hybridná technológia ťažko kompatibilná. Na odpoveď si ešte nejaký čas počkáme. Piata generácia Miaty je totiž naplánovaná až na rok 2023.