Mazda MX-5: Nová generácia sa elektrifikácii neubráni

26.11.2020 16:00

Kultový japonský roadster vznikne aj v piatej generácii. Tá sa však bude musieť vyrovnať s emisiami. Je však otázne, či hybridizácia prospeje ľahučkému športovému modelu. Pravdepodobne bude musieť byť väčší a ťažší. To sú vlastnosti, ktoré filozofii MX-5 príliš nesvedčia.

Technický „slajd“ Mazdy, ktorý ukázala počas...
Technický „slajd“ Mazdy, ktorý ukázala počas prezentácie finančných výsledkov v poslednom štvrťroku, naznačuje, že roadster MX-5 sa nevyhne minimálne mild-hybridnej technológii. Či to však bude stačiť na európsku emisnú legislatívu, je otázne. Autor: Mazda

Keď v roku 1989 predstavila Mazda roadster MX-5, v USA predávaný ako Mazda Miata, spôsobila doslova búrku. Svet akoby čakal na ľahký, svieži, a najmä cenovo dostupný otvorený model, o čom konkurencia ani len netušila. Z MX-5 sa stal čoskoro najpredávanejší dvojmiestny kabriolet planéty. V roku 2016 zišiel z liniek miliónty exemplár. Od roku 2014 je na trhu štvrtá generácia. A tá urobila priaznivcom klasiky radosť. Mazda sa ňou totiž vrátila ku koreňom – zmenšením rozmerov na úroveň prvej generácie a tiež nižšou hmotnosťou.

Či však dokáže Miata udržať „chapmanovskú“ filozofiu aj do budúcnosti, je otázne. Na rysovacích doskách je už síce piata generácia, no tá bude musieť bojovať s nepriateľom, s ktorým sa počas 31-ročnej kariéry zatiaľ nestretla – s emisiami. Prvých informácií, ktoré pochádzajú z prezentácie finančných výsledkov Mazdy v poslednom štvrťroku, totiž vyplýva, že svižný roadster s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a so zadným náhonom sa nevyhne hybridizácii. Vidieť je to na jednom technologickom „slajde“.

MX-5 dostane elektromotor integrovaný medzi atmosférickým 4-valcom a automatickou prevodovkou, ako aj potrebnú li-ion batériu umiestnenú pod sedadlom. Elektromotor bude slúžiť na podporu spaľovacieho agregátu a na rekuperáciu brzdnej energie. V každom prípade bude nástup novej techniky znamenať vyššiu hmotnosť. Na MX-5 už totiž niet kde šetriť. Zachovanie súčasnej váhy aj do budúcnosti by si vyžiadalo nástup kompozitných materiálov, čo by však bola ďalšia rana z hľadiska ceny.

Uvidíme, ako si Mazda s úlohou poradí. Je možné, že v ponuke zachová aj čisto benzínovú verziu a tú hybridnú ponúkne len ako alternatívu. V Európe to však platiť nemusí. Ak sa MX-5 na starý kontinent kvôli emisným škrtom vôbec dostane, nepochybne len ako hybrid. To zároveň znamená, že z ponuky zmizne manuálna prevodovka, s ktorou je hybridná technológia ťažko kompatibilná. Na odpoveď si ešte nejaký čas počkáme. Piata generácia Miaty je totiž naplánovaná až na rok 2023.

Mazda
		MX-5  -2016
Mazda MX-5 
		-2016
+30Mazda MX-5  -2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Mazda MX-5 #Mazda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek